بسته خبری «تابناک»؛
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند: درخواست نمایندگان درباره مدرک حسین فریدون / گفتند آقای جوادی آملی را توجیه کنید درباره بانک‌ها حرف نزند /ا صلاح‌طلبان از خدا می‌خواستند احمدی نژاد نامزد شود و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۳۴۲۲۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۶ 11 December 2016

تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن استهمه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

حجم نقدینگی هزار تریلیون و ۱۳۸ هزار میلیارد تومان شد

در پایان مهر ماه سال 95 حجم کل نقدینگی به 1137 هزار و 990 میلیارد تومان رسیده که نسبت به مهر ماه سال قبل 28.3 درصد و در مقایسه با اسفند ماه سال گذشته 11.9 درصد افزایش داشته است. براساس گزارش متغیرهای پولی و بانکی بانک مرکزی، سهم شبه پول از کل نقدینگی 992 هزار و 990 میلیارد و سهم پول 145 هزار میلیارد تومان است. رشد شبه پول در 12 ماه منتهی به مهر ماه 28.7 درصد و رشد پول 28.9 درصد بوده است. همچنین حجم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص 32 هزار و 650 میلیارد تومان محاسبه شده که رشد 7.5 درصد در بازه زمانی یکساله داشته است، البته در هفت ماهه امسال میزان اسکناس و مسکوک 12.2 درصد افت داشته است. فارس این خبر را منتشر کرد.

جدیدی منتشر کنندگان عکس های طنز را حلال کرد

عباس جدیدی با اشاره به صحبت های برخی از اعضای شورا با وی در رابطه با انتشار عکس های طنز وی گفت: یکی از اعضا زمانی که عکس های من به صورت متعدد در فضای مجازی منتشر می شد این موضوع را به من یادآور شد که اگر مردم با تو مزاح می کنند دلیل آن این است که برای آنها محبوب هستی و مردم با کسی که دوستش داشته باشند مزاح می کنند. نائب رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران تصریح کرد: از اینکه توانستم برای لحظاتی دل شهروندان را شاد کنم خوشحال هستم و انتشار عکس هایم را حکمت الهی می دانم. جدیدی با بیان اینکه تمام منتشر کنندگان عکس های طنز خود را حلال می کنم گفت: با انتشار عکس های متعدد، خداوند من را در مقام امتحان الهی قرار داد و پس از آن، تصمیم گرفتم از تمام منتشر کنندگان عکس های طنزم گذر کرده و آنها را حلال کنم. تسنیم این خبر را منتشر کرد.

تذکر فراکسیون امید به صادقی به خاطر اظهاراتش

فراکسیون امید نشست ویژه خود را به بررسی موضوع محمود صادقی با حضور وی اختصاص داد. اعضای هئیت رئیسه فراکسیون امید(اصلاح‌طبان) دوشنبه گذشته (15 آذر) جلسه ویژه‌ای با دستور کار مشخص داشتند. براساس این گزارش، محور این جلسه بررسی اظهارات اخیر «محمود صادقی» بوده که در آن برخی اعضای ارشد این فراکسیون، توصیه‌هایی به هم فراکسیونی خود درباره اظهارات اخیرش به او داشته‌اند. در همین زمینه محمود صادقی عضو فراکسیون امید مجلس ضمن تائید برگزاری چنین جلسه‌ای، جلسه مذکور را اینگونه روایت می‌کند: «اینکه از سوی اعضای فراکسیون تذکری به بنده برای اظهاراتم داده شده، نادرست است البته در این جلسه اعضا بر این نکته تاکید داشتند که باید در کارها هماهنگی بیشتری با فراکسیون داشته باشم». تسنیم این خبر را منتشر کرد.

سران فتنه نجس سیاسی هستند

رئیس جدید سازمان بسیج مستضعفین گفت: بنده قبلا سران فتنه را نجس سیاسی خوانده ام اکنون هم بر روی این موضع اصرار دارم؛ سران فتنه نجس سیاسی هستند، که با آب زمزم هم تطهیر نمی شوند. غیب پرور گفت: موضع من در برابر فتنه و سران آن هیچ تغییری نکرده است. من در صیانت از انقلاب به هیچ وجه اهل مماشات نیستم؛ رسانه ها و سایت های معاند و ضد انقلاب هم هرچه می خواهند بگویند و بنویسند. روزنامه جوان این خبر را منتشر کرد.

درخواست نمایندگان درباره مدرک حسین فریدون

محمدجواد ابطحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از درخواست جمعی از نمایندگان مجلس مبنی بر اعمال ماده 236 درباره مدرک تحصیلی حسین فریدون، به هیئت رئیسه مجلس خبر داد. طبق ماده 236 هر گاه حداقل ده‌ نفر از نمایندگان و یا هر کدام از کمیسیون‌ها، عدم رعایت شؤونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس جمهور و یا وزیر و یا مسؤولان دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام نمایند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌گردد.باشگاه خبرنگاران این خبر را منتشر کرد.

دفاع قاطع لاریجانی از برجام

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به تذکر یک نماینده در رابطه با لزوم واکنش مجلس به سخنان ضد ایرانی نخست وزیر انگلیس و مقامات آمریکایی گفت: البته نكته اي كه شما گفتيد كه ما از امكانات هسته اي خود گذشتيم كه مذاكره كنيم چنين نيست. ما براي مذاكره هزينه اي نداديم و نمي دهيم،‌بلكه آنها قرار بود كه تحريم ها را بردارند و ما هم اقداماتي در حوزه هسته اي انجام دهيم كه آن هم خيلي با ملاحظه انجام شد. در بين كارهايي كه آنها انجام دادند برخي تعلل كردند كه پاسخش هم داده خواهد شد. در مورد فضاسازي هاي اخير مقامات انگليس و امريكا بايد ديد كه چرا در اين شرايط اين حرف هاي بيهوده را مي زنند. به نظر مي رسد كه اين ها در باقي امور دچار مشكل شدند و در صحنه بين المللي و داخلي دچار عقب افتادگي شدند چون در مسائل منطقه اي قدرت تاثير گذاري خود را از دست دادند، يك غرش تبليغاتي مي كنند و اين نشان مي‌دهد كه اين ها حرف هاي تو خالي است. خانه ملت این خبر را منتشر کرد.

گفتند آقای جوادی آملی را توجیه کنید درباره بانک‌ها حرف نزند

غلامرضا مصباحی‌مقدم در برنامه دستخط شبکه سه در خصوص پیغام عده‌ای به او برای توجیه کردن آیت‌الله جوادی آملی سخن گفت و گفت: البته من به علمای بزرگوار و مراجع عزیز حق می‌دهم. اخیراً قم مشرف بودم. یکی از دوستان اذعان داشتند حضرت آیت‌الله جوادی آملی مطالبی را اظهار کردند و خوب است شما و یکی از دوستان ایشان را توجیه کنید، در پاسخ گفتم ایشان حرف درستی را بیان می‌کنند. چرا باید توجیه کنیم؟ آن چه در نظام بانکی ما تحقق یافته است سود پول است. سود پول چیزی جز ربا نیست. حضرت امام (ره) را خداوند رحمت کند، من شنیده‌ام وقتی قانون عملیات بانکی بدون ربا تصویب شد، به خدمت ایشان رفتند و توضیح دادند که بناست این قانون اجرا شود. امام (ره) اظهار امیدواری کردند که بتواند ربا را از کشور حذف کند و این جمله را فرمودند که بروید کاری کنید که پول سود نکند. دنیای اقتصاد این خبر را منتشر کرد.

اصلاح‌طلبان از خدا می‌خواستند احمدی نژاد نامزد شود 

اسدالله بادامچیان، نایب رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه باید در جامعه بجای دوقطبی‌های کاذب بر «دوقطبی کارآمدی-ناکارآمدی» تاکید کنیم، گفت: اصلاح‌طلبان از خدا می‌خواستند احمدی‌نژاد وارد عرصه انتخابات شود تا بتوانند بین او و دولت، یک دوقطبی کاذب بسازند و از طرف دیگر اصولگرایان را وارد فضای این دوقطبی کنند. انتخاب این خبر را منتشر کرد.

نظر امام خمینی برای تغییر ابزار تعزیر از کابل به طناب در زندان‌ها

هادی خامنه‌ای در گفت‌وگویی با حسین دهباشی با موضوع تاریخ شفاهی، اشاره‌ای به گزارش‌هایی از بدرفتاری با زندانیان در زندان اوین می‌کند و اینکه امام آقای فهیم کرمانی، عضو وقت کمیسیون حقوقی را مسئول ارائه گزارش می‌کند و در امه می‌گوید: مبنای گزارش بدرفتاری بود. ایشان داشت توضیح می‌داد. جزئیات مبحثی را که ایشان گفته، من اصلا به خاطر نمی‌آورم. می‌دانم موضوع این بود که برخوردها، تعزیر، بازجویی و شدت عمل‌ها و این چیزها مطرح بود. آنجا آقای فهیم وقتی داشت توضیح می‌داد، رسید که بله آنجا تعزیرهایی که می‌کردند... وقتی اسم کلمه «تعزیر» برده شد، امام همان‌جا حرف ایشان را قطع کردند. گفتند: نگویید تعزیر بگویید «جنایت»! اینکه من می‌گویم برای این هستش که شما بعدها همین را قرینه بگیریدغ چون بعضی‌ها به امام نسبت‌هایی می‌دهند بعدها در مورد قتل‌ها و فلان. من هنوز باور ندارم که این دستورات، دستورات امام بوده باشد؛ چون امام این روحیه را داشت که یک تعزیر از نظر ایشان جنایت بود! خب، این داستان ادامه پیدا کرد؛ بحث‌هایی شد و یادم هست آن زمان آقای هاشمی مقداری با نحوه گزارش‌های آقای فهیم، خیلی موافق نبود و آقای حاج احمدآقا هم همین‌طور! امام امر به سکوت می‌کرد و می‌گفت که شماها چیزی نگویید. خلاصه صحبت‌هایی شد و در آنجا تصمیم گرفته شد که تعزیر دیگر به آن صورت نباشد و گفتند آخر هیچی‌هیچی نمی‌شود؛  بنا شد با طناب بپیچند مثلا با طناب بزنند به جای آن کابل و اینها. شرق این خبر را منتشر کرد.

نماینده‌ای که به‌ خاطر برجام روی مدرک دکتری‌اش شرط بست

حسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، در نشست دانشجویی برجام با دستکش مخملی که در دانشگاه آزاد شیراز برگزار شد با بیان اینکه عراقچی به من گفت که تحریم‌ها فقط روی کاغذ لغو شده است، افزود: بنده پیش از برجام گفتم اگر آمریکا تحریم‌ها را لغو کرد، مدرک دکترای علوم سیاسی‌ام را در سطل آشغال می‌ریزم. 70 میلیارد دلار توافق دولت با اروپایی‌ها روی زمین مانده و این دولت‌ها از ترس آمریکا حاضر به انجام تعهدات خود نیستند.خبرآنلاین این خبر را منتشر کرد.

سقف حقوق و مزایای مقامات عالی 

پورمحمدی گفت: سقف حقوق و مزایای مقامات عالی را هم ۱۰ میلیون تومان تعیین کردیم که این یک تصمیم انقلابی بود و این تصمیم ابلاغ و اجرایی شد. او افزود: برخی از ضوابط و مقررات و قوانین هم باید اصلاح شود که در صلاحیت مجلس شورای اسلامی است و مقدمات آن در حال انجام است. وزیر دادگستری با اشاره به اینکه در رسانه‌ها اختلافات جزیی برجسته می‌شود، گفت: رسانه‌ها هم باید در موضوع مبارزه با فساد، پشتیبانی و اطلاع‌رسانی کنند.وزیر دادگستری تاکید کرد: تاکنون کسی جز دولت، برای حقوق ها سقف تعیین نکرده است.

واکنش سریع به سبک وزیر ارتباطات

باز انتشار خبری با این مضمون که همسر واعظی، وزیر ارتباطات امروز کیک تولد همسرش را به وزارت‌خانه برد تا تولدش را تبریک بگوید؛ واکنش سریع وزیر ارتباطات را به دنبال داشت. هنوز دقایقی از انتشار آن خبر در یک کانال خبری نگذشته بود که وزیر در صفحه‌های اجتماعی‌اش با درج تصویر شناسنامه خود اقدام به تکذیب کرد. جالب‌تر آنکه تکذیبیه وزیر ارتباطات در کانال رسمی وزارتخانه نیز بلافاصله قرار گرفت.

ارزش پاسپورت ایرانی در دولت روحانی ۱۲ رتبه پایین آمد

یک نماینده مجلس تصریح کرد: آقای روحانی که می‌خواست عزت را به پاسپورت ایران برگرداند و پاسپورت ایرانی را دارای ارزش کند، چگونه امروز مورد اهانت آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها قرار می‌گیریم اما دولت واکنشی نشان نمی‌دهد؟! موسوی لارگانی همچنین گفت: چند ماه پیش منافقان خون‌آشام جلسه گرفتند و انواع توهین‌ها به ملت ایران در آن جلسه انجام شد، اما دریغ از یک واکنش.نماینده فلاورجان با بیان اینکه طبق گزارش‌ها، رتبه پاسپورت ایرانی 12 رتبه پایین‌تر آمده است، گفت: دولت همواره می‌خواهد با سکوت و لبخند موضوعات را فیصله دهد.

پاسخ اژه ای به پرسشی در مورد نامه فاضل لاریجانی 

حجت الاسلام اژه ای سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به پرسشی در مورد  نامه فاضل لاریجانی درباره بررسی دارایی های ناطق نوری و احمدی نژاد گفت: این نامه تکلیف آور نیست که دادستان اموال دیگران را بررسی کند. درباره اینکه آقای احمدی نژاد مطالبی را در مجلس با "بگم بگم" بیان کرد و نواری را آقای مرتضوی در محل کارش مخفیانه ضبط کرده بود این که فاضل لاریجانی بگوید این مطلب دنبال شود به حق است ولی اینکه تکلیف برای دادستان تعریف کند درست نیست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار