فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: جمعیت کل و بز درمنطقه حفاظت شده خائیز این استان افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۵۴۰۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹ 30 December 2015
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: جمعیت کل و بز درمنطقه حفاظت شده خائیز این استان افزایش یافته است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، علی افشار روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به انجام سرشماری پستانداران علفخوار مناطق حفاظت شده گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد افزود: جمعیت کل و بز در این منطقه حفاظت شده که در سال گذشته حدودیکهزار و 700 راس بوده ، در سرشماری امسال به دو هزار و 500 راس افزایش یافت.
وی اظهار کرد: حفاظت مطلوب محیط بانان، خائیز را محلی امن برای بقای نسل حیات وحش منطقه تبدیل کرده است.
افشار تصریح کرد: هم اکنون 10 محیط بان از این منطقه حفاظت شده صیانت می کنند.
وی ابراز کرد: دو پاسگاه محیط بانی در منطقه حفاظت شده خائیز مستقر است.
افشار گفت: یک پاسگاه محیط بانی دیگر تا پایان سال جاری در این منطقه حفاظت شده راه اندازی خواهد شد.
وی بیان کرد: گونه های مختلف جانوری مانند شغال، کفتار، روباه و پرندگانی مانندکبک و تهیو به وفور در این منطقه یافت می شود.
افشار اظهار کرد: در سال های اخیر با اجرای طرح های فرهنگی نقش مردم در حمایت از محیط زیست و همکاری با محیط بانان تحول چشمگیری صورت گرفته است.
منطقه حفاظت شده خاییز با مساحتی بالغ بر 33 هزارو 385 هکتار طی مصوبه شماره 163 مورخ 23/10/77 شورای عالی حفاظت محیط زیست در ردیف مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت.
پوشش گیاهی منطقه بلوط ( گونه غالب ) بنه ، کلخنگ ، بادام وحشی ، ارژن ، خوشک ، گون ، گیاهان دارویی و گونه هایی از خانواده گندمیان است.
گونه های جانوری شامل کل و بز ، گرگ ، کفتار ، شغال ، روباه ، تشی،کاراکال،پلنگ و پرندگانی از جمله کبک ، تیهو ، بحری و دلیجه در این منطقه زندگی است.
این منطقه تپه ماهوری ، کوهستانی و صخره ای با برخورداری از ریزش های جوی بین 250 تا 670 میلی متر در سال و ارتفاع مطلوب از سطح دریا زمینه تولید مثل بسیاری از گونه های نادر حیات وحش را فراهم کرده است.
منطقه حفاظت شده خائیز در فاصله 15 کیلومتری از جنوب به بهبهان، ازشرق به پل پادوک در خیرآباد گچساران و از غرب به سد مارون وصل می شود.
این منطقه دارای طبیعت گرمسیری بوده و از مهم ترین زیستگاه های حیات وحش کهگیلویه وبویراحمد محسوب می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار