اما مدیران حذف شده چه کسانی بودند و الان کجا و مشغول چه کاری هستند؟ مجموعه مدیریتی استان نسبت به حذف این افراد چه واکنشی از خود نشان داد؟
کد خبر: ۳۴۳۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰ 14 December 2016
چندی پیش مصاحبه‌ای از سیدرضا عسکری فعال سیاسی اصلاح طلب در رسانه‌های استان منتشر شد که در بخشی از آن به حذف مدیران و نیروهای هزینه داده جریان متبوع سیاسی انتقاد کرده بود و خواستار استفاده مجدد از ظرفیت آن‌ها برای مدیریت استان شده بود.

اما مدیران حذف شده چه کسانی بودند و الان کجا و مشغول چه کاری هستند؟ مجموعه مدیریتی استان نسبت به حذف این افراد چه واکنشی از خود نشان داد؟ از این میان تنها یک نفر شانس مسئولیت مجدد و حمایت استاندار را داشت که تا حدی نشانگر قومیت گرایی خادمی است. در این نوشتار به برخی از این افراد اشاره می‌شود.

شاپور رمضانی سرپرست دانشگاه یاسوج

در ابتدای شروع به کار دولت و انتصاب استاندار، روند تغییر مدیریت‌ها در استان نیز آغاز شد. اولین انتصاب‌ها مربوط به معاونان استاندار بود. پس از آن اولین دستگاهی که رئیس آن تغییر کرد دانشگاه دولتی یاسوج بود. کمتر از ۲۰ روز پس از انتصاب استاندار، شاپور رمضانی در ۲۱ مهر ۹۲ به عنوان سرپرست دانشگاه یاسوج جایگزین اردوان ارژنگ شد. تغییری که به گفته برخی فعالان دانشگاهی شور و نشاط و پویایی را به دانشگاه برگرداند. فضای امنیتی و بسته‌ای که در طول هشت سال دولت احمدی‌نژاد حاکم بود به تدریج از دانشگاه رخت بر بست. اقدامات مهم و تاثیرگذار دکتر رمضانی در زمینه‌های مختلف در مجموعه دانشگاه یاسوج تا همیشه زبانزد خواهد بود. وی جمله‌ای ماندگار در مراسم معارفه خود گفته بود: «آمده‌ام کاری کنم که بماند نه کاری کنم که بمانم» اما شاید مهم‌ترین اقدام وی که در کشور هم سر و صدای زیادی به پا کرد افشای بورسیه‌های غیرقانونی بود. این موضوع البته دامن خودش را هم گرفت. به طوری که مخالفان وی که لابی قدرتمندی داشتند مانع از تایید حکم وی در شورای عالی انقلاب فرهنگی شدند. هر چند برخی از دوستان سیاسی‌اش نیز حمایت موثر و جدی از او نکردند.

رمضانی پس از ۱۸ ماه سرپرستی در دانشگاه مادر استان کنار رفت. اتفاقی که خیلی از هوادران دولت و دانشگاهیان را ناراحت کرد. اما واکنش مجموعه استانداری و شخص استاندار به حذف یکی از بهترین مدیران این دولت تنها یک حکم مشاوره خشک و خالی بود. هر چند همین حکم مشاور استاندار در امور دانشگاههای و موسسات اموزش عالی هم بیشتر جنبه تشریفاتی داشت و پس از آن رمضانی در هیچ یک از نشست‌ها و یا مسایل مربوط به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی نه مورد مشورت قرار گرفت و نه دعوت شد. رمضانی هم اکنون به عنوان عضو هیئت علمی در دانشگاه یاسوج مشغول فعالیت است.

وحید محمدی تبار مدیرکل منابع انسانی استانداری

محمدی تبار از نیروهای فعال جریان اصلاح طلب و از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان در فعال‌ترین دوران این انجمن بود. در ابتدا برای وی حکم مدیرکل بحران استانداری زده شد (آن گونه که در رسانه‌ها منتشر شد) اما بلافاصله این حکم تغییر کرد و وفایی به مدیریت بحران رفت و محمدی تبار به عنوان مدیرکل منابع انسانی جای وفایی را گرفت که همین مسئولیت را در دولت احمدی‌نژاد داشت. پس از حذف پست مدیرکلی منابع انسانی و تحول اداری، وحید محمدی تبار پیشنهاد معاونت آمار و فناوری اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان را که از سوی دکتر حسن نوروزی نپذیرفت تا شاید نشان دهد که توانمندی‌های او بالا‌تر از معاونت است و همچنان نقش کلیدی خود را در انتخابات هفتم اسفند ۹۴ را بر معاون مدیرکلی ترجیح دهد. گفته می‌شود یکی از افرادی که به شدت پیگیر سهمیه استخدامی حذف شده ۱۴۰۰ نفری استان و تخصیص مجدد آن به استان، همین آقای محمدی تبار بود. البته این تلاش‌ها فقط منجر به گرفتن سهمیه ۱۴۶ نفری خانواده‌های شهدا شد و برای بقیه سهمیه ره به جایی نبرد. عملکرد این مدیر را نیز می‌توان موفق ارزیابی کرد هر چند اگر بیشتر می‌ماند شاید مجوز این سهمیه‌های استخدامی و یا سهمیه‌های جدید را می‌توانست بگیرد. با تغییر چارت سازمانی استانداری و تاسیس مجدد سازمان مدیریت و برنامه ریزی، محمدی تبار و مدیریتش در استانداری حذف شدند. پس از آن به سازمان جهادکشاورزی رفت و الان نیز به عنوان کار‌شناس در استانداری است.

محمدرضا باقرزاده مدیرکل روابط عمومی و امور بین المللی استانداری

باقرزاده در دوران اصلاحات مسئولیت سازمان جوانان و روابط عمومی استانداری را در سوابق مدیریتی خود داشت. در دولت تدبیر و امید به عنوان مدیرکل روابط عمومی استانداری منصوب شد. با عمده رسانه‌ها ارتباط موثر و دوستانه‌ای داشت. از سویی در بیشتر برنامه‌ها همواره در کنار استاندار بود و اخبار مربوط به وی نیز پوشش خوبی داشتند. ارتباط با استاندار در دوران وی به راحتی صورت می‌گرفت و معمولا نیز پاسخگوی مسایل مختلف بود. اما در استانداری بسیاری از فاکتورهای دیگر نیز تعیین کننده است. پس از فشار برای استعفا، باقرزاده تقاضای بازنشستگی کرد که فورا با این تقاضا موافقت شد!

جلیل حسنی مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری

حسنی یکی از بهترین مدیران دولت تدبیر و امید در استان بود. وی از نیروهای اصلاح طلب بود که مسئول ستاد نامزد اصلی این جریان سیاسی را در انتخابات ۸۸ به عهده داشت. جز اولین مدیرانی بود که در استانداری منصوب شد. بهترین عملکرد وی را می‌توان انتخابات مجلس در اسفند ۹۴ دانست. خادمی نیز این انتخابات را آرام‌ترین انتخابات در طول تاریخ استان قلمداد کرد که نشان از عملکرد خوب این مدیر که بار اصلی را به دوش می‌کشید دانست. اما در اقدامی عجیب وی برکنار شد تا کرامت کریمی بر جای وی نشیند. اقدامی که هم باعث تعجب شد و هم اعتراضهای زیادی را متوجه استاندار کرد. حسنی متولد ممسنی است اما همه دوران مدیریتش در این استان بوده و به نوعی خود را بومی این استان می‌داند. وی پس از مدتی به عنوان فرماندار ویژه شهرستان لارستان در استان فارس منصوب شد و هم اکنون نیز در آنجا خدمت می‌کند.

کرامت کریمی سرپرست فرمانداری کهگیلویه

کریمی که در انتخابات ریاست جمهوری مسئول ستاد روحانی در کهگیلویه بود در همین شهرستان به عنوان سرپرست فرمانداری منصوب شد. اما از‌‌ همان ابتدا با مخالفت نماینده شهرستان و سپس امامان جمعه روبرو شد. همین مخالفت‌ها در ‌‌نهایت کارساز شد و حکم وی به عنوان فرماندار کهگیلویه تایید نشد. اما کریمی خوش شانس بود که استاندار هم طایفه‌ای وی در راس امور بود. چون تنها مدیری که حذف شد ولی دوباره توانست مسئولیت بگیرد همین آقای کریمی بود. استاندار در طول یکسال چهار حکم به وی داد. ابتدا معاون مدیرکل سیاسی و انتخابات بعد از مدتی به عنوان سرپرست فرمانداری کهگیلویه، مدتی هم به عنوان مشاور فرهنگی و اجتماعی و در ‌‌نهایت مدیرکل سیاسی و انتخابات. انتصاب کریمی به عنوان مدیرکل شاید پیامی از سوی استاندار به مخالفین بود که وی حامی مدیران خود هست. اما این حمایت شائبه قومیت گرایی داشته و دارد چه آنکه فقط در مورد کریمی صدق می‌کند و دیگر مدیران حذف شده هر چند از همین طیف و جریان فکری بودند اما از حمایت استاندار بی‌بهره بودند. کریمی اکنون به عنوان مدیرکل سیاسی و انتخابات در اکثر جلسات مرتبط یا غیر مرتبط معمولا همراه استاندار است و می‌توان وی را از معتمدین استاندار به حساب آورد.

محمدرضا شریعتی رئیس آموزش و پرورش بویراحمد

شریعتی در حالی کمتر از یکسال مسئولیت آموزش و پرورش را عهده دار بود که اختلافات وی با زارعی نماینده بویراحمد و دنا برای همه آشکار و عیان شده بود. این اختلاف‌ها نهایتا مدیرکل را متقاعد کرد که وی را برکنار و نیروی مورد اعتماد نماینده را منصوب کند. شریعتی در انتخابات مجمع اصلاح طلبان بویراحمد و دنا رای بالایی کسب کرد که نشان از محبوبیت وی بود. این مدیر نیز پس از عزل از سمت خود هم اکنون به عنوان معاون یکی از مدارس بویراحمد انجام وظیفه می‌کند.

غلامعباس موسوی‌نژاد مدیرکل شیلات استان

موسوی که سابقه همکار بودن با خادمی استاندار را در شیلات استان داشت به عنوان مدیرکل این دستگاه منصوب شد. شیلات جز ارگانهایی است که زیر مجموعه جهادکشاورزی است. اختلاف‌های موسوی و گوهرگانی هر چند به عرصه عمومی و رسانه‌ها نیامد اما باعث شد پس از مدتی موسوی از این سمت استعفا دهد. موسوی هم اکنون کار‌شناس اداره شیلات استان است.

شاهرخ کناری معاون فرماندار بویراحمد

کناری به عنوان معاون فرماندار بویراحمد در زمانی که هوشنگ یاری‌پور زمام امور شهرستان را بر عهده داشت خدمت می‌کرد. معاونی که بیش از رئیس خود اطلاعات داشت و بر امور مسلط بود. معمولا در جلسات این کناری بود که پاسخگو بود و به نوعی ضعف فرماندار را جبران می‌کرد. کناری ارتباط خوبی با رسانه‌ها داشت و همیشه هم برای پاسخگویی آماده بود. درست برعکس رئیس خود. این مسایل اختلافات رئیس و معاون را زیاد کرد. همین مسئله باعث شد یاری‌پور اصرار بر عزل کناری داشته باشد. بالاخره هم موفق شد هر چند صندلی فرمانداری بویراحمد چندان به خودش هم وفا نکرد. کناری اکنون به عنوان کار‌شناس در معاونت سیاسی و امنیتی استانداری است.

علی تاج امیری فرماندار دنا

تاج امیری فرماندار جوان و محبوب دنا هم از جمله مدیرانی است که حذف شد. این مدیر توانمند در طول مدت زمامداری فرمانداری بسیار خوب و فرا‌تر از انتظار ظاهر شد. ارتباط مستمر و موثر با رسانه‌ها، مردم و مدیران استانی از وی چهره مدیری موفق ساخته بود. حضور افراد فعال و توجه و اعتماد به نیرهای جوان از جمله ویژگی‌های خوب وی بود. گفته می‌شود محدودیتهای اداری و حرف و حدیث‌هایی که ممکن بود در انتخابات مجلس بوجود آید نماینده شهرستان و استاندار را وادار به تغییر وی کرد. تاج امیری در انتخابات مسئول ستاد زارعی بود و هم اکنون کارمند شهرداری یاسوج است.

قطعا به این لیست می‌توان افراد دیگری را هم اضافه کرد.

با نگاهی به این افراد و مسئولیتهای محوله، معتقدم این افراد کارنامه نسبتا موفقی (به زعم نگارنده) داشتند که استاندار و دیگر مسئولان می‌توانستند از پتانسل و ظرفیت این افراد بازهم استفاده کنند. برخی از مدیرانی که اکنون در استان مسئولیت دارند چندان اعتقادی به دولت تدبیر و امید ندارند و جالب اینکه آن را پنهان هم نمی‌کنند اما جای سوال است که افرادی که همیشه در جریان سیاسی اصلاح طلبی فعال بوده‌اند و هزینه‌های این فعالیت را نیز پرداخت کرده‌اند و در پیروزی و به قدرت رسیدن روحانی نقش داشته‌اند، چرا باید در حاشیه باشند و عده‌ای همچنان در مسئولیت باشند که نه تنها اعتقادی به دولت ندارند و خود را هم موظف به پیاده کردن سیاست‌های دولت تدبیر و امید نمی‌دانند بلکه در این راه کارشکنی‌هایی نیز می‌کنند. شاید یکی از دلایل دلسردی خیلی از جوانان و هوادران این دولت عزل همین افراد بوده باشد و چه بسا در انتخابات آتی از حمایت از روحانی دست بکشند و در آن صورت نه از تاک نشان ماند و نه از تاک نشان …/کبنانیوز؛رضا خردمند
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار