بسته خبری تابناک کهگیلویه وبویراحمد به ارائه خبرهایی در حوزه های مختلف می پردازد. در این بسته خبری به برخی خبرهای بین المللی از جمله:«مسئولیت ترور رفیق حریری به عربستان رسید»،« 5 دلیل که نشان از ایجاد وضعیت امنیتی جدید در خلیج فارس می دهد» و ..پرداخته می شود.
کد خبر: ۳۱۳۹۳۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱ 19 October 2016
تحولات در عرصه بین المللی در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که در عرصه رسانه های مختلف مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور سیاست رسانه ای خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند.
بسته ویژه خبری «تابناک کهگیلویه وبویراحمد،»، جایی است که مهمترین خبرهای روز دنیا را ‌برای مخاطبان آماده می‌کند.
 احتمال مرگ البغدادی قوت گرفت
 اسپونتیک به نقل از یک منبع محلی در عراق اعلام کرد احتمالا ابوبکر بغدادی بر اثر شدت جراحات وارده ناشی از جنگ در موصل در مرز عراق و سوریه به هلاکت رسیده است.
اسپونتیک به نقل از یک منبع عراقی که خواست نامش فاش نشود، نوشت: ابوبکر بغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش که حدود یک سال پیش در درگیری های استان انبار به شدت زخمی شده بود، بسیار کند راه می رفت.
 باشگاه خبرنگاران نوشت:این منبع افزود: بغدادی پیش از این نیز با وجود مداوا در شهر موصل، بهبود نیافته بود و به علت آسیب دیدن کبد و سمت چپ بدنش تا چند ماه پس از زخمی شدن قادر به حرکت نبود.
به گفته این منبع عراقی، اخبار حاکی از وضعیت وخیم ابوبکر بغدادی در شهر البعاج واقع در 100 کیلومتری غرب موصل و احتمال مرگ قریب الوقوع وی بر اثر شدت جراحات وارده ناشی از جنگ در موصل است.
منبع مذکور می افزاید: به نظر می رسد ابوبکر بغدادی کشته شده اما تشکیلات تروریستی داعش برای حفظ روحیه عناصرش از اعلام مرگ وی خودداری می کند. به ویژه اینکه به دنبال پیشروی نیروهای عراقی، اکثر فرماندهان خود را از دست داده است.
مسئولیت ترور رفیق حریری به عربستان رسید
سناتور چاک گراسلی رئیس کمیته قضایی سنای آمریکا اعلام کرد: رژیم صهیونیستی با همدستی عربستان رفیق الحریری را ترور کرد.
وی در گفت وگو با مجله پولیتیکو افزود: اسنادی که اخیرا بدست آمده نشان می دهد که رژیم صهیونیستی با کمک عربستان رفیق حریری را ترور کرده است.
نماینده 82 ساله ایالت آیووا افزود: مستندات وشواهد قطعی وجود دارد که نقش مستقیم عربستان را در عملیات تروریستی دیگری اثبات می کند. عربستان در تقویت و نشر تروریسم در ایالات متحده واروپا نقش دارد.
گراسلی تاکید کرد: به رغم مخالفت کاخ سفید ؛ همراه با سایر همکاران در کنگره تا آخر پای قانون جاستا می ایستیم .
 روزنامه سعودی عکاظ نوشت: «"زنون یونس" کارشناس نظامی عراقی به عکاظ گفت: «80 درصد از عناصر یگان طلایی و مبارزه با تروریسم ارتش عراق را ایرانی ها تشکیل می دهند.»
یگان طلایی ایران در موصل!
 کارشناس نظامی عراقی در ادامه طی ادعای خود به عکاظ گفت: «حدود 95 گروه (از جمله یگان طلایی عراق) در جنگ موصل مشارکت دارند که زیر نظر وزارت اطلاعات ایران هستند.»
زنون یونس مدعی شد: «نقش ایران درعملیات موصل بیشتر ازنقش عراق است و در اتاق عملیات موصل، مشاوران ایرانی با مدیریت وزارت اطلاعات این کشور مشارکت دارند.»
 عکاظ برای همراهی با زنون یونس ادعا کرد: «پس از عملیات موصل یک درگیری پیچیده طایفه ای و قومیتی بین کردها، اعراب سنی وشیعه شعله ور خواهد شد؛ زیرا الحشد الشعبی یک ارتش شبه ایرانی است.»
گفتنی است که رسانه‌های عربی وابسته به عربستان، قطر و جریان‌های سلفی و تکفیری، همزمان با آغاز عملیات آزادسازی موصل با هدف تفرقه‌افکنی و فتنه انگیزی علیه نیروهای مشترک عراقی، به جای استفاده از عنوان نیروهای "الحشد الشعبی" از عناوینی چون "الحشد الطائفی" استفاده می‌کنند.
دیدار فرماندهان ارشد حزب الله با مرد شماره دو امنیت در مصر
روزنامه سعودی عکاظ نوشت: «دو تن از فرماندهان ارشد حزب الله لبنان در سفر "علی مملوک" رییس دستگاه اطلاعاتی سوریه به قاهره با جانشین رییس دستگاه اطلاعاتی مصر دیدار کردند.»
 بنا بر این گزارش، سفر رسمی علی مملوک مرد امنیتی شماره یک نظام سوریه به قاهره  به این معناست که مصر روابط خود با سوریه و مقاومت منطقه را از حساب روابط قاهره با ریاض جدا کرده است.
گفتنی است که در این سفر، قاهره و دمشق توافقاتی مبنی بر مبارزه با تروریسم و مسائل دیپلماتیک امضا کرده اند.
این سفر در حالی صورت گرفته است که قاهره این نقطه عطف را با حمایت از دیدگاه دمشق مبنی بر اینکه تنها راه برون رفت از بحران کنونی سوریه راه حل سیاسی است، آغاز کرد و چه بسا با این کار بر روابط دو جانبه که در سال های گذشته به میزان زیادی محرمانه باقی مانده و گمانه زنی های بسیاری را به وجود آورده بود، مهر تایید زد.
محرمانه ماندن روابط مصر با مقاومت منطقه ناشی از صف بندی های شدید منطقه ای و عربی و فشارهایی بود که قاهره در ارتباط با پرونده سوریه با آن روبه رو است.
جام نیوز نوشت:در این میان مسئولان بلندپایه سوریه مرحله کنونی روابط با مصر را اینگونه ارزیابی کردند که پنج سال تعامل حکیمانه توام با حفظ آرامش با قطب اصلی جهان عرب که بسیاری از عرب ها آن را بال دیگر سوریه می دانند، در حال به بار نشستن است.
چه بسا قاهره بر این باور است که حفظ دیدگاه میانه رو در برخورد با موضوع سوریه می تواند موجب شود جایگاه آن در روابط عربی- عربی حفظ شود؛ زیرا سوریه حضور مصر را در کاستن از مواضع افراطی کشورهای عربی خلیج فارس علیه دمشق موثر می داند.
5 دلیل که نشان از ایجاد وضعیت امنیتی جدید در خلیج فارس می دهد
اندیشکده دست راستی «امریکن انترپرایز» در گزارشی به قلم «متیو مکینس» نوشته است که خلیج فارس در حال تبدیل شدن به محلی ناامن برای ناوهای آمریکایی است.
وی ایران را عامل تغییر در وضعیت امنیتی خلیج فارس دانسته و برای این ادعا پنج دلیل مطرح کرده است.
مکینس با اشاره به بالا گرفتن تنش‌های دریایی میان ایران و آمریکا در ماه‌های اخیر، به عنوان اولین دلیل ناامن شدن خلیج فارس برای آمریکا نوشته است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌خواهد به همه نشان دهد که برجام در برنامه‌های منطقه‌ای ایران تغییری ایجاد نکرده است.
باشاه خبرنگاران جوان نوشت:این تحلیلگر آمریکایی با بیان اینکه ایران همواره اعلام کرده است که می‌خواهد از خلیج فارس در برابر حضور بازیگران متخاصم دفاع کند، نوشته است: «شاید از دید ما این رفتار آن‌ها غیرحرفه‌ای باشد، اما سپاه پاسداران حضور ما را غیرقانونی دانسته و اساسا احترامی برای آن قائل نیست.»
دومین دلیلی که اندیشکده امریکن انترپرایز مطرح کرده، این است که نیروی دریایی ایران در حال پیشرفت قابل توجه تسلیحاتی و اطلاعاتی است.
نویسنده این گزارش با بیان اینکه ایران تلاش می‌کند مانند چین و روسیه با در پیش گرفتن راهبرد موسوم به منع فضا و دسترسی، گستره و برد تهدید برای نیروهای آمریکایی را هرچه بیشتر افزایش دهد، نوشته است: «نیروی دریایی سپاه پاسداران در خط مقدم این تلاش قرار دارد و روی موشک‌هایی با دقت رو به افزایش که قادر به پوشش تقریبا سرتاسر خلیج (فارس) هستند، مین‌هایی که پیچیدگی‌شان روز به روز بیشتر می‌شود، افزایش تعداد زیردریایی‌های متوسط و حتی اخیرا یک کشتی دوبدنه (کاتاماران) بالگردبر پرسرعت، سرمایه‌گذاری کرده است.» مکینس نوشته است که در آینده توان نظارتی و ردیابی ایران هم بیش از پیش تقویت خواهد شد.
به گفته وی، در نتیجه هرچند «تجهیزات دریایی ایالات متحده همچنان می‌توانند در صورت نیاز خارج از خلیج فارس عملکردی موثر داشته باشند، اما منطقه امن آن‌ها مدام بیش از پیش به سمت اقیانوس هند به عقب رانده می‌شود.»
نویسنده این گزارش سپس مدعی شده است که نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه احتمال دارد ایران دکترین صرفا دفاعی را کنار گذاشته باشد.
وی با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری که داشتن توان دفاعی و تهاجمی را حق جمهوری اسلامی دانسته‌اند، نوشته است که این یک تغییر قابل ملاحظه در رویکرد ایران پس از انقلاب اسلامی است.
مکینس می‌نویسد: «در گذشته، رویارویی‌های تهاجمی سپاه پاسداران با کشتی‌های ایالات متحده در خلیج فارس، ناشی از دکترین بازدارندگی دفاعی ایران بود. اگر حالا ایران موضعش در منطقه را دارای المان‌های "آفندی" و "پدافندی" در نظر گرفته باشد، واشنگتن باید منتظر مجموعه جدیدی از رفتارهایی از جانب نیروی دریایی ایران باشد که قابلیت تنش‌آفرینی را دارند. پیش‌بینی و مقابله با رفتارهای تحمیلی به جای رفتارهای واکنشی، دشوارتر خواهد بود.»
دو سناریوی پیش پای روابط آمریکا و عربستان در تنش جدید 
رای مجلس سنای آمریکا شاید موضوعی بی سابقه در روابط هفتاد ساله عربستان و آمریکا باشد و در شرایطی که به نظر می رسد ایالات متحده سیاست «چرخش به آسیا» را با روگردانی از غرب آسیا به شکلی جدی عملی کند روابط آمریکا و عربستان وارد  فاز جدیدی شده است. مجلس سنا با این رای اجازه داد تا قربانیان حادثه یازده سپتامبر از عربستان به عنوان کشور مسئول شکایت کنند.
چند چشم انداز برای نهایت تنش بین آمریکا و عربستان می توان پیش بینی کرد که شاید دو چشم انداز بیشتر قابل تصور است. اولی بحث جدی شدن تنش و ایجاد مسائل پر رنگ تر بین دو کشور و دومی فروکش کردن تنش و برقراری آرامش در روابط برای رسیدن به شرایطی منطقی.
افزون تر شدن تنش بین ایالات متحده و عربستان در موضوع شکایت شهروندان آسیب دیده آمریکایی از عربستان به چند موضوع بستگی دارد. اول اینکه در شرایط واقعی دادگاه های آمریکا بتوانند شکایت شهروندان را به نتیجه رسانده و رایی بر علیه عربستان صادر کنند که آمریکا قادر باشد اموال و دارایی سعودی ها را بلوکه و برداشت کند. این که خود پروسه ای طولانی است اما می تواند تهدیدات و برخورد عربستانی ها را هم در بر داشته باشد.
سعودی ها در صورت شکل گیری دادگاه علیه خودشان، می توانند در دادگاه شرکت کرده و با گرفتن وکلای مجرب از خود دفاع کنند. آن ها که در مسائل گوناگون از لابی و قدرت نفوذ خود استفاده می کنند در این مورد بخصوص هم سعی خواهند کرد دخالت کرده و در صورت امکان از صدور رای علیه خود جلوگیری کنند.
سابقه سعودی ها نشان می دهد که آن ها از دادن رشوه و هزینه مبالغ هنگفت در چنین مسائلی نیز بهره می برند. این موضوع پیامدهای ویژه ای برای آن ها خواهد داشت. محکوم شدن آن ها در دادگاه های آمریکا آن ها را به عنوان مجرم و تخطی کننده بین المللی می شناساند و باعث خواهد شد کشورهای دیگر نیز از این رویه در محکوم کردن عربستان به نفع خود استفاده کنند. از طرف دیگر عربستان برای خروج سرمایه خود از آمریکا دچار مشکل خواهد بود و گزینه دیگری برای سعودی ها به مانند انتقال سرمایه به روسیه یا چین متصور نیست.  هر چند خود عربستانی ها هم دوست ندارند بعد از 70 سال به آسانی از گزینه شریک و دوست نزدیک آمریکایی ها به دشمن آن ها تبدیل شوند در همراه کردن دوستان خود در حوزه خلیج فارس هم با مشکل روبرو خواهند بود.
در ضمن صدور رای از طرف دادگاه های ایالات متحده علیه عربستان هم موضوعی است که در هاله ای از ابهام است، این اقدام می تواند برای جلب آرای مردم در نزدیکی انتخابات آمریکا صورت بگیرد و در بهترین حالت ممکن کسی نتواند در دادگاه‌های آمریکا علیه عربستان حکمی صادر کند.
این سناریو این موضوع را در نظر می گیرد که روابط دو کشور آمریکا و عربستان از دوران اوج به دوران اضطرار تنزل یافته است جایی که دو کشور به جای روابط دوستانه سیاسی 70 سال گذشته به دورانی رسیده اند که از روی اضطرار با پاداش های کلان و تهدید، رابطه خود را ادامه می دهند و به قول مفسران سیاسی روابط دو کشور هرگز به دوران ماه عسل پیشین بازنخواهد گشت.
سناریوی دوم همانطور که گفته شد رفع و رجوع شدن قضیه به شکلی مسالمت آمیز است. باید منتظر به قدرت رسیدن یکی از دو نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده و نوع رفتار آن ها با موضوع و پیشبرد این مسئله بود. در بحران های متعدد بین المللی، نوع رفتار سران کشورها و شخصیت آن ها در پیشرفت و یا تنزل بحران حیاتی است. عربستانی که بعد از به قدرت رسیدن ملک سلمان و افراد نزدیک به او در پست های مختلف، آبستن تحولات متعددی بوده است هم اکنون درگیر جنگ یمن است و بهترین گزینه برای آن ها روش مسالمت آمیز است تا بتوانند از نفوذ و حمایت قدرت های بزرگ در مسائل دیگری که عربستان در آن دخیل است استفاده کنند.
این اتفاق این موضوع را در نظر می گیرد که از آنجایی که صدور رای علیه عربستان و بیرون کشیدن سرمایه از سوی سعودی ها از آمریکا برای هر دو طرف هزینه هایی را در بر خواهد داشت، به نوعی دیگر به ماجرا نگاه کنند و در پی حل جریان از مسیری با کمترین هزینه باشند.
نهایت ناجوانمردی داعش در موصل
تروریست های داعش پس از ناتوانی در برابر نیروهای امنیتی عراق اهالی ۱۶ روستا را به اجبار از جنوب شهر موصل به مرکز این شهر منتقل کردند و از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند.
به گزارش مهر، عناصر گروه تروریستی-تکفیری داعش که از مقابله با نیروهای امنیتی عراق عاجز مانده اند، از شهروندان عراقی به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند.
بر اساس این گزارش عناصر تروریستی داعش پس از نزدیک شدن نیروهای امنیتی عراق به مواضع آنها، اهالی ۱۶ روستا در جنوب شهر موصل را به زور سلاح به مرکز این شهر منتقل کردند.
علت این اقدام تروریست ها هراس آنها از قیام شهروندان علیه این گروه تروریستی به دلیل تراکم جمعیتی بالای این مناطق بوده است. داعش از این شهروندان به عنوان سپر انسانی در برابر نیروهای امنیتی عراق استفاده می کند.
در همین راستا یک منبع امنیتی که خواست نامش فاش نشود، گفت: شمار اهالی این ۱۶ روستا که داعش به زور آنها را به مرکز موصل منتقل کرد، بیش از ۲۵ هزار نفر و اکثر آنها نیز زن و کودک هستند.
گفتنی است یک منبع محلی در استان نینوا عراق اعلام کرد که در روز نخست عملیات آزادسازی موصل ۱۵ روستا توسط نیروهای عراقی آزاد شده بود و در روز دوم نیز جوانان ساکن شهر «موصل» به مقر داعش در اطراف شهرک «قاهره» حمله کرده و آن را به تصرف خود درآوردند.
گفتگوی پوتین و اردوغان در خصوص عراق و سوریه
در ادامه روند تماس‌های دیپلماتیک مکرر مقامات روسیه و ترکیه‌ای، روز سه‌شنبه روسای جمهوری دو کشور بار دیگر تلفنی صحبت کردند.
بنا بر اعلام کرملین، «ولادیمیر پوتین» و «رجب طیب اردوغان» علاوه بر صحبت در مورد مسائل دوجانبه، در رابطه با مسائل منطقه‌ای از جمله وضعیت سوریه و عراق صحبت کرده‌اند.
در بخشی از بیانیه مسکو آمده است: «طرف روسی بر اهمیت جداسازی موثر گروه‌های معارض "میانه‌رو" از شبه‌نظامیان جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی مرتبط با آن، تأکید کرد.»
جدا کردن گروه‌های معارض از جبهه النصره در حلب، یکی از تعهدات آمریکا در توافقی بود که ماه گذشته به دست آمد. عدم اجرای این تعهد و نقض مکرر آتش‌بس، نهایتا منجر به شکست آن توافق شد.
ترکیه که از ابتدای بحران سوریه از حامیان معارضین بوده، بالاخره هفته گذشته بعد از دیداری که در شهر لوزان سوئیس با حضور وزیران خارجه آمریکا، روسیه و چند کشور خاورمیانه‌ای از جمله ایران برگزار شد، اعلام کرد که این گروه‌ها باید از النصره جدا شوند.
بنا بر اعلام کرملین، پوتین و اردوغان در تماس روز سه‌شنبه در مورد عملیات ارتش عراق برای آزادسازی شهر موصل هم صحبت کرده‌اند.
روابط ترکیه و روسیه که پارسال با ساقط شدن یک جنگنده روس توسط هواپیماهای ترکیه‌ای به پائین‌ترین سطح رسید، در ماه‌های اخیر با عذرخواهی اردوغان به سرعت ارتقا پیدا کرده و اخیرا سران دو کشور تقریبا هر هفته با هم تماس تلفنی دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار