تابناک کهگیلویه و بویراحمد
طرح شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با عنوان حفظ آمادگی تولید حداکثری برای دوران پساتحریم در دهمین همایش ملی و اولین جشنواره فرهنگ و مدیریت جهادی به عنوان طرح برتر ملی موفق به دریافت نشان و لوح تقدیر شد.
کد خبر: ۲۷۹۵۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹ 17 August 2016
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد،مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در این ارتباط گفت: تمهیدات مقابله با تحریم و تبدیل تهدید به فرصت در قطب تولید نفت ایران، از آغازین سال اعمال تحریم های ظالمانه شروع شد، اما برنامه جدی و طرح مدون آمادگی برای تولید حداکثری نفت خام در دوران پساتحریم، در بازه زمانی ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۴ اجرا و به ثمر نشست.
عالی پور تصریح کرد: اساس این طرح که در سطح مناطق نفت‎خیز جنوب و محدوده جغرافیایی ۵ استان به مساحت تقریبی ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع اجرا شد، بر آمادگی کامل در هر زمان ممکن، برای از سر گیری تولید و رسیدن به سقف پیش از تحریم ها بود و طی آن حجم عظیمی از عملیات فنی تخصصی شامل تعمیرات اساسی و بازسازی تاسیسات و خطوط لوله، و عملیات گسترده درون چاهی و آزمایش های مهندسی و فنی به انجام رسید.
وی با بیان این که با شروع تحریم های ظالمانه علیه کشور، کاهش تدریجی صادرات نفت و به تبع آن کاهش تولید نفت اعمال شد، اظهار کرد: این کاهش به روزانه یک میلیون بشکه در روز نیز رسید که این کار مستلزم بستن بخش مهمی از چاه ها، تاسیسات و واحدهای تولیدی بود.
عالی پور افزود: مجموعه کارشناسان و کارکنان مناطق نفت خیز جنوب با درک حساسیت این مقطع خطیر تمام تلاش خود را به کار بستند تا آمادگی لازم برای افزایش سریع تولید فراهم شود و با تدبیر لازم، حماسه ی افزایش تولید در مناطق نفت خیز جنوب را خلق کردند.
وی گفت: در ۲ سال رکود، بر خلاف انتظار، حجم کار در مناطق نفت خیز جنوب نه تنها کاهش نیافت بلکه دوچندان شد و کارکنان بیشترین تلاش و کوشش شبانه روزی را برای آمادگی افزایش تولید تجربه کردند.
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب افزود: به این ترتیب، تولید نفت این شرکت که بر اساس تعهدات ابلاغی می بایست تا اول خرداد ماه امسال به سقف مورد نظر افزایش می یافت با تلاش همه دست اندرکاران، در ۱۷ اردیبهشت ماه سال جاری محقق شد.
در این همایش مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با تشریح جزئیات طرح آمادگی برای تولید گفت: همه به این موضوع واقف هستند که وقتی چاه و یا کارخانه ای به مدت طولانی فاقد تولید و بسته باشد، راه اندازی آن مستلزم صرف زمان، هزینه گزاف مالی و به کارگیری تجهیزات و اجرای برنامه تعمیر و احیای چاه است اما با برنامه ریزی دقیق و مدون و همچنین باز و بست متناوب(منظم و غیر منظم) چاه ها و تأسیسات و کارخانه ها به گونه ای عمل شد که همواره آمادگی کامل در هر زمان ممکن را جهت تولید حداکثری و رسیدن به شرایط قبل از تحریم در کمترین زمان همیشه مهیا باشد.
عبدالرضا دبیری افزود: در این مدت برای ارزیابی عملکرد کلی سیستم چندین بار عملیات رکوردگیری تولید انجام گرفت که نتایج آن پس از بررسی نقاط ضعف و قوت سیستم تعیین و در رفع نقاط ضعف تلاش شد.
وی بیان کرد: نهایتا در رکوردگیری آبان ماه ۱۳۹۴ مجموع این تلاش ها به بار نشسته و فقط در مدت ۸ ساعت توانستیم به ۹۵.۵ درصد برنامه مصوب تولید دست یابیم و در اسفند ۱۳۹۴ نیز با ابلاغ لغو تحریم ها درکوتاه ترین زمان ممکن به حداکثر تولید با رعایت نکات ایمنی و زیست محیطی دست یافتیم و افزایش تولید حدود یک میلیون بشکه ای محقق شد.
دبیری خاطر نشان کرد: در این مدت فعالیت های بسیار گسترده ای جهت حفظ آمادگی سیستم برای دوران پساتحریم صورت گرفت که از جمله آن می توان به ۳۸۶۴۲ مورد آزمایش و اقدامات مهندسی، ۲۶۳۹ مورد اصلاحیه، تعمیر اساسی ۵۱ کارخانه و ۴۶۸۷ تجهیز، تعمیر اساسی۶۹۰ دستگاه ماشین آلات دوار و تعمیر ۲۰۲۶۷ عدد شیرآلات فرآیندی و ایمنی اشاره کرد.
مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: علاوه بر موارد فوق پروژه ها و کارخانه های مهمی در دوران سخت تحریم تکمیل و راه اندازی شدند که از آن جمله می توان به کارخانه های نمک زدایی لب سفید، هفت شهیدان، اهواز۲، رگ سفید۲، ایستگاه تزریق گاز نرگسی، خط لوله "۲۶ اهوازآبادان و چندراهه گناوه اشاره کرد.
دبیری تاکید کرد: شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در راه اندازی کارخانه بهره برداری و نمک زدایی منصوری و همچنین توسعه میادین غرب کارون نیز نقش بسزایی داشته است.
وی در ادامه گفت: علیرغم وسعت جغرافیایی، تعداد چاه ها ، فرسودگی ، تأسیسات و به رغم شرایط سخت جوی در جنوب کشور و به خصوص وقوع سیل ویرانگر در فروردین ۹۵، حفظ آمادگی کل سیستم و تقویت روحیه کارکنان و استفاده بهینه ازفرصت پیش آمده موجب شد که تهدیدهای دشمنان به فرصت های طلایی تبدیل شود و علاوه بر تقویت روحیه ایثار و جهاد، توانستیم مسئله خود باوری و عملی کردن شعار "ما می توانیم" را عنیت بخشیم.
مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب تصریح کرد: در شرایط بسیار سخت دوران تحریم، جز با تقویت فرهنگ مدیریت جهادی و ایثار و از خود گذشتگی همراه با ارتقای دانش فنی کارکنان، امکان دسترسی سریع به تولید حداکثری مقدور نبوده است و بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی در تحقق این امر تردید داشتند.
وی در پایان گفت: تدوین کلیه برنامه ریزی ها، اقدامات و سیاست های اتخاذ شده در همه زمینه ها جهت استفاده و انتقال تجربیات به سایر سازمان ها و نیز به نسل های آینده می تواند بسیار مفید واقع شد.
لازم به ذکر است در این همایش که ۲۴ و ۲۵ مرداد در باغ موزه دفاع مقدس در تهران برگزار شد، ۱۷ طرح ملی مرتبط با صنعت و کشاورزی از سراسر کشور پذیرفته و توسط مجریان ارائه شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار