نمایندگان مجلس شرایط ثبت‌نام نامزدها در انتخابات مجلس را اصلاح کردند.
کد خبر: ۱۱۰۶۵۸۳
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱ 23 May 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از خانه ملت نمایندگان در نشست علنی روز (یکشنبه، 31 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با ماده 51 این طرح با 139 رأی موافق، 8 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 198 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
براساس ماده 51 این طرح؛ مواد این قانون به شرح زیر اصلاح می شود:
الف- عبارت «فرماندهی کل انتظامی» جایگزین «نیروی انتظامی» در تبصره ماده (16) می شود.
ب- عبارت «یا دیگر مدارک شناسایی» بعد از عبارت «کارت ملی» در اجزای «6» و «8»  بند (ب) در ماده (19) اضافه می شود.
پ- بند 7 ماده 28 قانون به شرح زیر اصلاح می شود: «7- داشتن سلامت جسمی و روانی به گونه‌ای که توانایی متعارف انجام وظایف نمایندگی را داشته باشد (حسب مورد وفق نظر سازمان پزشکی قانونی).»
ت- یک بند به عنوان بند 9 به ماده 28 قانون الحاق می شود: «9- گواهی معتبر و مورد تأیید بالاترین مقام نهاد یا موسسات مربوط مبنی بر داشتن حداقل پنج سال سابقه فعالیت اجرائی یا آموزشی یا پژوهشی در بخش عمومی یا غیر عمومی در هنگام ثبت‌نام»
ث- یک بند به عنوان بند 10 به ماده 28 قانون الحاق می شود: «10- داشتن کارت یا گواهی پایان خدمت وظیفه یا معافیت دائم قانونی»
ج- در تبصره های 1 و 2 ماده (34) قانون، واژه «حقوقدان» جایگزین واژه «دادستان» می شود.
چ- در ماده (50) قانون، عبارت «ده روز» به عبارت «پانزده روز» اصلاح و عبارت «رونوشتی از مدارک و  اسناد را  همراه» قبل از واژه «نتیجه» اضافه می گردد و واژه «کلاً» حذف می شود.
ح - در ماده (53) قانون، عبارت «و تایید» قبل از عبارت «هیئت نظارت» حذف می شود. همچنین عبارت «با اطلاع وزارت کشور» به «ستاد انتخابات کشور» اصلاح می شود.
خ- در ماده (79) قانون، عبارت «(11)» و «(60)» حذف می‌شود.
د- در تبصره ماده (87) قانون، عبارت «به مجازات جرائم مقرر در ماده (٦٦) و تبصره‌ ماده (٥٣) برای این هیأتها» به عبارت به مجازات مقرر جهت جرائم مزبور» اصلاح می‌شود.
همچنین نمایندگان با ماده 52 نیز با 135 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
بر اساس ماده 52؛ماده (30) قانون به شرح زیر اصلاح می شود:
الف- بند 3 به شرح زیر اصلاح می شود: «3- نداشتن عضویت یا وابستگی اداری یا تشکیلاتی به احزاب، سازمان‌ها، اشخاص حقوقی و یا همکاری با اشخاص حقیقی یا حقوقی که علیه منافع و اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران اقدام می‌نمایند یا غیرقانونی بودن آنها از سوی مراجع ذی‌صلاح اعلام شده است.»
ب- عبارت «امنیت داخلی و خارجی» بعد از عبارت «اقدام علیه» در بند (4) اضافه می شود.
پ- عبارت «یا معتادین به مواد مخدر یا روانگردان» به انتهای بند (6) اضافه می شود.
ت- بند 8 به شرح زیر اصلاح می شود: «8- محکومین قطعی به قاچاق انسان، مهمات، اسلحه، مواد مخدر، مواد روانگردان، مشروبات الکلی یا پولشویی و همچنین جرائم عمدی که مجازات قانونی آنها مشمول محرومیت از حقوق اجتماعی موضوع ماده (۲۵) قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 با اصلاحات و الحاقات بعدی می‌شوند.»
ث- عبارت « و کسانی‏که به حکم دادگاه مشمول اصل چهل‏ونهم (٤٩) قانونی‏اساسی باشد» از بند (9) حذف می شود.
ج- بند 10 به شرح زیر اصلاح می شود: «10- نماینده قانونی اشخاص حقوقی موضوع ماده 143 قانون مجازات اسلامی که به یکی از مجازات‌های انحلال شخص حقوقی یا مصادره اموال یا ممنوعیت از یک یا چند فعالیت شغلی یا اجتماعی به طور دایم مطابق مواد (20) و (22) قانون مجازات اسلامی محکوم شده‌اند. تبصره- مراد از نماینده قانونی شخص حقوقی؛ شخصی است که به موجب قانون یا اساسنامه مسئولیت و اختیار اداره شخص حقوقی را دارد، مانند مدیرعامل، هیات مدیره یا عناوین مشابه»
چ- متن زیر به عنوان بند 12 اضافه می شود: «12- اتباع ایرانی که اقامت دائم کشور دیگری را دارند و همچنین اتباع ایرانی که تابعیت کشور دیگری را داشته یا دارند.»
ح- متن زیر به عنوان بند 13 اضافه می شود: «13- محکومین قطعی به انفصال از خدمات دولتی و عمومی در زمان ثبت نام».

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار