استاندار در پاسخ به دو سوال تابناک
این که این سفر برای استانی مانند کهگیلویه و بویراحمد که به باور بسیاری از صاحبنظران کلید توسعه و پیشرفت ان به ارتقاء جایگاه آن در گردشگرپذیری است چه دستاورد‌هایی داشته است و ماجرای سد خرسان به کجا رسید دو سوالی بود که تابناک در پایان سفر وزیر از استاندار پرسید و سید علی احمدزاده هم این دو موضوع را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۱۰۵۹۵۳
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۸ 18 May 2023

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، از روز گذشته تا ساعاتی پیش وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سفری دو روزه به کهگیلویه و بویراحمد داشت که در این سفر وی از برخی مناطق و پروژه‌های گردشگری استان بازدید داشت.
این که این سفر برای استانی مانند کهگیلویه و بویراحمد که به باور بسیاری از صاحبنظران کلید توسعه و پیشرفت ان به ارتقاء جایگاه آن در گردشگرپذیری است چه دستاورد‌هایی داشته است،اولین سوالی بود که تابناک در پایان سفر وزیر از استاندار پرسید و سید علی احمدزاده، بخشی از این دستاورد‌ها را تشریح کرد.
سخنان دکتر احمدزاده چند نکته مهم داشت از جمله اینکه قول و قرار‌هایی پس از بازدید‌های صورت گرفته در مناطق مختلف استان بین مسئولین استانی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گذاشته شده که در ادامه باید نشست‌هایی در تهران برگزار و مصوبات سفر مشخص و تعیین شود که وزارت چه کار‌هایی باید در استان انجام دهد که پس از تصویب به صورت عمومی اطلاع رسانی خواهد شد.
احمدزاده یکی دیگر از دستاورد‌های این سفر را آشنایی وزیر با ظرفیت‌های حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان عنوان کرد و گفت: وی به صورت عینی دید که استان چه استعداد‌ها در حوزه سرمایه گذاری گردشگری دارد و قرار بر این شد که سرمایه گذاران خارجی که وارد کشور می‌شوند از طریق وزارت به سمت کهگیلویه و بویراحمد هدایت شوند.
وی توضیح داد که بیشترین درخواست ما هم همین بود که از طریق وزارت اقداماتی صورت گیرد که استان ما برای سرمایه گذارن حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شناخته شود هر چند این میزان از ظرفیت‌های استان قطره‌ای از واقعیت استان بود و همه ظرفیت‌ها به دلیل کمبود وقت و حتی نیمه تمام ماندن بخشی از سفر به دلیل لزوم حضور وزیر در تهران، دیده نشد.
احمدزاده یکی از موارد بسار مهم مطرح شده در سفر وزیر را موضوع مشکل خط انتقال آب به شهر لیکک عنوان کرد و گفت: بخشی از مسیر انتقال در منطقه تاریخی ارجان در بهبهان است که جزئیات فنی برای تیم وزارت توضیح داده شد که قرار است مشکل حل شود که در این صورت امسال پروژه آبرسانی به شهر لیکک به نتیجه می‌رسد.

یکی دیگر از موضوعات مهم که البته مورد مناقشه هم قرار گرفته، پروژه احداث سد خرسان ۳ است. پروژه‌ای که گفته می‌شود هر چند در کهگیلویه و بویراحمد احداث می‌شود، اما هیچ منفعتی برای این استان ندارد ضمن اینکه بخش زیادی از زمین‌های مهم در حوزه‌های میراث فرهنگی و منابع طبیعی را زیر آب می‌برد و تخریب می‌کند.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روز گذشته در بدو ورود به استان در پاسخ به سوالی در مورد این پروژه پاسخ داده بود که اگر در برنامه‌های سفر خود به استان مطرح شود، در خصوص آن پیگیری خواهد کرد که حالا استاندار در پایان سفر ضرغامی و در پاسخ به سوال دوم تابناک کهگیلویه و بویراحمد توضیحاتی ارائه داد.
سید علی احمدزاده با اشاره به اینکه در مسیر احداث سد قبرستان میراثی مربوط به دوره عیلامی‌ها وجود دارد گفت: این قبرستان بعد از مطالعات سد کشف شده و در حال حاضر بسیاری از دانشگاه‌های کشور برای کاوش در منطقه حضور دارند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه قبرستان مربوط به دوره عیلامی‌ها یکی از بی‌نظیرترین مراکز گردشگری در دنیا است، افزود: استان در این منطقه میراثی با جذب گردشگر حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.
وی عنوان کرد: علاوه بر این قبرستان تاریخی چندین گونه گیاهی در دریاچه سد قرار دارد که با احداث آن از بین می‌روند.
دکتر احمدزاده با بیان اینکه با احداث" سد خرسان ۳" ۱۸روستا و پاره روستا در منطقه سادات محمودی زیر آب می‌رود، گفت: ایراداتی که به احداث سد وجود داشت را مطرح کردیم که بخشی در حیطه وظایف میراث فرهنگی بوده و برخی مربوط به سایر حوزه‌ها است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ایرادات سد خرسان به وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منتقل و قرار شد نشست‌هایی در تهران برگزار و در این زمینه تصمیم‌گیری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار