بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در مناطق محروم کشور خدماتی را به زوج‌های نابارور ارائه می‌کند.
کد خبر: ۲۴۹۶۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۰ 21 June 2016

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در مناطق محروم کشور خدماتی را به زوج‌های نابارور ارائه می‌کند.

نوزاد

در این گزارش نگاهی به خدمات بنیاد برکت به زوج‌های نابارور مناطق محروم داریم.سی ام اردیبهشت سال 1393 بود که رهبر معظم انقلاب، سیاست‌های کلی جمعیت را به رؤسای قوای سه‌گانه و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند. 3 بند ابتدایی از 14 بند سیاست‌های ابلاغی به حمایت و کمک به زوج‌های نابارور و توانمندسازی آن‌ها برای تحکیم نظام خانواده اختصاص داشت.این تأکیدات بی‌شمار مقام معظم رهبری بر تسهیل تشکیل خانواده و افزایش جمعیت در جامعه‌ ایرانی به حدی بود که موجب شد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) نیز از طریق بنیاد برکت تلاش کند تا زمینه‌های اجرای این سیاست را در قالب طرح «برکت خانواده» با هدف حمایت از درمان زوج‌های نابارور مناطق محروم کشور فراهم آورد.اکنون پس از گذشت یک سال از اجرای طرح «برکت خانواده» در روستاهای محروم به سراغ مهندس سید عبدالله عمادی، مدیرعامل شرکت خدمات بیمه‌ برکت و مسئول طرح «برکت خانواده» رفتیم تا درباره این طرح بیش‌تر صحبت کنیم.

* طرح برکت خانواده دقیقاً چیست و از چه زمانی آغاز شده است؟

* عمادی: همان‌طور که م‌دانید یکی از سیاست‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر حمایت از افزایش جمعیت و تحکیم بنیان خانواده به‌ویژه در بین جوانان است. در همین راستا، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به عنوان یکی از بخش‌های حمایتی کشور، در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی خود را موظف به کمک برای اجرای هر چه بهتر این سیاست می‌داند و به همین جهت حمایت از زوج‌های نابارور کم‌بضاعت در مناطق محروم و روستایی را به عنوان هدف خود تعیین کرده است. برنامه‌ریزی برای انجام این کار از دی ماه سال 1393 آغاز شده و از فروردین ماه سال 1394 طرح به‌طور رسمی اجرا و در حال انجام است.

*دقیقاً در این طرح چه خدماتی به زوج‌های نابارور ارائه می‌کنید؟

*عمادی: دستاوردهای ‌جدید پزشکی نشان می‌دهد که یکی از بهترین روش‌هایی که به باروری زوج‌های نابارور کمک می‌کند، طرح «آی وی اف» یا لقاح خارج از رحم است. در این روش، اسپرم و تخمک زوج نابارور، استخراج و در محیط آزمایشگاهی با هم ترکیب و سلول جنینی حاصل از این لقاح به روش خاصی به رحم مادر منتقل میشود؛ از 37 سال پیش که نخستین نوزاد با استفاده از «آی و‌ی اف» متولد شد، این روش درمانی امید تازه‌ای برای زوج‌های نابارور به وجود آورده است. میزان موفقیت این روش به عوامل مختلفی از قبیل شرایط آزمایشگاه جنین‌شناسی، دقت متخصص در روند درمان و سن زن بستگی دارد. در طرح «برکت خانواده» نیز پس از شناسایی زوج‌های نابارور در مناطق روستایی و محروم، آن‌ها با این شیوه آشنا و هزینه‌های درمان‌شان تا رسیدن به نتیجه پرداخت می‌شود.

*هزینه‌های درمان زوج‌ها از طریق این روش چه‌قدر است و بنیاد برکت چه میزان از آن را پرداخت می‌کند؟

* عمادی: هزینه‌های درمان در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی تفاوت دارد. بنیاد برکت در این طرح برای هر زوج پنجاه میلیون ریال در نظر گرفته است.

*زوج‌های نابارور باید چه شرایطی داشته باشند تا بتوانند تحت پوشش این طرح قرار بگیرند؟

* عمادی:‌ یکی از شرایطی که به آن اشاره شد، سکونت زوج‌ها در مناطق محروم و روستایی است و بنیاد برکت طبق برنامه از این زوج‌ها حمایت می‌کند. شرط دوم این است که سن خانم‌ها تا 35 سال باشد چون «آی وی اف» معمولاً تا این سن مؤثر است و در سنین بالاتر امکان موفقیت آن پایین می‌آید و شرط سوم این‌که مطمئن شویم زوج‌های معرفی  شده به بنیاد برکت امکان پرداخت هزینه‌های درمان را ندارند و برای تأمین مخارج این روش با مشکل مواجه‌اند.

* به فرض که یک زوج تمام این شرایط را داشت، باید دقیقاً به کجا مراجعه کند و در خواستش را ارائه دهد؟

* عمادی:‌ در این طرح، بنیاد برکت با تشکیل کارگروهی مشترک با واحد خانواده‌ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اقدام به طراحی و تهیه‌ دستورالعمل نحوه‌ شناسایی و ارجاع زوج‌های نابارور ساکن در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته‌ کشور از طریق شبکه‌های بهداشت و درمان روستایی و معرفی آن‌ها به مراکز معتبر درمان ناباروری کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار