مدير اداره منابع طبيعي وآبخيزداري شهرستان بويراحمد گفت:بهره برداري بي رويه گونه هاي طبيعت كهگيلويه وبويراحمد شامل بيلهر، كنگر، موسير،بن سرخ، انواع تره و سير كوهي را در معرض انقراض قرار داده است.
کد خبر: ۲۰۹۷۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱ 10 April 2016
جواد رحيميان روز يكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: پراكندگي رويشگاه ها و ضعف فرهنگ صيانت از مواهب طبيعي باعث تخريب گونه هاي گياهي نادر شده است.
وي تشكيل سه گروه ضربتي و هماهنگي با دستگاه قضايي، مسدود كردن راه هاي ورودي غيرضرور و كم تردد برخي مناطق دسترسي به رويشگاهي گياهان خوراكي و نشر كاتالوگ و توزيع آن در بين مردم را از جمله اقدام هاي بازدارند اين اداره براي حفظ طبيعت برشمرد.
وي از تشكيل و آموزش گروه هاي هميار طبيعت در مناطق دلي اولادعلي مومن ، پراشكفت و بيدسردره در قالب برنامه حفاطت مشاركتي خبر داد و گفت: مبارزه با سودجويان طبيعت از سوي اين اداره به تنهايي ممكن نيست.
رحيميان از هماهنگي با اداره هاي راه و ترابري،دادگستري ، نيروهاي انتطامي و شهرداري ها و برخورد جدي با متخلفان و سودجويان و افرادي كه مبادرت به ريشه كني و فروش گياهان وحشي نموده اند، خبر داد.
وي با بيان اين كه در كهگيلويه وبويراحمد فرهنگ طبيعت گردي و گردشگري (اكوتوريسم) به صورت نادرست صورت مي گيرد، تصريح كرد: طبيعت گردي مسئولانه به طبيعت خسارت نمي زند.
اين مسئول اظهاركرد: سفر با خودرو تا آخرين نقطه كوه،برداشت گونه هاي گياهي تا آخرين گياه، رهاسازي زباله ها از جمله اقدام هاي ويرانگري است كه در قالب طبيعت گردي صورت مي گيرد.
وي كوچ زودرس عشاير را از ديگر عوامل تخريب طبيعت دانست وافزود: امسال اكيپ كنترل كوچ و جلوگيري از كوچ زودرس در سه گلوگاه شهرستان بويراحمد ايجاد و روزانه اين مسيرها كنترل مي شود.
وسعت منابع طبيعي شهرستان بويراحمد 450هزار هكتار است كه اكثر مناطق كوهستاني اين شهرستان رويشگاها گياهان خوراكي ودارويي ذي قيمتي است.
هم اكنون روزانه شمار زيادي ازجوانان و زنان روستايي بخشي از گياهان طبيعي را در مركز شهر ياسوج عرضه مي كنند.
نبود مراكز اشتغالزا، پايين بودن درآمد عمومي و نيز فقر فرهنگي در حفظ طبيعت و گياهان خواركي و دارويي باعث برداشت بي رويه گياهان خوراكي و نابودي طبيعت بكر اين استان در چند دهه اخير شده است.
كهگيلويه وبويراحمد يا يك ميليون و 300هزار هكتارجنگل و مرتع رويشگاه بيش از دوهزار گونه گياهي است .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار