مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بویراحمد از هجوم ملخ به برخی مزارع این شهرستان خبر داد و گفت: اگر همه امکانات ادارات برای مبارزه با این آفت، به کار گرفته نشود دچار یک بحران خواهیم شد.
کد خبر: ۱۱۰۶۳۷۸
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۵ 21 May 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، حمید محمدزاده در نشست مبارزه با آفت عمومی ملخ بومی که به ریاست فرماندار شهرستان بویراحمد برگزار شد، اظهار کرد: تاکنون حدود یک هزار و ۳۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی بویراحمد درگیر حمله ملخ هستند که باید فکری جدی شود.

مدیر جهاد کشاورزی بویراحمد با ارائه گزارشی از سطح زیر کشت غلات، سطح آلودگی مزارع به آفت ملخ‌های بومی، میزان سم تهیه شده و میزان مبارزه با این آفت افزود: طبق رصد و پایش کارشناسان پهنه‌ها، کانون اصلی آلودگی در استان، روستای "کمک" در بخش لوداب است.

محمدزاده تصریح کرد: پایش و ردیابی کارشناسان جهاد کشاورزی بخش لوداب نشان می‌دهد که یک هزار و ۲۵۰ هکتار از مزارع زیر کشت غلات در این بخش به آفت ملخ آلوده شدند.
وی ادامه داد: جهاد کشاورزی به محض مشاهده آفت، عملیات مبارزه شیمایی را آغاز کرده و تاکنون در ۳۰۷ هکتار از مزارع این بخش سمپاشی‌های لازم را انجام داده و این عملیات ادامه دارد.

همچنین در ادامه این نشست، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به شرایط محیطی برای طغیان و زندگی ملخ بومی گفت: در سال‌هایی که بارندگی پاییزه و زمستانه مناسب بوده و هوا معتدل باشد، افزایش جمعیت ملخ‌های بومی وجود دارد و این آفت باید در کانون‌های آلودگی کنترل و مبارزه شود.

داریوش حصار ادامه داد: عملیات مبارزه شیمیایی با این آفت باید به گونه‌ای انجام شود که به بوم سازگان منطقه آسیبی وارد نشود.
وی بر ضرورت همکاری ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری، امور عشایر، محیط زیست، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و سایر نهاد‌ها و ارگان‌های دولتی برای همراهی و مشارکت در عملیات مبارزه با طغیان آفت ملخ تاکید کرد.

همچنین، جعفر کریمی، نماینده ستاد اجرایی فرمان امام نیز از آمادگی این ستاد برای کمک و مشارکت در کنترل این آفت در دیمزار‌های استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

در پایان نشست، فرماندار شهرستان بویراحمد بر تشکیل کمیته مبارزه با این آفت و همچنین برآوردی از میزان آلودگی، هزینه‌های لازم، تعداد سمپاش‌ها و خودرو‌های مورد نیاز و امکانات نهاد‌های مختلف تاکید کرد.
شهرام مهدوی‌مطلق افزود: بعد از جمع بندی این اطلاعات، مراتب برای تصمیم‌گیری و اقدام لازم در اختیار شورای هماهنگی مدیریت بحران استانداری قرار خواهد گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار