کد خبر: ۲۱۳۲۷۵
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۴ 16 April 2016
پیام های انتخابات 7 اسفند 94 در استان کهگیلویه و بویراحمد
با مداقه در انتخابات 7 اسفند کهگیلویه و بویراحمد، می توان پیام های متعددی را استنتاج نمود که تا حدودی می توان با تحلیل آن ها به نتایج تأمل برانگیزی رسید. لذا برای رسیدن به نتایج مذکور، به تفکیک نسبت به تحلیل هر 3 حوزۀ انتخابیۀ استان در 3 بخش می پردازیم:
بخش اول: حوزۀ انتخابیۀ باشت و گچساران
در این حوزه، رقابت اصلی بین دو کاندیدای اصلاح طلب و اصول گرا بود که در برخی موارد، این رقابت حتی رنگ و بوی قومی و قبیله ای نیز به خود گرفته بود. لذا ابتدا به مقایسۀ آماری آراء غلامرضا تاجگردون و علی فولادی وندا در انتخابات مجالس نهم و دهم می پردازیم؛ تاجگردون در انتخابات مجلس نهم 937/34 رأی و در انتخابات مجلس دهم 350/66 رأی کسب نمود در حالیکه فولادی وندا در انتخابات مجلس نهم 110/19 رأی و در انتخابات مجلس دهم 046/23 رأی به دست آورد.
پیام های انتخابات این حوزه
1- با بررسی آراء دو کاندیدا در انتخابات مجالس نهم و دهم، می توان گفت که عملکرد غلامرضا تاجگردون در مجلس نهم و تصاحب کرسی مهم ریاست کمیسیون برنامه و بودجه و همچنین خدمات وی در حوزۀ انتخابیه اش، توسط مردم آن حوزه، مورد تأیید قرار گرفته که مؤید این موضوع افزایش چشمگیر آراء وی نسبت به دور قبل می باشد. بنابر این اولین پیام این حوزه، افزایش محبوبیت غلامرضا تاجگردون به خاطر عملکرد مثبت وی می باشد که دوست و دشمن، اصلاح طلبان و اصول گرایان و حتی مردم سایر حوزه های استان نیز بر این موضوع صحه می گذارند و سایر سیاسیون استان می توانند از این موضوع درس عبرتی بگیرند که در صورت توانمندی و عملکرد مثبت می توانند به راحتی مردم را با خود همراه نمایند.
2- دومین پیام انتخاباتی این حوزه این است که اصول گرایان این حوزه برای پیداکردن هماوردی برای غلامرضا تاجگردون کار دشواری خواهند داشت و شاید سال ها طول بکشد تا بتوانند نیروی توانمندی را شناسایی و پرورش نمایند که بتواند هم عیار غلامرضا تاجگردون باشد.
3- پیام دیگر، این است که غلامرضا تاجگردون با تدبیر و ذکاوت خود و همچنین پرهیز از افراط و تندروی حتی توانسته است نظر بسیاری از اصول گرایان آن دیار را به سمت خود جلب نماید به طوری که می توان گفت تاجگردون مردی است که در قالبی فراتر از اصلاح طلبان می گنجد و در شرایط سیاسی کشور که اصلاح طلبان مردانی بسیار اندک در این عیار دارند، چه بسا موفقیت ها و پیشرفت های دیگری نیز در انتظار غلامرضا باشند.
4- چهارمین پیام این حوزۀ انتخاباتی این است که انتظارات از غلامرضا تاجگردون بالا رفته و شاید مردم استان اعتقاد دارند که غلام خود را در مناصب بالاتر و حتی در قامت وزارت ببینند تا فرصتی برای ظهور و بروز شایستگی یک فرزند دیگری از دیارمان فراهم گردد.
5- پیام دیگر این است که همچنان بافت های سنتی و قومی و قبیله ای بر تفکرات سیاسی آن حوزه و کل استان ما حاکم است و بسیاری از آراء رقیب وی نیز بر اساس همین مؤلفه کسب گردید.
6- عدم دادن وعده های بزرک و ناشدنی به مردم که خارج از اختیارات قانونی یک نمایندۀ مجلس می باشد، دیگر پیام دریافتی از این حوزه باشد که این موضوع می تواند در آینده کار را برای وی آسان تر نماید که رعایت این موضوع در ایام تبلیغات، سیّاسی و تدبیر وی را می رساند که این موضوع می تواند الگویی برای سایر نمایندگان استان باشد که وعده های بزرگ و ناشدنی و خارج از اختیارات خود به مردم داده اند.
بنابراین می توان گفت که تاجگردون نه تنها برندۀ آماری انتخابات بود بلکه به جهت کسب 76 درصدی آراء و انطباق فکری و سیاسی با دولت، رعایت اخلاق انتخاباتی، انجام خدمات شایسته بدون هیاهو و جنجال سازی، برندۀ اصلی این حوزه می باشد و برای رقابت با وی رقیبان باید چاره ای دیگر بیندیشند.
جواد فروغی فر (دانشجوی دکتری حقوق کیفری و جرم شناسی)
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار