بسته خبری تابناک کهگیلویه وبویراحمد به ارائه خبرهایی در حوزه های مختلف می پردازد. در این بسته خبری به برخی خبرهای بین المللی از جمله:« ترکیه رسما اعلام کرد وارد جنگ موصل شده است»،« بازتاب سخنان روحانی درباره انتخابات آمریکا در آسوشیتدپرس» و ..پرداخته می شود.
کد خبر: ۳۱۶۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰ 24 October 2016
تحولات در عرصه بین المللی در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که در عرصه رسانه های مختلف مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور سیاست رسانه ای خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند.
بسته ویژه خبری «تابناک کهگیلویه وبویراحمد،»، جایی است که مهمترین خبرهای روز دنیا را ‌برای مخاطبان آماده می‌کند.
ترکیه اعلام کرد وارد جنگ موصل شده است
بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه، می‌گوید نیروهای این کشور به عملیات جاری برای پس گرفتن شهر موصل از گروه داعش پیوسته‌اند.
به گفته ییلدریم توپخانه ارتش ترکیه به نیروهای پیشمرگ کرد که در نزدیکی اردوگاه بعشیقه در حال نبرد با داعش بودند، کمک کرده است. نیروهای ترکیه از ماه‌ها پیش در این اردوگاه در خاک عراق شبه‌نظامیان را آموزش می‌دادند.
ییلدریم گفته است که مداخه نیروهای ترکیه با درخواست نیروهای پیشمرگ کرد انجام شده است. پیشمرگ‌ها می‌گویند که کنترل شهر بعشیقه در دوازده کیلومتری موصل را به طور کامل به دست گرفته‌اند.
مداخله ترکیه در عملیات موصل در حالی صورت می‌گیرد که پیشتر عراق بارها تاکید کرده بود که جنگ موصل جنگ نیروهای عراقی است و هیچ کشور دیگری نباید در آن مداخله کند.
دیروز شنبه ۲۲ اکتبر هم حیدر عبادی، نخست وزیرعراق در دیدار با اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا گفت کشورش نیاز ندارد نیروهای ترکیه در جنگ موصل نقشی داشته باشند.
ترکیه که نگران آن است که حمله به موصل باعث افزایش نفوذ نیروهای کرد مخالف این کشور شود، گفته است که در عملیات موصل در حاشیه نخواهد ماند.
آمریکا هم بر تلاش‌های مشترک با ترکیه برای مقابله با داعش تاکید کرده است.
عملیات موصل یک هفته پیش و با مشارکت ۳۰ هزار نیروی ارتش عراق، نیروهای پیشمرگ‌های کرد و شبه‌نظامیان شیعه و با حمایت هوایى نیروهاى ائتلاف به رهبری آمریکا آغاز شد.
در روزهای گذشته دولت‌های عراق و آمریکا گفته‌اند که این عملیات با سرعتی بیش از آنچه از قبل پیش‌بینی می‌شد پیش رفته است./منبع: بی بی سی
اندیشکده آمریکایی:حزب الله، قدرتی کشنده دارد
به گزارش مشرق، اندیشکده آمریکایی «دفاع از دموکراسی‌ها»در مطلبی پیرامون «ابزارهای نبرد نیابتی ایران به ویژه حزب الله لبنان و نحوه مهار آن» نوشت:در حالی‌که حزب الله معرف موفقیت اولیه ایران در رواج انقلاب است، امروزه جمهوری اسلامی مجموعه‌ای از مبارزان اسلامی را در خدمت دارد و به درستی «سردار قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه در سال 2015 گفت، ما شاهد صدور انقلاب اسلامی در سراسر منطقه هستیم.
بر اساس این گزارش، ایران به طور قابل توجهی نیروهای نبرد نیابتی را در عراق، سوریه، فلسطین و یمن در اختیار دارد،  اما حزب الله کماکان قوی‌ترین گروه نیابتی ایران است. این گروه دارای زرادخانه‌های موشکی قدرتمند در لبنان است و حضور پنهانی در دیگر نقاط دارد و رزمندگانش در مناطق کلیدی که ایران در پی نفوذ در آنجا است حضور دارند. با وجود حضور نیروهای حزب الله و تلفات وارد بر آن‌ها برای حفظ حکومت سوریه، قابلیت‌های آن کماکان کشنده هستند.
این اندیشکده در بخشی دیگر با اشاره به ابزارهای موجود در خدمت آمریکا  برای مهار حزب الله چون اعمال تحریم، شناسایی نیروهای آن در سطح منطقه و جهان و حامیان مالی آن نوشت: آمریکا بهتر است با شرکای منطقه‌ای همکاری کرده تا جابجایی رزمندگان و ارسال مهمات به مناطق جنگی حزب الله قدغن شود. این امر نیازمند رصد شرکت‌های هوایی ایران چون «ایران ایر» و «ماهان» است.
در انتهای این مطلب آمده است: بعد از توافق اتمی تابستان گذشته که موجب تقویت حامیان ایران شد، کنگره آمریکا تلاش برای نبرد با حزب الله را افزون‌تر کرده اما لازم است تا از این گروه مراقبت بیشتری شود. با سران جدید در آمریکا و اروپا فضایی تازه برای تلاش های جدید در جهان مهار این تهدید جهانی وجود دارد.
 پاسخ قاطع مصر به جو سازی عربستان
به گزارش بولتن نیوز، بحران میان قاهره و ریاض، در پی رأی مصر به نفع پیش نویس طرح روسیه در شورای امنیت دربارۀ بحران سوریه شکل گرفت.
هشام بدر، معاون وزیر خارجۀ مصر، گفت که هیأت مصری طی نه ماه نخست عضویت در شورای امنیت، روشی مبتنب بر اساس استقلال از مواضع ابرقدرت ها و حفظ فاصلۀ مناسب از فضای دوقطبی حاکم بر شورای امنیت در پیش گرفت.
وی افزود: «مصر با عضویت در شورای امنیت فرصت تعامل با سازوکارهای مدیریت بحران های بین المللی را از نزدیک به دست آورده است، بحران هایی که بیشتر آنها هم پیرامون کشورهای ما رخ می دهند».
بدر خاطرنشان کرد: «مصر تأکید دارد که مقابله با تروریسم موفقیت آمیز نخواهد بود مگر با دوری جستن از برخوردهای گزینشی، مقابلۀ قاطعانه با همۀ گروه های تروریستی و برخورد جدی با حمایت مالی، سیاسی و نظامی برخی کشورها از گروه های تروریستی، که نقض قوانین بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت است»./منبع: العالم
بازتاب سخنان روحانی درباره انتخابات آمریکا در آسوشیتدپرس
خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی تحت عنوان "رئیس جمهور ایران، نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا را مورد انتقاد قرار داد" به انعکاس اظهارات روحانی در اراک پرداخته است.
به گزارش افکارنیوز، در این گزارش آمده است: «حسن روحانی رئیس جمهور ایران از رفتار نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا طی مناظرات انتخاباتی، انتقاد کرد.
روحانی که روز یکشنبه در سفر به اراک که از شهرهای مرکزی ایران است در حضور مردم این شهر سخنرانی می کرد، عنوان کرد: «شما مناظرات انتخاباتی آمریکا و شیوه صحبت نامزدهای ریاست جمهوری این کشور را دیده اید که چگونه یکدیگر را متهم و مسخره می کنند؟ آیا ما چنین دموکراسی و انتخاباتی را در کشور خودمان می خواهیم؟»
در ادامه این گزارش آمده است: «انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه می سال 2017 برگزار خواهد شد. روحانی همچنین گفت که در سفر ماه سپتامبر خود به مجمع عمومی سازمان ملل، از او پرسیده شده است که کدام نامزد ریاست جمهوری آمریکا را ترجیح می دهد و او در پاسخ عنوان کرده است: "باید بد را به بدتر ترجیح دهم یا بدتر را به بد؟"»
رئیس جمهور در جمع مردم اراک عنوان کردند: «آمریکایی که مدعی است بیش از 200سال دموکراسی و بیش از 50 سال ریاست جمهوری دارد اما اکنون کشوری بزرگ و صنعتی است که در آن اخلاق وجود ندارد و این امر در مناظرات کاندیداها مشهود است.
در سازمان ملل یکی از رهبران از من پرسیدند که کدام یک را ترجیح می‌دهی؟ و من در پاسخ گفتم کدام بد را به بدتر یا بدتر را به بد ترجیح دهم؟ نحوه حرف‌زدن، اتهام زدن، سخن گفتن و تمسخر کاندیداها را دیده‌ایم و این است دموکراسی و انتخابات آمریکاییان اما انتخاب مردم ایران اسلام و همان دین پیامبر(ص) است.
ما باید مانع از این شویم که عده‌ای در دنیا دروغ تهمت و فحشا را رواج دهند و باید دانست که ما همه باهم برادریم و ما به ایرانمان و اسلاممان افتخار می‌کنیم.»
آمریکا خواهان پایان عملیات موصل، پیش از پایان سال است
اشتون کارتر در دیدار با رئیس اقلیم کردستان عراق خواهان پایان عملیات آزادسازی موصل قبل از پایان سال میلادی شد.
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ منابع آگاه می گویند هیاتی آمریکایی به ریاست وزیر دفاع آمریکا در دیدار با مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق، ضمن گفت وگو در خصوص جزئیات روند عملیات آزادسازی موصل خواهان تسریع در عملیات آزادسازی موصل و پایان کنترل داعش بر موصل قبل از پایان سال میلادی جاری شد.
وی تاکید کرد آمریکا درصورت موافقت حکومت اقلیم و دولت عراق نیروهای بیشتری را روانه اقلیم کردستان عراق می کند.
منابع مستقل در حاشیه این دیدار به خبرنگار ایرنا در اربیل گفتند: اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا با اشاره به حساس تر شدن روند عملیات به جهت نزدیک شدن نیروها به موصل، خواهان فرماندهی مستقیم نیروها توسط بارزانی و ارتباط مستمر با حیدرالعبادی نخست وزیر عراق شده است.
اشتون کارتر براساس سخنان این منبع که خواست نامش فاش نشود، در خصوص بحران حضور نیروهای ارتش ترکیه در عراق تاکید کرده است این موضوع داخلی است و آمریکا در این خصوص دخالت نخواهد کرد.
وزیر دفاع آمریکا ظهر یکشنبه بعد از ورود به اربیل با نچیروان بارزانی نخست وزیر و مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق دیدار و گفت وگو کرد.
براساس بیانیه صادره از سوی دفتر ریاست اقلیم کردستان عراق، در این دیدار دو طرف در خصوص عملیات موصل بحث و گفت وگو کرده اند و بارزانی خواهان توافق برای مدیریت موصل بعد از داعش شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار