تابناک کهگیلویه و بویراحمد گزارش می دهد
غلامرضا تاجگردون در این سفر وزیر را همراهی نکرده بود و تعدادی نیز که در این بین به دنبال آقای نماینده بودند پس از دقایقی به سمت گچساران حرکت کردند .
کد خبر: ۲۳۶۱۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷ 27 May 2016
به گزارش تابناک کهگیلویه وبویراحمد،روز جمعه وزیر نیرو با همراهی استاندار و دو تن از نمایندگان استان، بدون حضور تاجگردون بازدیدی از پروژه های مربوط به حوزه ی وزارت نیرو داشت.در این بازدیدها دو پروژه مهم در حوزه گچساران افتتاح شد در حالی که غلام رضا تاجگردون نماینده این حوزه وزیر و را همراهی نکرد که این خود باعث ایجاد سوالاتی در اذهان شد.برخی خبرها این عدم حضور را به نامه اخیر تاجگردون به مدیران حوزه ی انتخابیه اش که به آن ها در خصوص توجه به عدالت در استخدام ها تذکر داده بود می دانستند و برخی هم اختلافات وی با استاندار را عامل نیامدن تاجگردون می دانند.
افتتاح پروژه ها در گچساران توسط وزیر نیرو/تاجگردون نیامد
در حالیکه در چند روز گذشته در فضای مجازی تبلیغات گسترده ای برای دعوت از عموم و مدیران به جهت افتتاح طرح تصفیه‌خانه فاضلاب و طرح آب‌رسانی ماهورباشت و امام زاده جعفر گچساران توسط افراد مختلف و مدیر آبفا و دیگر حامیان نماینده صورت گرفته بود و پس از نامه روزهای گذشته تاجگردون به مدیران گچسارانی که به نوعی می توان گفت ؛ اتمام حجت نماینده با مدیران شهرستانی بوده است از دقایق اولیه امروز صبح جمعی از مدیران و مسولین شهرستان گچساران با حضور به موقع در محل افتتاح طرح ، واقع در ماهور باشت حضور یافته بودند ؛ اما این در حالی بود که غلامرضا تاجگردون در این سفر وزیر را همراهی نکرده بود و تعدادی نیز که در این بین به دنبال آقای نماینده بودند پس از دقایقی به سمت گچساران حرکت کردند .

ایستگاه پمپاژ انتقال آب به اراضی کشاورزی گچساران افتتاح شد

طرح تأمین آب در حوزه ماهور باشت و امامزاده جعفر گچساران با حضور وزیر نیرو، استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مسئولان استانی و شهرستانی افتتاح شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در این آیین اظهار داشت: طرح تأمین و انتقال آب به اراضی ماهور باشت و امامزاده جعفر گچساران از سال ۹۱ شروع شد و در سال ۹۴ به پایان رسید.

علی لطفی افزود: این طرح با پمپاژ ۳۵ میلیون متر مکعب آب در سال از رودخانه زهره به منظور توسعه ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی روستاهای ماهور باشت، پاکوه، سربیشه، بیدزرد، سراب ننیز و بخشی از دشت امامزاده جعفر گچساران اجرا شد.

وی تصریح کرد: همه سطوح زیردست شبکه به وسیله روش‌های نوین آبیاری نظیر بارانی و تیپ برای ۸۰ درصد اراضی زراعی و قطره‌ای برای ۲۰ درصد باغات انجام می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد میزان کل اعتبار هزینه شده برای این پروژه را ۸۴ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این طرح شامل مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی بتنی به صورت روباز، سد انحرافی به طول ۱۱۰ متر و ارتفاع ۵٫۵ متر است.

لطفی بیان کرد: این پروژه تأثیر به سزایی در رونق بخش کشاورزی در این شهرستان دارد.

فاز اول طرح تصفیه خانه فاضلاب دوگنبدان افتتاح شد

با حضور وزیر نیرو فاز اول طرح تصفیه خانه فاضلاب شهر دو گنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد افتتاح شد.

مدیرعامل آبفای استان کهکیلویه و بویراحمد در این خصوص گفت: فاز اول طرح فاضلاب دو گنبدان ۴۵ کیلومتر شبکه فاضلاب، ۷.۲ کیلومتر خط انتقال داشته است.

سیدعلی لدنی نژاد افزود: عملیات اجرای طرح فاضلاب گچساران از سال ۱۳۸۰ آغاز شده و عملیات اجرایی فاز اول طرح تصفیه خانه فاضلاب از سال ۸۶ کلید خورده و در مدت ۷ سال به دلیل مشکلات اعتباری و عمرانی ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

لدنی نژاد تصریح کرد: فاز اول تصفیه خانه فاضلاب دوگنبدان از سال ۹۳ و در مدت ۱۱ ماه با انتخاب پیمانکار و مشاور جدید ۷۰ درصد پیشرفت کرده و اکنون تکمیل شده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت کل تصفیه خانه فاضلاب دوگنبدان ۲۵ هزار متر مکعب در افق طرح ۱۴۱۰ بوده، افزود: در فاز اول تصفیه خانه فاضلاب ۶ هزار انشعاب فاضلاب نصب شده است.

لدنی نژاد بیان کرد: فاز دوم طرح فاضلاب دو گنبدان به تناسب تامین اعتبار عمرانی در بخش انشعابات فاضلاب اجرا خواهد شد.

مدیرعامل آبفای استان کهکیلویه و بویراحمد افزود:۱۱۰ کیلومتر شبکه مورد نیاز برای طرح فاضلاب دوگنبدان مورد نیاز بوده تا ۲۸ هزار فقره انشعاب را بتواند تامین کند.

لدنی نژاد همچنین از عملیات اجرایی فاضلاب در ۵ شهر یاسوج، دوگنبدان، دهدشت، چرام و سی سخت خبر داد.

وی یادآور شد: فاضلاب شهری باشت و لنده در حال انجام مطالعات مرحله دوم برای اخذ ردیف اعتباری ماده ۲۱۵۵ بوده که تلاش می شود در سال جاری ردیف اعتباری با حمایت شرکت مهندسی اب و فاضلاب در مجمع نمایندگان استان اخذ گردد.
حمایت از سرمایه‌گذاران در حوزه آب

وزیر نیرو با اشاره به کاهش درآمدهای دولت در ۵ سال اخیر و به تبع آن کاهش منابع لازم برای اجرای پروژه‌ها گفت: سرمایه‌گذاران در حوزه آب حمایت می‌شوند.

حمید چیت‌چیان پیش از ظهر امروز در آئین افتتاح طرح تصفیه‌خانه فاضلاب و طرح آب‌رسانی ماهورباشت و امام زاده جعفر گچساران با اشاره به اهمیت مسأله آب اظهار داشت: حیات ما و تمام فعالیت‌های اقتصادی و توسعه کشور در گرو تأمین آب است.

وی افزود: علاوه بر فعالیت‌های کشاورزی، فعالیت‌های صنعتی نیز به میزان زیادی به تأمین آب وابسته هستند.

چیت‌چیان تصریح کرد: خوشبختانه استان کهگیلویه و بویراحمد از حیث منابع آب یک استان غنی بوده و از این لحاظ در وضعیت مطلوبی قرار دارد که این موضوع می‌تواند یکی از عوامل توسعه این استان باشد.

وی با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد برای رسیدن به توسعه نیاز به سرمایه‌گذاری در زمینه تأمین آب دارد، عنوان کرد: احداث سد و خطوط انتقال آب برای آب‌رسانی و اجرای طرح‌های آب‌رسانی در این استان مورد نیاز است.

وزیر نیرو بیان کرد: تعدادی طرح آب‌رسانی در این استان اجرا شده و تعدادی دیگر مانند پروژه آب‌رسانی به اراضی دهدشت غربی در دست اجرا است.

چیت‌چیان به دو پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب گچساران و آب‌رسانی به اراضی ماهور باشت و امامزاده جعفر اشاره داشت و ابراز کرد: این دو طرح می‌توانند تا حدود زیادی سبب توسعه اقتصادی منطقه شوند.

وی با اشاره به حضور خود در جمع وزرای آب کشورهای اسلامی که مدتی پیش در ترکیه برگزار شد، تصریح کرد: در آن جلسه یکی از وزای ترکیه گفت چند سال است در زمینه پروژه‌های آب و آب‌رسانی خود دولت ترکیه هزینه نمی‌کند بلکه همه سرمایه‌گذاری‌ها توسط آب‌داران و مردم انجام می‌شود و دولت تنها شرایط و تسهیلاتی را برای این موضوع فراهم می‌کند.

وزیر نیرو با بیان اینکه واگذاری پروژه‌های آب‌رسانی به مردم سبب پیشرفت کار و افزایش انگیزه در مردم می‌شود، گفت: در حال حاضر شرایط مالی کشور ما مانند ۵ سال پیش نیست، صادرات و قیمت نفت کاهش و به تبع آن درآمدهای دولت نیز کاهش یافته است.

چیت‌چیان اظهار کرد: بزرگ‌ترین ضمانت برای ادامه فعالیت‌ها خود مردم هستند.
بی توجهی استان خوزستان به کهگیلویه و بویراحمد

سید موسی خادمی در آئین افتتاح همزمان طرح تصفیه‌خانه فاضلاب و طرح آب‌رسانی ماهورباشت و امام زاده جعفر گچساران که با حضور وزیر نیرو و مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد اظهار داشت:کهگیلویه و بویراحمد در صنعت برق به لحاظ قرار داشتن زیر نظر استان خوزستان و کم توجهی این استان به پروژه‌های برقی، پیشرفت و وضعیت مطلوبی ندارد.

وی افزود: برخورداری از منابع عظیم نفت و گاز، وجود جنگل‌ها و مراتع و برخورداری از منابع آب سه مزیت در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه بحث نفت و گاز یک بحث ملی بوده و ما در آن نقش آن چنانی نداریم، گفت: در بحث جنگل‌ها و مراتع نیز نگاه غیراقتصادی به آن صورت می‌گیرد.

خادمی تصریح کرد: وجود منابع آب در کهگیلویه و بویراحمد تنها منبعی بوده که می‌تواند به رشد و توسعه این استان کمک کند و روی بحث منابع آبی باید بیشتر کار کرد.

وی خاطرنشان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد ۸/۵ میلیارد متر مکعب از آب کشور را دارد و ۶/۵ میلیارد متر مکعب آن در این استان تولید می‌شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: متأسفانه سهم استان ما در حوزه منابع آب از اعتبارات ملی کم و ناچیز بوده و ضروری است که توجه بیشتری در این بخش به این این استان صورت بگیرد.

خادمی با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد تولید کننده برق نیست و این استان نیروگاه برق ندارد، افزود: استان ما این استعداد را دارد که یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی ایجاد کنیم و انتظار داریم که وزیر نیرو در این زمینه با ما همکاری کند.

وی تنش آبی در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد را از دیگر مشکلات در استان عنوان کرد و گفت: انتظار داریم که وزیر نیرو در برطرف شدن این مشکل نیز تلاش و همکاری کند.

گزارش وعکس:سمیرا نصاری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار