كوچ عشایر در سال های نه چندان دور زیباترین و لذت بخش ترین جلوه های حركت دسته جمعی انسان و دام بودكه در سال های اخیر برخی ازاین آداب در حال فراموشی است.
کد خبر: ۲۲۷۹۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱ 11 May 2016
به گزارش خبرنگار ایرنا، تصرف بخش عمده ای از ایل راه ها در سال های گذشته كه منجر به كوچ با خودرو شده و كمبود امكانات رفاهی در اتراقگاه ها جلوه های زیبای كوچ را كمرنگ كرده است.
یكی از عشایر كوچروی گچساران گفت: كمبود زیرساخت های رفاهی در تعداد زیادی از اتراقگاه های در مسیر كوچ عشایر یكی از مشكلات مهم عشایر در حین كوچ است.
مدینه دره شوری با اشاره به این كه 15 روز طول می كشد تا عشایر به مناطق ییلاقی استان های اصفهان و چهارمحال بختیاری كوچ كنند افزود: در هنگام استراحت مكانی كه بتوان به درستی در آن توقف كرد وجود ندارد.
وی اظهار كرد: وجود مكان های برای اسكان موقت ، مخازن آب و آبشخورهای دام حین كوچ ضرورتی برای عشایر كوچنده ضرورتیی اجتناب ناپذیر است.
یكی دیگر از عشایر گچساران گفت: به دلیل مسدود شدن راه های عشایری و تنگ شدن معابر چاره ای جز از عبور از جاده های آسفالت شده نداریم كه بارها به دلیل این مشكل دام های ما در اثر تصادف با خودروها تلف شده اند.
علی محمدی از مسوولان خواست برای احداث ایل راه های عشایری و ساماندهی جاده های موجود اقدام كنند.
رئیس اداره امور عشایر گچساران گفت: حدود دو هزار خانوار عشایری با10هزار نفر جمعیت فصل قشلاق را در مناطق دریلا،آبگندی و كلاغ نشین و دیگر مناطق عشایری این شهرستان سپری می كنند.
وی تصریح كرد:عشایر این شهرستان در سال گذشته بیش از 9 هزار تن محصول دامی (شیر، گوشت و پشم) تولید و روانه بازار كرده اند.
كرمی تعداد دام عشایر این شهرستان را 300 هزار راس برآورد كرد.
وی ابراز كرد: كوچ عشایر این شهرستان بیشتر از طریق كامیون به مناطق ییلاقی انجام می شود.
عشایر گچساران شامل طوایف بویراحمد علیا و سفلی ، تركهای قشقایی و دره شوری هستند كه مناطق ییلاقی عشایر گچساران سمیرم، سپیدان و مناطق سردسیری شهرستان بویراحمد است.
معاون اداره كل امور عشایر كهگیلویه و بویراحمد گفت: 40 اتراقگاه در مسیر كوچ برای توقف موقت عشایر دردر حین كوچ این استان تجهیز شده است.
بهمن آزادی افزود: تجهیز 300 اتراقگاه دیگر برای رفاه حال عشایر كهگیلویه و بویراحمد نیازاست.
وی بیان كرد:10 اتراقگاه دیگر هم اكنون در حال تجهیز به سكو، مخازن آب، و آبشخور دام است.
آزادی گفت: تكمیل اتراقگاه های در حال اجرا و 300 مورد اتراقگاه دیگر نیازمند هشت میلیارد ریال اعتبار است.
آزادی كمبود اعتبار برای ابرسانی سیار به عشایر را از دیگر مشكلات این اداره برای خدمات رسانی به این قشر زحمتكش ذكر كرد.
وی افزود: سالانه پنج میلیارد ریال برای آبرسانی حین كوچ به عشایر در كهگیلویه و بویراحمد مورد نیاز است كه اعتبار اختصاص یافته بسیار كمتر از این میزان است.
مدیركل امور عشایر كهگیلویه و بویراحمد گفت: 35هكتار از ایل راه های این استان در تصرف سودجویان است.
مجید علی پور افزود: از این میزان ایل راه تصرف شده 17 هكتار آن در شهرستان گچساران قرار دارد.
وی به پیامدهای تصرف ایل راه ها برای كوچ عشایر اشاره كرد و گفت: مسدود شدن ایل راه ها منجر به مشكلات زیادی برای عشایر در حین كوچ شده است.
وی افزود: عشایر در تنگی ایل راه مجبورند از جاده های ماشینی عبور كنند كه این امر منجر به تلف شدن دام آنها می شود.
علی پور اظهار داشت: نقشه 90درصد از ایل راه های عشایری كهگیلویه و بویراحمد در 28شاخص تدوین شده است.
مدیركل امور عشایر كهگیلویه و بویراحمد تصریح كرد: این طرح با هدف احیای ایل راه ها و دفاع قانونی ازحقوق عشایر در اجرای طرح های راه و شهرسازی و دستگاه های مختلف با استفاده از سیستم GPS تدوین شده است.
وی طول ایل راه های این استان را یك هزار و 600 كیلومتر برآورد كرد و افزود: تدوین نقشه و ثبت راه های عشایری تا پایان امسال تكمیل و پس از آن برای شناسایی متصرفان و معرفی آن به مراجع قضایی اقدام خواهد شد.
مدیركل امور عشایر كهگیلویه وبویراحمد با اشاره به عبور عشایر از جاده های اصلی و خطرات ناشی از آن گفت: بازسازی و مرمت ایل راههای قدیمی این استان از اولویت های امور عشایر این استان است.
علیپور افزود: با برنامه ریزی های انجام شده احداث ایل راههای جدید و ایجاد زیرگذر در برخی از جاده های استان برای كوچ بهتر عشایر نیز در اولویت است.
وی تعداد مناطق عشایری استان را 576 منطقه دانست و اظهاركرد: عشایر استان در 13 زیست بوم، قشلاق و ییلاق خود را سپری می كنند.
علیپور با اشاره به تولید 54 درصد گوشت قرمز، 37 درصد شیر و تولید سالانه 10 هزار مترمربع صنایع دستی از سوی عشایر كهگیلویه و بویراحمد، عنوان كرد: عشایر این استان نقش مهمی در تولیدات كشاورزی و دامی دارند.
12در صد از جمعیت استان كهگیلویه و بویراحمد در قالب 11 هزار خانوار با جمعیتی معادل 70 هزار نفر عشایری زندگی می كنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار