قابل توجه امامان جمعه و علمای استان:
متاسفانه مسائل سیاسی و روزمره چنان مردم و مسئولین را به خود مشغول کرده است که هیچ کدام به چنین دستورات صریح دین مبین اسلام ، توجهی ندارند.
کد خبر: ۳۵۴۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۵ 03 January 2017
امسال کمبود بارش در استان تا این لحظه بسیار نگران کننده است به گونه ای که این موضوع به مهمترین سخن محافل و گفتگوها تبدیل شده است.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، قدیما وقتی پس از مدتی بی بارشی رخ می داد و مردم ترس از خشکسالی داشتند در قالب ، برنامه ای محلی "یالا یالا بارونی " از خدا درخواست باران می کردند.
اکنون نیمه اول ماه اول فصل زمستان در حال تمام شدن است و کارشناسان هواشناسی هم دلیل بهاری بودن هوا (از جهت دمای هوا) را پدیده "حاره " عنوان می کنند.
نبود بارش علاوه بر مسائل مربوط به کم آبی باعث گسترش امراض مختص این مواقع آب و هوایی مانند ، آنفلوآنزای انسانی و پرندگان شده است . 
بسیاری از مردم محروم که مخارج زندگی خود را وابسته به بارش ها می بینند ، بسیار در هراس هستند و ترس از خشکسالی سر تا پای وجود آن ها را گرفته است.
یالا یالا بارونی که فراموش شد!
در گذشته استان کهگیلویه و بویراحمد ،هرگاه که کم بارانی رخ می داد در یک شب تمامی بچه ها و نوجوانان جمع می شدند دسته جمعی به در تک تک خانه ها می رفتند. با صدای بلند و هماهنگ می گفتند : یالا ، یالا بارونی (یا الله بارونی ) صاحب خانه بیرون می آمد به سر و روی آنها آب می پاشید.
بچه ها می گفتند : ( اَوُشَ دایی ، نونِشَ بِیِه )' آبش را دادی ، نانش را هم بده' و صاحب خانه به آنها مقداری آرد می داد.
وقتی در همه خانه ها را زدند و مراسم را تمام کردند بعد زنی می آمد آردهای جمع آوری شده را خمیر می کرد یکی از ریش سپید های آبادی یا همان زن سنگ ریزه ای را یواشکی و به صورت پنهان درون یکی از چونه های خمیر می گذاشت .
بعد چونه های خمیر را یکی یکی به بچه ها می داد . آنگاه بچه ها به ترتیب در حضور ریش سپید چونه های خمیر را بر سفره می گذاشتند. باز ریش سپید با دقت چونه ها را در دست می فشرد و روی سفره می گذاشت . تا چونه مورد نظر که حاوی سنگ ریزه بود به دستش برسد. فوری به صاحب چونه خمیر می گفت زود فرار کن.
اگر توانست فرار کند ، فرار می کرد و همه او را دنبال می کردند. وقتی او را می گرفتند . آرام به کمرش می زدند ، می گفتند : پَره مَشکُول سیاه ، بوی بارون وَش اییا. ( از تکه پاره ای مشکول یا مشک سیاه بوی باران می آید.)ریش سپید (پیرمرد) می آمد او را رها می کرد و می گفت : من ضامن او می شوم و امیدوارم که به زودی باران ببارد.
در ضمن اگر خانه ای به آنها آرد نمی داد، بچه ها می خواندند :
حُونی که خُشک خُشکه ، پِرش گی گَله مُشکِه .
'خانه ای که خسیس یا دست خشک است ، پر از فضله موش است '. ( منظور صاحب خانه خسیس است)
اما سال های زیادی است که خشکسالی در کشور و استان مشهود است اما هیچ خبری از یالا یالا بارونی نیست !
 
امامان جمعه و علما هم نماز باران را فراموش کرده اند!
 
يكى از دستورات اسلام اين است كه هنگام خشكسالى و قحطى دعا كنند تا خداوند به آنها باران دهد و يا نماز «استسقاء»(طلب باران) بخوانيد. اين نمازدو ركعت است و همانند نماز عيد در بيابان انجام مى‏ شود،در قنوت آن ازخداوند باران مى‏ خواهند، البته پيش از نماز همه شركت كنندگان سه روز، روزه مى‏ گيرند، توبه مى‏ نمايند و هر كس حق ديگرى به گردن دارد مى‏ پردازد پابرهنه و با لباسهاى ساده همراه كودكان، پيرمردان و حتى حيوانات را به‏ صحرا مى‏ برند كه بيشتر مورد رحمت‏ خدا قرار گيرند.
مدتی است که نه علمای دین و امامان جمعه ، در چنین مواقعی توجهی به نماز باران ندارند و بیشتر صحبت های در مناسبت های ملی و مذهبی و نماز جمعه فقط حول مسائل سیاسی است.
متاسفانه مسائل سیاسی و روزمره چنان مردم و مسئولین را به خود مشغول کرده است که هیچ کدام به چنین دستورات صریح دین مبین اسلام ، توجهی ندارند.
به امید اینکه توجه همه ی آحاد جامعه به برخی فرهنگ های محلی و همچنین دستورات دین ، معطوف شود و با برگشت به شعائر دینی و فرهنگ های سنتی ، شاهد وفور نعمت در استان و کشور باشیم.
همگی دست به دعا برداریم و از خداوند طلب باران کنیم.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
سهو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
اخ سی یالا یالا بارونی
عقل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
وای از کمبود عقلانیت نویسنده متن بابا تو هزاره سوم شما کجایی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
بله درسته. این هزاره مخصوص مال مردم خوری، اختلاس، پارتی بازی و... است. دیگر کسی جرات نمیکند نماز باران بخواند چون اگر اجابت نشود آبروی خودش میرود.
در جواب عقل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
مگه هزاره سوم با دین مشکلی داره ؟ آخ سی یالا یالا بارونی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
هزاره سوم هزاره بی دینی و بی تقوایی است؟ هزاره سوم با تعبد و تهجد و ارتباط با معبود عالم مشکل دارد؟ در هزاره سوم نعمت باران را باید از آمریکا و اسرائیل در خواست کرد؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
در جمهوری ایران رقابت سر دزدی چپاول ودروغگوئی مسئولین است ملت ایرات در آتش این گنه کاران میسوزند .,............., هیچکدام حرف راست نمیزنند وگویا اینکه خداوند فقط مربوط به زمان ..............بوده است اکنون هم اگر باران وبادهای مصنوعی را از کمونیستها خریداری نکنند که ایران کلا آتیش خواهد گرفت اقای ..,.........تمام دزدیهارا دید ولی حرفی نزد گفت چیزی نگوئید اسلام در خطر است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار