متخصصین در امور تاریخی حتما واقفند که در زمینه موضوعات تاریخی قرائت های متعددی وجود دارد و درج مطلبی تاریخی از زبان یک تاریخدان الزاما واقعیت نیست بلکه نشان دهنده ی منابعی است که تاریخ نگار مذکور از آن استفاده کرده تا بدین نتیجه رسیده است
کد خبر: ۳۰۷۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۸ 06 October 2016
استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از مناطق ایران است که طوایف زیادی در آن زندگی می کنند که دارای شاخصه های بسیار جالبی هستند.
یکی از مهمترین شاخصه های آن ها عدم انجام فعالیت هایی است که موجودیت کلی کشور ایران را به خطر بیاندازد.شاید از گذشته تا کنون کمتر قومی را در ایران بتوان پیدا کرد که همانند قوم لر به کلیت کشور ایران وافادار باشند.ضمن اینکه به خاطر روحیه ی جنگاوری و شجاعت آن ها معمولا در تاریخ از آن ها به نیکی یاد می شود. البته گاها تنش هایی با دولت های مرکزی داشته اند اما هیچ گاه به دنبال استقلال از دولت مرکزی و یا هم کاری با بیگانگان برای ضربه زدن به دیگر هموطنان خود نبوده اند.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد،اخیرا در یکی از رسانه های استان مطلبی از یک کتاب تاریخی منتشر شده است که در بخشی از آن اشاره شده است که پس از شکست اسکندر مقدونی از آریوبرزن ، سردار شجاع ایرانی ،فردی لیکیایی که به اهالی لیکک بهمئی منتسب شده است ، با خیانت به وطن خود کوره راهی را برای دور زدن آریو برزن به اسکندر مقدونی نشان می دهد و با این کار باعث شکست آریوبرزن و در نتیجه انقراض حکومت هخامنشیان شده است!
لیکیایی که باعث شکست آریوبرزن شد
در بخشی از مطلب درج شده در این سایت محلی می خوانیم:یک اسیر لیکیایی ( برخی از محققان که محل جنگ را تنگ تکاب می دانند اسیر لیکیایی را از اهالی لیکک بهمئی دانسته اند ) پس از تجاهل و امتناع اولیه از دادن اطلاعات درباره گذرگاههای منطقه سرانجام با تهدید و تطمیع کوره راهی را نشان داد که بدان وسیله قشون اسکندر می توانستند از پشت به سپاه آریوبرزن حمله کنند .

پس از آن اسکندر کراتر ( cratere) و مل آگر ( meleagre ) را با سپاهیان تحت فرماندهیشان و نیز هزار نفر سوار تیر انداز به حفاظت اردو گماشت و به آنان دستور داد که با روشن نگاه داشتن آتشهای بسیار و استقرار نیروها در گسترده ای وسیع چنان وانمود کنند که اسکندر همچنان در جلگه است و بدون گونه سپاه آریوبرزن را از حرکت وی بی خبر نگه دارند و سپس راهنمایی لیکیایی حرکت کرد و ضمنا به سپاهیان مستقر درجلگه دستور داد که با شنیدن سر و صدا و علائم نبرد ، آنها هم به طرف معبر حرکتت کنند و بدین گونه سپاهیان آریوبرزن را در محاصره کامل قرار دهند .

اسکندر در پاس سوم شب ،مخفیانه و بدون اینکه شیپور حرکت را به صدا درآورد ، با اسلحه دارها و دسته ای که آژما نام داشت حرکت کرد و پس از دو شب و یک روز با تحمل مشکلات فراوان در باد و برف و سرما از جنگلها و صخره ها گذشت و به نوک قله کوه رسید و نبرد سختی شروع شد  .

دیگر سپاهیان اسکندر که در جلگه مستقر بودند طبق دستور قبلی همین که از شروع نبرد مطلع شدند به معبر حمله کردند . سپاه آریو برزن از هر سو مورد حمله و محاصره قرار گرفت ، برخی از آنان کشته و زخمی و برخی فراری شدند . در این احوال آریو برزن با چهل نفر سوار و پنج هزار پیاده به سپاه دشمن حمله کرد و با تلفات زیادی که بر آنان وارد ساخت موفق شد از میان سپاه مقدونی بگذرد و حلقه محاصره را بشکند.

او می خواست خود را به پایتخت برساند و قبل از رسیدن مقدونیها آن را اشغال و حفاظت نماید  اما قشونی که اسکندر از طریق جلگه به سوی پارس اعزام کرده بود سد راه او گردید.

آریوبرزن در وضعی پرمخاطره قرار گرفت زیرا نه می توانست به پایتخت برسد و نه تسلیم را با شرافت و جوانمردی خود سازگار دید . از این روی چندان جنگید تا خود و همسنگرانش شرافتمندانه به خاک افتادند .

نهایتا اگر چه اسکندر مقدونی موفق شد سلسله هخامنشی را براندازد و پایتخت آنها را ویران سازد اما در این میان سکنه کهگیلویه در آن روزگار برگی زرین از غیرت و شجاعت و ایثار از خود برجای گذاشتند. 
درج این مطلب از نظر برخی هم استانی ها بسیار ناپسند بیان شده و ضمن انتقاد شدید به آن به انتشار مطلبی پرداخته شده است که مطالب مذکور را نفی می کند.
 
عامل شکست آریوبرزن یک ایرانی نبود
در جوابیه به این مطلب به قلم دکتر منوچهر جوانمردی،عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه شهید چمران اهواز، می خوانیم: در پاسخ و نقد مطلبی توهین آمیز و تحریف شده تحت عنوان " یک لیککی عامل شکست آریوبرزن و سقوط هخامنشی "در پایگاه خبری و تحلیلی "خبر دنا " به تاریخ 12 مهر 1395 و به نقل و برداشت از کتاب تازه منتشر شده دکتر مصطفی تقوی اصل ؛ با هدف انحراف تاریخ و لکه دار کردن ایل سترگ؛  دلیر و شهیدپرور بهمئی ؛ برای روشنگری حقیقت و با بررسی و تفحص از منابع تاریخی نقد ذیل ارائه میگردد.
این پایگاه خبری با مطلبی تحت عنوان " برگی از تاریخ کهگیلویه و بویراحمد " آورده است : یک اسیر لیکیائی  ( برخی از محققان که محل جنگ را تنگ تکاب می دانند ؛ اسیر لیکیایی را از اهالی لیکک بهمئی دانسته اند ، پس از تجاهل و امتناع اولیه از دادن اطلاعات در باره گذرگاههای منطقه سرانجام با تهدید و تطمیع کوره راهی را نشان داد که بدان وسیله قشون اسکندر می توانستند از پشت به سپاه آریوبرزن حمله کنند و نهایتا اگر چه اسکندر مقدونی موفق شد سلسله هخامنشی را براندازد و پایتخت آن را ویران کند ؛ اما سکنه کهگیلویه در آن روزگار برگ زرینی از غیرت و شجاعت و ایثار خود را بر جای گذاشت.
لازم است در پاسخ به تحریف به عمد تاریخ و برجسته نمودن عنوان و تیتر مطلب توسط این پایگاه خبری با هدف تحقیر و تمسخر یکی از ایلات غیور کشور که در دوره دفاع مقدس با نثار جان صدها شهید و جانباز و رشادتهای بی دریغ ؛ دین خود را به میهن اسلامی ادا نموده است ؛ موارد زیر جهت روشنگری ارائه می شود.
1 _ با تفحص و بررسی و مطالعه متن اصلی مبحث و آگاهی های نو یافته ای از آن و با اندکی دقت و توجه از مطالب خوانده شده و ترجمه شده از متون اصلی و تاریخی می توان بسیاری از سئوالات و ابهامات موضوع را روشن نموده و پاسخی مناسب جهت خاتمه تحریف حقایق شده داد.
2_ بر مبنای گزارش های مغرب زمین در این زمینه ( آریا نوس ؛ آناباسیس؛  کورتیوس؛ دیودور و پلوتارک )در شرح لشکرکشی های اسکندر به ایران  از یک چوپان لیکیائی یاد می کنند که به سبب اقامت در پارس  ( منظور ایران ) زبان پارس را می دانست و وظیفه یک ترجمان محلی را بر عهده گرفته بود؛ او پس از اینکه همراه سپاه اسکندر به سغد و آسیای میانه گسیل می شود ، باز هم مترجم همراه بوده و علاوه بر مسلط بودن بر زبان یونانی ؛ زبان اهالی آنجا را نیز می فهمیده است. (قضاوت با خوانندگان که این فرد بر چه استنادی یک چوپان لیککی بوده است.)
3_در جستجو از منابع تاریخی در اسناد و گزارشهایی که به این مطلب به صورت فوق اشاره داشته اند می توان به : آریان؛  کتاب 3 فصل 6 بند 4 ؛ دیودور کتاب 7 بند 68 ؛کنت کورث کتاب 3 بند 3_4 ؛ پولی ین کتاب 4و دیگر آثار تاریخی ایران از قبیل احمد اقتداری ؛ امام شوشتری ؛ نورمحمد مجیدی؛ نادر افشار نادری و ... اشاره نموده هیچکدام نامی از لیکک در این ارتباط نمی برند.
4_ لیکیه باستان ؛ محلی در غرب آناتولی ترکیه بوده که دارای ستون سنگی سه زبانه یادبود زانث در لیکیه از فرمانروائی هخامنشیان در آناتولی باستان که امروزه به بندر فتحیه یا فتحی بی معروف بوده و حتی در حال حاضر نیز هتلی پنج ستاره به نام "لیکیا "در این منطقه تاریخی ؛ باستانی پذیرای گردشگران این بناهای تاریخی هخامنشیان می باشد.
5 _ علی رغم سبقه و تاریخ کهن بهمئی و به ویژه تنگ سروک  (سولک ) و آثار باستانی و تاریخی آن به عنوان محل محراب خدایان باستانی آرتمیس و جایگاه عبادتگاه شکوهمند اقوام الیمائی که بارون دوبده روسی مفصلا به آن اشاره دارد ؛ لیکک  جایگاهی در تاریخ باستان ایران ندارد؛ تاریخچه شکل گیری و پیدایش لیکک حداکثر به اواخر دوره قاجاریه و معاصر می رسد ؛ در حالی که اسکندر مقدونی 330 قبل از میلاد و تقریبا نزدیک به 2350 سال پیش به ایران حمله کرده ، شاهد این استدلال ، گمنامی لیکک در تاریخ باستان ایران بوده که در هیچ منبع ، گزارش و استنادی به آن اشاره نشده است.
6_عدم وجود رفرنس دهی و منبع و مآخذ نداشتن خود بزرگترین سند دروغ بودن این ادعا می باشد

7_با همه احترامی که به نویسنده مطلب (هم دوره تحصیلی و دانشگاهی ام ) آقای دکتر مصطفی تقوی اصل و پایگاه محترم خبر دنا داشته ام ولی متاسفانه ایشان و پایگاه خبری بدون هیچگونه استنادی و فقط بر اساس ظن و گمان ؛ تردید و شبهه اشاره دارند که بر اساس نظر برخی محققین گویا منظور از چوپان لیکیایی همین لیکک بهمئی امروزی میباشد که کاملا بی پایه و اساس و کذب و بدون منبع می باشد.

در پایان لازم به یادآوری است که مطلب فوق نه تنها توهین و تحریف تاریخ ایل بهمئی است ؛ بلکه توهین به کل ایلات استان و کشور بوده و علاوه بر آن هیچ کمکی به هدف نویسنده که یادآور گردیده ؛ برگ زرینی از تاریخ رشادتهای کهگیلویه و بویراحمد است ؛ نمی باشد ، بلکه بطور غیر مستقیم مغایر با این هدف بوده و یک نوع تناقض گوئی و تحلیل ناشیانه پوپولیستی که برای جذب مخاطب با هر قیمتی باعث خدشه دار شدن چهره مردم دلیر ، رشید و فهیم شهرستان بهمئی و سایر ایلات خواهد گردید.
نکته آخر....
آنچه که در دو مطلب فوق باید مورد توجه قرار گیرد این است که در شرایط کنونی و البته در سایر موقعیت های زمانی ،به تعدد طوایف در استان و همچنین حساسیت بالای این طوایف نسبت به گذشته و سابفه ی تاریخی خود، چندان لزومی به درج خبرهایی که حساسیت های طایفه ای را بالا می برد ،وجود ندارد ضمن اینکه متخصصین در امور تاریخی حتما واقفند که در زمینه موضوعات تاریخی، قرائت های متعددی وجود دارد و درج مطلبی تاریخی از زبان یک تاریخدان الزاما واقعیت نیست بلکه نشان دهنده ی منابعی است که تاریخ نگار مذکور از آن استفاده کرده تا بدین نتیجه رسیده است و موارد متعددی در تاریخ وجود دارد که قرائت های متعدد و گاها کاملا متضاد از آن ها استنباط شده است.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
حبیب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
درودبرشماکه این مطالب رابرای روشن شدن یک ابهام نوشتی.
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
با توجه به اینکه ایل بهمئی خود ساکن این منطقه نبوده و به این منطقه مهاجرت کردند دلیلی وجود ندارد که ما فکر کنیم چوپان خائن بهمئی بوده باشد. بر فرض هم که بوده باشد آیا اولین فردی است که در کهگیلویه یا ایران خیانت کرده است. شاید هم سپاهیان اسکندر او را تهدید به کشتن فرزندان و خانواده نموده اند در کل شاید آریو برزن بدون خیانت شکست خورده ما زورمان می آید که بگوییم و مانند شکست ساسانیان از اعراب داریم توجیه می کنیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
سلام : کاملا درسته سا بقه واژه لیکک 200 سال هم نمی ر سد ضمنا لیکک محل لشکر بوده یا محل لک لک 200سال پیش ترکان ساکن منطقه لیکک بودند دوره حاکمبت سلجوقیان 400سال ترکها ب ایران حاکم بودند
اصلاحات کهگیلویه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
درود بر دکتر جوانمردی که با بیان شیوا روشنگری کردند وانصافا چهره خوبی هم در زمان انتخابات به نمایش گذاشتند ای کاش ادامه بدهند اصلاحات کهگیلویه به چنین نیروهای روسنفکر میبالد و انشالله دور بعد حمایت ویژه ای خواهند کرد تا اشتباهات گذشته تکرار شود
لنده و قلعه ریسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
درود بر دکتر جوانمردی واقعا شما شاخص اصلاحات بودید ای کاش اون اشتباه احساساتی تکرار نمیشود.روزمه شما بیان کننده این است که حامعه اصلاحات به شما نیاز دارد و انتظار داریم توجه به حوزه کهگیلویه داشته باشید و بیشتر به اینجا سفر کنید
کرمی از چرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
درود بر افتخار کهگیلویه دکتر جوانمردی
اصلاحات زنده است /جوانمردی پاینده است
دانشجو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
زنده باد دکتر جوانمردی، دکتر اصلاحات
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
درود بر دکتر جوانمردی
مسلم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
درود به دکتر جوانمردی که نا آگاهان در مورد شهرستان لیکک آگاه میکنه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار