وزیر دولت اصلاحات در گفتگو با تابناک
مرتضی حاجی:کسی که دریافتی خلاف قانون داشته، مجرم است و دفاعی از او نمی توان کرد، ولو اینکه انسان کارآمدی باشد. چنین فرد یا افرادی قاعدتا باید از صحنه مدیریتی در نظام کنار گذاشته شوند.
کد خبر: ۲۸۲۶۸۴
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴ 22 August 2016
موضوع فیش های حقوق به یکی از مباحث مهم در عرصه ی سیاسی کشور تبدیل شد تا جایی که همه ی سیاسیون در این مورد به موضع گیری پرداخته اند . هر چند برخی سعی کردند از این موضوع بهره برداری سیاسی کنند اما در مجموع موضع گیری های غیرسیاسی زیادی هم در این خصوص صورت گرفت.
یک وزیر دولت اصلاحات درباره پافشاری محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در ارتباط با معرفی مدیران متخلف دریافت کننده حقوق های نجومی به عنوان ذخایر نظام گفت: فکر می کنم در بیان چنین مسائلی بعضا سوابق دوستی، همکاری و تعارفات دخیل است. بنده ذخیره نظام دانستن دریافت کنندگان حقوق های نا متعارف را بیشتر مبالغه آقای نوبخت می دانم.

مرتضی حاجی در گفت و گو با خبرنگار «تابناک» در پاسخ به اینکه به نظر شما، دلیل سخنگوی دولت برای پافشاری بر معرفی دریافت کنندگان حقوق های نجومی به عنوان ذخایر نظام! چیست، اظهار کرد: این موضوع دو وجه دارد؛ یکی اینکه کسی دریافت خلاف قانون داشته و دیگری اینکه قانون دامنه بازی داشته و اجازه داده که به افرادی پرداختی غیرمتعارفی صورت بگیرد.

وی درباره گروه اول دریافت کنندگان حقوق های نامتعارف که خلاف قانون عمل کرده اند، افزود: کسی که دریافتی خلاف قانون داشته، مجرم است و دفاعی از او نمی توان کرد، ولو اینکه انسان کارآمدی باشد. چنین فرد یا افرادی قاعدتا باید از صحنه مدیریتی در نظام کنار گذاشته شوند.

عضو مؤسس بنیاد باران درباره دسته دیگر دریافت کنندگان حقوق نجومی ـ که به دلیل نقص قانون حقوق های نامتعارفی دریافت کرده اند ـ نیز تصریح کرد: در همین ماجرای حقوق های نامتعارف، افرادی بوده اند که قانون اجازه پرداخت حقوق هایی با ارقام بالا را به آن ها داده، ولی در منظر افکار عمومی، این موضوع غیرمتعارف بوده است.

وی ادامه داد: این افراد از این جهت که میانگین دریافتی کارکنان دولت را رعایت نکرده اند، مقصرند. شایسته بود که این افراد، دریافت حقوق بر مبنای میانگین دریافتی کارکنان دولت را رعایت می کردند و دریافتی های متعارف تری می داشتند. در این موضوع علاوه بر قصور افراد، اگر ایراد جدی وارد باشد، به تصویب کنندگان چنین قوانینی وارد خواهد بود.

حاجی با تأکید بر اینکه شاید شایسته نباشد، دسته دوم مدیران دریافت کننده حقوق های نامتعارف را ترد کنیم، یادآور شد: به دلیل اینکه این افراد به بیت المال خیانت نکرده اند، نباید مثل دسته اول با آن ها برخورد کرد و می توان با جابجایی و کنار گذاشتن آن ها از مسئولیت فعلی، برخورد نرم تری با آنها کرد.

وی در عین حال تأکید کرد: البته دلایل اینکه آقای نوبخت بر ذخیره انقلاب و نظام دانستن مدیران دریافت کننده حقوق های نجومی تأکید دارند را باید از خود ایشان پرسید، ولی من فکر می کنم بیان چنین مسائلی بیشتر به دلیل سوابق دوستی، همکاری و تعارفات صورت می گیرد.

به گفته وزیر آموزش و پرورش دولت هشتم، نظر نوبخت درباره اینکه این افراد ذخایر نظام دانسته شوند، در مورد افرادی است که جزو دسته دوم محسوب می شوند؛ یعنی علاوه بر اینکه سوابق و خدماتی داشته اند، جزو افرادی هستند که در ماجرای حقوق های نامتعارف خلاف قانون عمل نکرده و به بیت المال خیانت نکرده اند، بلکه دچار "ترک اولی" شده اند.

وی افزود: البته استفاده از لفظ "ذخایر نظام" به نظرم مبالغه ای است که از طرف آقای نوبخت انجام شده است و به نظر می رسد، منظور این است که این افراد تجربیاتی دارند و از نیروها و سرمایه های انسانی نظام به شمار می روند.

حاجی درباره اینکه شما پیشتر گفتید، می توان از این افراد در دیگر جایگاه های استفاده کرد، گفت: بله، از این افراد می توان در دیگر سمت ها و مناصب استفاده کرد، چون این افراد از قانون تخطی نکرده اند، بلکه به واسطه یک ایراد قانونی، "ترک اولی هایی" داشته و حقوق های نامتعارفی دریافت کرده اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار