کد خبر: ۲۴۷۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷ 17 June 2016
کهگیلویه و بویراحمد طبق آمارهای رسمی لقب بیکارترین استان کشور را یدک می‌کشد. استانی که رکود شدید در صنایع آن موج‌های تازه‌ای از بیکاری را به ساختار اشتغال این استان تحمیل می‌کند.

عدم توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف نیز به عدم رشد اشتغال و افزایش جمعیت تحصیل‌کردگان بیکار در این استان دامن زده است و تاکنون نیز هیچ مسکن موقتی و طرح دائمی موفقی برای خروج از شرایط فعلی از سوی مسئولان و دولتی‌ها ارائه نشده و به اذعان خود آنها ستادها و کارگروه‌های مختلف نیز تاکنون نتوانسته است، قفل رکود، بیکاری و عدم سرمایه‌گذاری در کهگیلویه و بویراحمد را بشکند.

در کنار این مسائل مهم مسئولان و مدیران ارشد این استان به دنبال عادی جلوه دادن وضعیت موجود برای اقناع افکار عمومی هستند. به طوریکه پس از استاندار که استان آخر بودن در زمینه اشتغال را با جمله «همیشه همینطور بوده» توجیه کرد، در آخرین اظهار نظر معاون وی نیز جملاتی از این دست به کار برد.

معاون امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزایش بیکاری را مربوط به کل کشور دانست و گفت: رشد بیکاری در استان موضوع تازه و جدیدی نیست و کهگیلویه و بویراحمد همیشه در رتبه اول تا سوم نرخ بالای بیکاری قرار داشته است.

مجید محنایی افزود: افزایش بیکاری در این استان در این دولت یا دولت‌های قبل نبوده و در تمام دولت ها کهگیلویه و بویراحمد با این مشکل مواجه بود.

اما تلاش مسئولان استان برای عادی جلوه دادن بیکاری و پیدا کردن نمونه‌های آن در گذشته، منجر به تأیید وضعیت بغرنج اشتغال در استان هم می‌شود. موضوعی که می‌توان آن را از تعطیلی و رکود در واحدهای صنعتی و پیوستن خیل عظیم تحصیل‌کرده‌ها به اجتماعات کارگران روزمزد در شهرهای استان فهمید.

حال و با این اوصاف از وضعیت بیکاری، اعتبارات قطره چکانی که اغلب در قالب تسهیلات در حوزه اشتغال وارد این استان می‌شوند، نه تنها نتوانسته‌اند، تکانی به بازار اشتغال استان بدهند، بلکه برخی از آنها حتی در سایر استان‌ها سرمایه‌گذاری می‌شوند و عملا به نام اشتغال قفل شده کهگیلویه و بویراحمد به کام سرمایه‎گذارانی می‌شود که از قبل دریافت تسهیلات اشتغال صاحب ملک و مکنت در شهرهای توسعه یافته دیگر استان‌ها می‌شوند.

سرمایه‌دارنی که اعتبارات را به جاهای دیگر می‌برند

معاون دادگستری کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه می‌گوید: به علت یک سری زد و بندهای خارج از سیستم، اعتبارات این استان بدون کار کارشناسی به افراد غیر متخصص در بحث سرمایه‌گذاری داده می‌شود که این موضوع مانعی بر سر راه توسعه استان است.

خداکرم نیک‌مرام با بیان اینکه باید بر هزینه‌کرد این اعتبارات نظارت شود، می‌افزاید: باید تضمین‌های لازم برای فردی که قصد ورود به عرصه تولید را دارد، فراهم شود. هنگام که تضمینی برای فروش تولیدات یک فرد روستایی وجود نداشته باشد، با شکست مواجه می‌شود و افراد دیگر انگیزه‌ای برای وارد شدن به عرصه تولید ندارند.

وی تصریح می‌کند: با وجود برنامه‌ریزی‌های مداوم با کمبود متقاضی در عرصه تولید مواجه هستیم و اندک متقاضیان موجود نیز افراد سرمایه‌داری هستند که اعتبارات را جذب کرده و در جاهای دیگر هزینه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: همواره برای اختصاص اعتبارات به فرد یا واحد تولیدی برنامه‌ریزی می‌شود، اما همین که اعتبار اختصاص داده شد، کار را رها می‌کنیم و بر هزینه کرد اعتبارات نظارتی نمی‌شود.

تسهیلات اشتغال بدون اشتغال!

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد اما منتقد اصلی هزینه‌کرد تسهیلات اشتغال در استان است. علی شهابی‌فر به تسنیم می‌گوید: تمرکز مدیران و مسئولان جذب اعتبارات و تسهیلات برای ایجاد اشتغال است اما اغلب تسهیلات دریافتی توسط متقاضیان موجب ایجاد اشتغال نمی‌شود و در جایی دیگر هزینه می‌شود.

معاون آمار سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کهگیلویه و بویراحمد تعداد افراد بیکار در این استان را 32 هزار نفر می‌داند و می‌افزاید: در نحوه‌ هزینه‌کرد تسهیلات خوداشتغالی در این استان ضعف‌هایی وجود دارد.

انتقاد‌ها به نحوه هزینه‌کرد تسهیلات اشتغال و سرمایه‌گذاری این روزها به یکی از داغ‌ترین سوژه‌های نشست‌های اقتصادی استان مبدل گشته است. هرچند اغلب قریب به اتفاق مدیران در سخنان خود از این موضوع انتقاد می‌کنند اما تاکنون مشخص نشده است که این اعتبارات چگونه و از چه طریق چکه می‌کنند و سر از استان‎های دیگر در می‌آورند در حالی که «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است».

چهار تا 10 درصد اعتبارات صندوق کارآفرینی امید منجر به اشتغال نمی‌شود

مدیر صندوق کارآفرینی امید در استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه به طور میانگین بالای 90 درصد تسهیلات این صندوق در بخش اشتغالزایی در استان منجر به ایجاد اشتغال می‌شود به تسنیم می‌گوید: در گزارش صندوق مرکز در شش ماهه اول سال 1394 حدود 96 درصد تسهیلات صندوق در استان منجر به ایجاد اشتغال شد.

ارسلان حسن‌پور در پاسخ به این سئوال که میزان تعطیلی در واحدهایی که با استفاده از تسهیلات صندوق راه‌اندازی شده‌اند چقدر است، تصریح کرد: در سال اول حدود 10 درصد طرح‌ها با مشکل مواجه شده و تعطیل می‌شوند و در سال‌های بعد بین 10 تا 15 درصد است.

وی از پرداخت هزار فقره تسهیلات توسط صندوق کارآفرینی امید در استان خبر داد و افزود: این تعداد تسهیلات منجر به ایجاد هزار و 330 شغل در استان شده است که به طور میانگین هر فقره تسهیلات صندوق حدود 1/3 شغل ایجاد شده است.

هرچند چهار تا 10 درصد انحراف از سرمایه‌گذاری شاید به لحاظ درصدی رقم پایینی باشد اما با یک حساب و کتاب سرانگشتی متوجه خواهیم شد که این رقم چندان هم کوچک نیست. مدیر صندوق کارآفرینی امید در استان کهگیلویه و بویراحمد مجموع اعتبارات سال گذشته این نهاد را حدود 17 میلیارد تومان ذکر می‌کند که 90 درصد آن در حوزه اشتغالزایی و 10 درصد آن در قالب تسهیلات ازدواج پرداخت شده است. با این محاسبات اگر 10 درصد اعتبارات حوزه اشتغال و سرمایه‌گذاری منحرف شود و سرمایه‌گذاری نشود یعنی تنها در یکسال بیش از یک میلیارد تومان اعتبار در استانی که گرفتار میلیون ریال هاست، منجر به ایجاد اشتغال نشده است. این رقم می‌توانست منجر به ایجاد بیش از 10 شغل مستقیم در استان شود. گذشته از آن بین 10 تا 15 درصد طرح‌های ایجاد شده با تسهیلات صندوق کارآفرینی امید به شکست می‌انجامد که در سرجمع بیش از 20 درصد اعتبارات حوزه اشتغالزایی صندوق یا منجر به ایجاد اشتغال نمی‌شود و یا اشتغال ایجاد شده به واسطه آن پایدار نیست.

ضعف نظارت!

انتقاد از نظارت در بخش تسهیلات سرمایه‌گذاری در کهگیلویه و بویراحمد فراگیر شده و خود مسئولان هم چنان که نظارت برخی از آنها در این گزارش درج شد از نبود نظارت‌های کافی گلایه و انتقاد دارند. هرچند مدیر صندوق کارآفرینی امید در استان به عنوان یکی از نهادهای پرداخت کننده تسهیلات اشتغالزایی و سرمایه‌گذاری از نظارت کامل بر ایجاد طرح‌ها خبر داد اما چنان که ذکر شد بخشی از تسهیلات این نهاد از مسیر اصلی ایجاد اشتغال یا منحرف می‌شود یا به شکست می‌انجامد.

دادستان مرکز استان یکی دیگر از مسئولان کهگیلویه و بویراحمد است که وضعیت نظارت بر طرح‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری انتقاد می‌کند و می‌گوید: به مسئولان توصیه می‌شود که نظارت بیشتری بر روند اجرای طرح‌ها و واحدهای تولیدی داشته باشند، زیرا تاکنون هرچه مشکل داشته‌ایم به دلیل همین ضعف در نظارت‌ها بوده است.

مهرداد کرمی با انتقاد از استفاده نابجا و نادرست از برخی اعتبارات سرمایه‌گذاری در استان که به دلیل نبود نظارت‌ها صورت گرفته است، می‌افزاید: اکنون نباید اجازه داد تا روند اشتباه گذشته دوباره تکرار شود و استان بازهم در محرومیت درجا بزند و خبری از تولید و اشتغال هم نباشد.

وی برگزاری نشست‌های کمیته قضایی حمایت از سرمایه‌گذاری را یکی از راه‌های کمک به رفع موانع تولید می‌داند و تصریح می‌کند: تا جایی که مشکل قانونی وجود نداشته باشد به رفع موانع تولید کمک کرده و از سرمایه‌گذار حمایت می‌کنیم.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار