رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بویراحمد از آغاز نصب 100 آبگرمکن خورشیدی در روستاهای منطقه محروم سیلاب کلوار کهگیلویه وبویراحمد خبر داد.
کد خبر: ۲۶۳۱۰۶
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲ 20 July 2016
جواد رحیمیان روز چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: برای خرید 150 دستگاه آبگرمکن خورشیدی برای جلوگیری از قطع درختان جنگلی در مناطق روستایی محروم ،سه میلیارد ریال اعتبار از سوی سازمان جنگل های کشور هزینه شده است.

سیلاب و کلوار نام دو روستای همجوار است که یکی به دلیل قرار گرفتن در مسیر رودخانه های خروشان و سیلاب ها، به 'سیلاب' شهرت دارد و 'کلوار' بر گرفته از دو کلمه 'کل' در اصلاح محلی به نام مکانی مرتفع و 'وار' نیز به محل سکونت گفته می شود.
این منطقه با 17روستا به عنوان سیلاب کلوار یکی از محروم ترین مناطق کهگیلویه وبویراحمد است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بویراحمدتصریح کرد: 50 دستگاه آبگرمکن از این تعداد در روستاهای دیگر شهرستانهای استان نصب خواهد شد.
رحیمیان با بیان اینکه 70درصد چوب درختان بلوط قطع شده در روستاهای حاشیه جنگل به عنوان سوخت آبگرمکن مصرف می شود، افزود: در قالب این طرح ضمن جلوگیری از قطع درختان در قالب تفاهم نامه ای زمینه مشارکت روستاییان در حفظ جنگل ها فراهم خواهد شد.
وی تصریح کرد: در منطقه سیلاب کلوار بویراحمد بخشی از جنگل های شهرستان بویراحمد مرکز کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است که به دلیل محرومیت منطقه و نبود سوخت های فسیلی مردم برای تامین سوخت خود از چوب درختان بلوط استفاده می کنند.
منطقه سیلاب و کلوار با 17 روستا و جمعیتی افزون بر دو هزار و 600 نفر از توابع بخش مارگون شهرستان بویراحمد در 200 کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است.
نقطه محوری و کانون این 17روستا امام زاده شاه غالب (ع) نام دارد که حدود 110 کیلومتر از بخش مارگون بویراحمد فاصله دارد.
آخرین نقطه و روستا در منطقه سیلاب و کلوار نیز 'ادور' در مرز شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختیاری است.
مردان و زنان سیلاب و کلوار و 17روستای این منطقه محروم زمستان سرد وسخت را در زیر باران های سیل آسا، غرش بادهای بران، سرمای شدید و یخ بندان به سختی سپری می کنند و درعین حال از کمترین امکانات رفاهی برخوردار نیستند.
محرومیت از امکانات بهداشتی ودرمانی ، راه ارتباطی مناسب ،نبود زیرساخت ها برای فعالیت های کشاورزی ،بیکاری و فقر از جمله مشکلات مردم این منطقه است.
سید موسی خادمی استاندارکهگیلویه وبویراحمد پیشتر در سفری به این منطقه برلزوم برنامه ریزی مدیران بخشهای مختلف برای شناسایی محرومیت ها اولویت های این منطقه و تلاش برای حل این مشکلات مردم این خطه تاکید کرد.
سیلاب کلوار در 150کیلومتری یاسوج واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
سیدستاریزدان ستا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
واقعادستتون درد نکنه
سید داریوش رخشان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
به نظرم مسولین استان باید از خجالت برن بمیرن.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار