کد خبر: ۲۶۳۶۷۸
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۲ 21 July 2016
به گزارش نامه‌نیوز، تريبون روشن آيت‌ا... براي اصلاح‌طلبان! وقتي خبر رسيد آيت‌ا... براي گروهي كه تا به امروز جز انتقاد به خودشان سخني از تريبون همفكران آيت‌ا... نشنيده بودند، سخنراني كرده است، تعجب تنها حالتي بود كه در چهره آنها نمايان شد! آيت‌ا... علم‌الهدي كه در خرداد امسال گفته بود: «دولت سازندگي و اصلاحات با دو الگوي توسعه غربي و ليبرال تبر بر ستون انقلاب زدند»، اكنون در پشت تريبون اصلاحات قرار گرفته و براي آنان سخن گفته است! البته اين تعجب با يك توضيح كم‌كم كمرنگ شد و آن هم يادآوري آنچه بود كه علي الهي خراساني از شاگردان امام جمعه مشهد اين چنين گفته بود: «آقاي علم‌الهدي در جلسه‌اي خصوصي مي‌گفت من هر روز مي‌روم حرم و گاهي احمدي‌نژاد را لعن مي‌كنم؛ البته مواضع علني ايشان شايد به اين غلظت نباشد. مي‌گفت اگر امر داير شود، بين احمدي‌نژاد و اصلاح‌طلبان، بايد همه به اصلاح‌طلبان راي بدهيم؛ چرا‌كه مشكل ما با اصلاح‌طلبان، سياسي است؛ اما با احمدي‌نژاد، اعتقادي.» بنابراين با مقايسه اظهارات او در مقطع كنوني و آنچه در سال ۹۰ اين چنين درباره اصلاح‌طلبان بيان كرده بود كه «اين را جريان​هاي سياسي بايد بدانند كه با هر اسم و رسمي مي​خواهند بيايند، اين اسم، آرم و دكور در اين كشور جاي ندارند. مردم همچنان پاي انقلابشان هستند»، شايد بايد چنين نتيجه گرفت كه علم‌الهدي در رويكردش نسبت به اصلاح‌طلبان تغييراتي داشته است و شايد هم بايد از سوي ديگر اين چنين معنا كرد كه عملكرد اصلاح‌طلبان تغييراتي داشته كه چندي است آيت‌ا... علم‌الهدي درباره آنها به نوعي ديگر سخن مي‌گويد.

اصلاحات مرزبرداري كرد

در سال ۹۰ علم‌الهدي به خبرآنلاين گفته بود:« اگر افراد متعبد و ولايت‌مدار اصلاح‌طلبان به عرصه سياست بيايند، ممكن است بتوانند باز به عرصه برگردند، اما با آرم تشكيلاتي اگر وارد شوند، موفق نمي​شوند.» به طور طبيعي اصلاح‌طلبان پذيراي حركتي نخواهند شد و زير پرچمي نخواهند رفت كه نام اصلاحات در آن نباشد، اما اگر به روند حركت اين جريان دقت شود، چنين نتيجه‌اي حاصل مي‌شود كه آنها در اين سال‌ها سعي كردند در مسيري حركت كنند كه طي آن خواست جامعه محقق شود، از جمله انتخابات ۹۲ كه محمدرضا عارف كانديداي جريان اصلاحات از رقابت انصراف داد و آنها از روحاني كه عضو جامعه روحانيت يعني يك تشكل اصولگرا بود، حمايت كردند و بار ديگر در انتخابات مجلس در ۷ اسفند ۹۴ بود كه نام تعدادي از اصلاح‌طلبان ميان‌رو در ليست اميد كه براي اصلاح‌طلبان بود، قرار گرفت. عملكرد اصلاح‌طلبان در دو انتخابات تاييد شكست مرزهاي سياسي براي نيل به منافع و مصالح ملت بود.

ما همه اصلاح‌طلبيم اگر ...

اكنون مي‌توان سخنراني آيت‌ا... علم الهدي در جمع اعضای مجمع زنان اصلاح‌طلب استان خراسان رضوي را در همين راستاي تعاملي ارزيابي كرد. او پس از شنيدن نظرات تعدادي از اصلاح‌طلبان گفت: اگر معناي اصلاح‌طلبي ريشه‌كني مفاسد در همه عرصه‌ها در نظام ما باشد، همه ما اصلاح‌طلبيم. آيت‌ا... علم‌الهدي بيان داشت: مساله ما اصول ما است كه در اين اصول، چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا مشترك هستيم. ما با بحث اصلاح‌طلب و اصولگرايي بيشتر از ديد انديشه غربي برخورد مي‌كنيم تا ديني. وي گفت: اصلاح‌طلب‌تر از امام حسين (ع) نداريم كه براي اصلاح امت جدشان قيام كردند. اصولگرا هم همين است، چون حاكميت از آن خداست و مظهر اجرايي‌اش از ديد ما شيعيان امام معصوم است و الان با غيبت امام معصوم ما با اهل سنت مبناي سياسي يكساني داريم و اين ولي فقيه و حاكمي است كه از طرف مجلس خبرگان كه نمايندگان مردم و براساس نظام شورايي است، تعيين مي‌شود كه حجت امام زمان (عج) است، پس نظام ما يك اصل دارد. نماينده ولي‌فقيه در خراسان رضوي افزود: اصلاح‌طلب و اصولگرا مقابل هم نيستند؛ چون از نظر مباني غربي مقابل اصلاح‌طلبان محافظه‌كاران هستند. ما در اصول متحديم و اين اختلاف ما در سليقه است. مشكل ما در مملكت به خاطر اين بوده كه تفاهم ما در سلايق ضعيف است و نه نقد منصفانه و صميمانه داشتيم و نه توجيه درستي از سلايق خود.

متحجر نيستم

امام جمعه مشهد مقدس تصريح كرد: بنده انسان متحجري نيستم و ۲۳ سال سابقه مديريت دانشگاهي دارم كه در همه عرصه‌ها نيروساز انقلاب بوده و هست و در همه ابعاد از آن تغذيه مي‌كند. بنده با اين ارتباط شديد و قوي با جوانان مشكلات آنان را درك مي‌كنم و اين نرسيدن به وضع زندگي جوانان مشكلاتي را درست مي‌كند كه در عرصه‌هاي مختلف توسعه مفاسد اجتماعي و... تاثيرگذار است. وي گفت: مبناي ما درباره مساله زن همان مبناي حضرت زهرا(س) و زينب(س) و يك مبناي ديني است كه در همه عرصه‌ها جايگاه و خصوصيات زن محفوظ است. عقيده ما درباره فعاليت اجتماعي و سياسي زن اين است كه زن بايد در جاي خود قرار گيرد و نقشي را بپذيرد كه مرد توان آن را ندارد و در عرصه اجتماعي و سياسي دوشادوش مرد فعاليت كند. تعبير امام علي(ع) درباره زن بايد رعايت شود، يعني حالت ريحانه بودن زن چه از نظر حقوق و چه حدود در همه عرصه‌ها بايد حفظ شود. نماينده ولي‌فقيه در خراسان رضوي افزود: بحث ولنگاري فرهنگي كه رهبري فرمودند، به خاطر عدم وجود پدافند فرهنگي مناسب است. يك مشكل ما در حوزه تربيت است. براي مثال در حوزه تربيت اگر بچه باعفت تربيت شود، مشكل حجاب تقريباً حل خواهد شد. پدافند فرهنگي در كنار فرهنگسازي براي ما اصل است. اگر پدافند فرهنگي آمد و جامعه را پاك و تميز كرد، بعد كار فرهنگي مناسب جواب مي‌دهد. متوليان فرهنگي ما بايد همه نيرو‌ها را به‌كار گيرند و طرح و برنامه مناسب براي پدافند فرهنگي بدهند.
منبع: روزنامه آرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار