کد خبر: ۳۶۱۸۷۴
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۹ 16 January 2017
دقایقی پیش صدای تیراندازی چندین پدافند هوایی در نقاط مختلف تهران موجب ایجاد رعب و وحشت شد.

به گزارش «تابناک»، دقایقی پیش صدای شلیک های پیاپی پدافند هوایی در حوالی مناطق مرکزی پایتخت توجه همگان را به خود جلب کرد. شلیک هایی که به نظر می رسید چیزی را نشانه رفته اند که با چشم غیرمسلح قابل رویت نیست.
لحظه شلیک یکی از پدافندهای مستقر در تهران
صدای این تیراندازی ها که در دفعات متعددی تکرار شد، در نقاط مختلفی از شهر شنیده شد اما آن گونه که گزارش های دریافتی نشان می دهد، به نظر می رسد در محدوده مرکزی تهران، حوالی خیابان انقلاب تا بلوار کشاورز رخ داده باشد.
در حالی که علت شلیک های پیاپی مشخص نبود، عیسی فرهادی، فرماندار تهران در این باره گفت: شلیک ها به سمت یک پهپاد کوچک غیر نظامی (کواد کوپتر) در آسمان و در منطقه پرواز ممنوع تهران صورت گرفته است و جای نگرانی نیست.
پس از توقف شلیک پدافندها، خبر رسید که هواپیماهای جنگنده بر فراز آسمان تهران در حال گشت زنی هستند
 
«ریزپرنده» هدف قرار گرفت و ساقط شد
علی اصغر ناصربخت، معاون سیاسی انتظامی فرمانداری تهران در این باره به ایسنا گفت: پس از رویت این ریزپرنده، پدافند هوایی بیت و دانشگاه به سمت این شیء شلیک کردند و نهایتا پدافند هوایی دانشگاه این ریزپرنده را ساقط کرد.

وی در ادامه افزود: هنوز معلوم نیست این ریزپرنده متعلق به کدام نهاد و سازمان بود که با پیدا کردن لاشه آن تحقیقات آغاز می‌شود.
00:25 00:25

شی‌ء دیده شده «کوآد کوپتر» بود و منطقه را ترک کرد

در حالی که معاون سیاسی فرمانداری از ساقط شدن «ریزپرنده» خبر می دهد،امیر الهامی معاون عملیات قرارگاه پدافند هوایی به شبکه خبر گفت: این کوآد کوپتر در منطقه پرواز ممنوع اقدام به پرواز کرده که با اقدام سریع پدافند و توپ های 23 میلی متری ضد هوایی منطقه را ترک کرده است.

وی افزود: پدافند به سرعت این پرنده را شناسایی می کند و تکلیف آن را معلوم خواهد کرد که از کجا پرواز کرده و با چه هدفی در منطقه پرواز ممنوع بوده است.

این مقام مسئول در قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا ارتش تصریح کرد: هر شی پرنده‌ای در یک لحظه مورد شناسایی قرار می گیرد و با شدت با آن برخورد خواهد شد.
از سقوط لاشه شی ناشناس در میدان حر تا بازتاب خبر در شبکه های اجتماعی
علاوه بر اظهار نظرهای گاه ضد و نقیض برخی مسئولان، شلیک چند دقیقه ای پدافندها در تهران با انتشار اخبار عجیب و غریبی در این خصوص در فضای مجازی نیز همراه شد. از جمله انتشار خبر سقوط لاشه پهباد مورد اصابت قرار گرفته در محدوده میدان حر تهران که تعجب بسیاری از شاهدان اتفاق را به همراه داشت.
به این دست اخبار ناموثق و شایعات، شوخی های فراوان کاربران در فضای مجازی با این خبر را هم می توان افزود که ظاهرا تبدیل به عادت جمعی مان در مواجهه با اتفاقات مختلف شده است. رویکردی که گاه به شدت گرفتن شایعات دامن می زند و فضا را برای ملتهب کردن جامعه فراهم می آورد.
پهباد مشکوک حوالی خیابان طالقانی فرود آمد

محسن نسج همدانی، سرپرست معاونت امنیتی و انتظامی استانداری تهران به ایلنا گفت: یک شی پرنده پهباد یا هلی شات یا هر اسمی که بر روی آن می گذارند، چون بدون مجوز در آسمان(منطقه پرواز ممنوع) به حرکت در آمده، به سمت آن تیراندازی شده  و پس از آن خودش  را از مسیر تیر اندازی خارج کرده است.

او با اشاره به اینکه شهروندان در تماس هایی که داشتند، اعلام کردند که پهپاد در یکی از پشت بام‌های خیابان طالقانی فرود آمده است، گفت: چون ناشناس است نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم که چیست؟ اما پیش بینی می‌کنیم این شی پرنده برای افراد محقق، دانشجو مستند ساز باشد و جای هیچ نگرانی نیست.

سرپرست معاونت امنیتی و انتظامی استانداری تهران با اشاره به اینکه چون خبر اعلام شده در رابطه با فرود پهباد در پشت بام، گزارش‌های مردمی است باید تحقیق صورت گیرد، افزود: در حال حاضر عوامل آتش نشانی در حال فعالیت هستند که به این پهپاد دسترسی پیدا کنند و هنوز قطعیتی در این رابطه وجود ندارد.
 
عطف به ما سبق می کنیم؛ پرنده مربوط به مستندسازان و محققان بوده!

همدانی با تاکید بر اینکه رادارهای پدافند هوایی کاملا هوشیار هستند و همه چیز را رصد می کنند، بیان کرد: در حال حاضر این دستگاه به وفور پیدا می‌شود و چون پروژه جدیدی است، مردم دوست دارند که از آن استفاده کنند اما این اطلاعات را ندارند که برای پرواز درآمدن، نیاز به مجوز دارد.

او در پایان گفت: اتفاقاتی که قبلا افتاده، از همین دست بوده بنابراین عطف ما به سبق می‌کنیم و می‌گوییم که این پرنده مربوط به مستندسازان و یا محققان بوده، الان هم همین پیش بینی را می‌کنیم و خارج از این هیچ حدس و گمانی نداریم. 
اخبار تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار