مدیر فرودگاه یاسوج از تأخیر و توقف احتمالی پروژههای عمرانی و توسعهیی فرودگاههای کشور در صورت کاهش درآمدهای شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران خبر داد.
بهگزارش سایت استان کهگیلویه وبویراحمد به نقل از روابطعمومی فرودگاه یاسوج؛ علی محسنیان مدیر فرودگاه یاسوج در پی مطرحشدن موضوع سهمخواهی ارگانهای دیگر از درآمد پروازهای عبوری گفت: طبق خطمشی کلی ایکائو و بهطور نمونه بخش دوم سند DOC 9082 کشورهای متعهد نباید بابت هزینههای برقراری امنیت عمومی(از قبیل هزینههای دفاعی) و امنیت ملی عوارضی را به صنعت هواپیمایی کشوری تحمیل کنند که این امر در صورت اتفاق، اعتراض نهادهای بینالمللی از جمله ایکائو و یاتا را در برخواهد داشت.
وی افزود: در حال حاضر غیر از فرودگاه مشهد، سایر فرودگاههای تحت مدیریت شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با تعداد بیش از 50 فرودگاه کوچک و بزرگ دارای تراز منفی مالی هستند و اداره، بهسازی، بازسازی، حفظ و نگهداری تجهیزات حساس همه فرودگاههای تحت مدیریت، سالانه هزینه هنگفتی را به شرکت فرودگاهها تحمیل میکند.
مدیر فرودگاه یاسوج ادامه داد: روند صعودی هزینههای جاری و نگهداری فرودگاهها در حالی است که جدا شدن فرودگاه بینالمللی حضرت امام(ره) از بدنه شرکت در قالب شهر فرودگاهی و قطع شدن درآمدهای مربوط به ترانزیت حجاج منجر به کاهش مضاعف درآمدهای این شرکت شده و با توجه به اینکه شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، شرکتی درآمد هزینهیی است، ادامه ارائه خدمات رایگان به نهادهای دولتی و روند کنونی سهم خواهیهای سایر ارگانها سبب خواهد شد در آیندهیی نه چندان دور به معضلی بزرگ در اعتبارات و بودجه دچار شویم که بیشک نخستین و شاید حیاتیترین مقولهیی که از این منظر تدریجا لطمه خواهد خورد٬ ایمنی پروازها و فرودگاههاست.
محسنیان با بیان اینکه یکی از ملاکهای توسعه اقتصادی، توسعه فرودگاهی و هوانوردی هر کشوری به حساب میآید، به لحاظ تثبیت سهم بازار، دو دههی آینده را در جهت همگامسازی صنعت هوانوردی ایران با سایر کشورهای دنیا، مقطعی حساس و جدا ماندن از پیشرفت در این صنعت را غیرقابل جبران عنوان کرد.
محسنیان همچنین با بیان اینکه در سال 94 برای فرودگاه کوچکی مثل فرودگاه یاسوج که روزانه فقط یک پرواز دارد، حدود 110 میلیارد ریال فقط هزینه بهسازی و نگهداری تجهیزات این فرودگاه شده است٬ ابراز داشت: میزان این هزینه برای فرودگاههای بینالمللی به مراتب بیشتر است و با تعمیم آن به تعداد فرودگاهها و بزرگی آنها، رقم بسیار زیادی خواهد شد.
محسنیان در ادامه افزود: پروژه تطویل باند و بهسازی سطوح پروازی فرودگاه یاسوج یکی از پروژههای عمرانی و توسعهیی فرودگاهی در کشور است که با اعتباری بالغ بر 230 میلیارد ریال در دست اجراست و تاکنون پیشرفت ۶۲ درصدی داشته که در صورت کاهش درآمدهای شرکت فرودگاهها، احتمال تأخیر و توقف چنین پروژههای توسعهیی وجود دارد و تغییر دغدغههای شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از توسعه و بهبود به نگرانی جهت نگهداری سطح حداقلی ایمنی و خدمات، محتمل خواهد بود