در میان افرادی که هک شده و این پیام از طرف آن‌ها برای مخاطبانشان ارسال می‌شد یکی از فرمانداران هم وجود داشت و البته کاربران مختلف با جایگاه‌های مختلف هدف این اقدام شده بودند که برخی با هشدار مخاطبان متوجه ماجرا شده و اقدام به رفع مشکل نمودند.
کد خبر: ۱۱۰۸۳۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸ 03 June 2023

تابناک کهگیلویه و بویراحمد، طی یکی دو روز گذشته پیام‌هایی با یک لینک از طرف مخاطبان برای برخی کاربران پیام رسان ایتا ارسال می‌شد که با توجه به مشخص بودن ارسال کننده احتمال فریب خوردن دریافت کننده پیام بسیار محتمل بود.

در میان افرادی که هک شده و این پیام از طرف آن‌ها برای مخاطبانشان ارسال می‌شد یکی از فرمانداران هم وجود داشت و البته کاربران مختلف با جایگاه‌های مختلف هدف این اقدام شده بودند که برخی با هشدار مخاطبان متوجه ماجرا شده و اقدام به رفع مشکل نمودند.

هک کاربران فضای مجازی یکی از اقدامات معمول و مرسوم این روز‌های هکر‌ها است، اما با توجه به مشکلات و خسارات گا‌ها سنگین مادی و معنوی لازم است همه متوجه ماجرا باشند.

فرماندار هک شد!

نمونه ای از پیام هایی که این روزها در فضای مجازی کهگیلویه و بویراحمد منتشر می شود! 

یکی از متخصصین حوزه فضای مجازی در گفتگو با تابناک کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص توضیح داد که در وهله اول آشنایی با شیوه عملکرد اینگونه اقدامات هکری است که باید متخصصین مسئول در حوزه فضای مجازی آموزش‌های لازم را برای کاربران تهیه و منتشر کنند به عنوان مثال پلتفرم‌هایی مانند تلگرام، ایتا، سروش و برخی دیگر به دلیل داشتن قابلیت استفاده همزمان از یک حساب کاربری در چند دستگاه به راحتی امکان هک شدن آن‌ها وجود دارد و کاربر هم تا متوجه ماجرا شود هکر اقدام خود را انجام داده است لذا در این پیام رسان‌ها یک بخش وجود دارد که همه دستگاه‌هایی که از این حساب استفاده کرده اند یا می‌کنند را نمایش می‌دهد که کاربر می‌تواند با مراجعه و بررسی زیر یک دقیقه‌ای حساب خود همه دستگاه‌های استفاده کننده را حذف کند که در این حالت جلوی بسیاری از اقدامات هکری گرفته می‌شود.

این کارشناس فضای مجازی در خصوص میزان ضرر اینگونه اقدامات هکری هم گفت: نتیجه هک شدن می‌تواند متفاوت باشد چرا که گاهی چندان ضرر و زیانی متوجه شخص نمی‌شود و شاید هدف هکر پخش یک بدافزار باشد اما گاهی منجر به ضرر‌های سنگین مادی و معنوی می‌شود مثلا می‌تواند منجر به کلاهبرداری از حساب بانکی قربانی و یا بی آبرویی فرد شود.

وی توضیح داد که متاسفانه میزان آشنایی کاربران با خطرات فضای مجازی بسیار پایین است ضمن اینکه مسئولین مرتبط با نظارت بر فضای مجازی می‌توانند گاه گاهی اقدام به انتشار جزئیات این خطرات برای مخاطبان نمایند که البته اگر این هشدار‌ها به فراخور اقدامات هکری توسط مسئولین محلی هشدار داده شود، موثرتر خواهد بود.

این کارشناس فضای مجازی می‌گوید: در کهگیلویه و بویراحمد بار‌ها شاهد دستگیری سواستفاده کنندگان از فضای مجازی به همراه هشدار‌های پلیس فتا بوده ایم، اما باز هم شاهد اقدامات هکر‌ها و قربانی شدن افراد هستیم و این یعنی اینکه مخاطبان و کاربران پلتفرم‌ها تا قربانی نشوند متوجه مشکلات و خسارات بی توجهی به هشدار‌ها نمی‌شوند و باید همه بدانند که احتمال قربانی شدن تک تک این کاربران وجود دارد.

وی در پایان گفت: این روز‌ها که استفاده از وی پی ان‌ها به دلیل فیلتر شدن پلتفرم‌های خارجی گسترش بی سابقه‌ای پیدا کرده است و این فیلترشکن‌ها می‌توانند خود بدافزار باشند، بنابراین حتما شاهد افزایش چنین اقداماتی خواهیم بود لذا مراقبت و داشتن اطلاعات حداقلی برای کار در فضای مجازی برای همه ضروری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار