فرمانداران در این گفتگو به دو سوال پاسخ داده اند. از آنها پرسیده ایم: از نظر شما دو ویژگی مهم آیت الله هاشمی رفسنجانی چه بود؟ به عنوان یک مسئول از کدام یک از ویژگی های آیت الله الگو می گیرید و دوست دارید آن ویژگی در رفتار شما برجسته باشد؟
کد خبر: ۳۶۲۵۰۷
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۸ 17 January 2017
آیت الله هاشمی رفسنجانی از برجسته ترین شخصیت های تاریخ انقلاب اسلامی است که نقش پررنگی در بسیاری از وقایع از قبل از انقلاب تا زمان وفات داشته است.

برخی این شخصیت برجسته را از استوانه های نظام اسلامی می دانستند و صفات و ویژگی های بارز وی را یادآور می شوند.

نظر فرمانداران شهرستانهای هشت‌گانه استان پیرامون آیت الله هاشمی رفسنجانی را جویا شدیم.

فرمانداران در این گفتگو به دو سوال پاسخ داده اند. از آنها پرسیده ایم: از نظر شما دو ویژگی مهم آیت الله هاشمی رفسنجانی چه بود؟ به عنوان یک مسئول از کدام یک از ویژگی های آیت الله الگو می گیرید و دوست دارید آن ویژگی در رفتار شما برجسته باشد؟
 
نظر فرمانداران کهگیلویه و بویراحمد در مورد آیت الله هاشمی 

نظری فرماندار بویراحمد:

یک ویژگی خستگی ناپذیری، و با انرژی بودن در همه مقاطع و ناامید نشدن ایشان هست که واقعا الگو هست و در سنی که داشتند مرتب جلسه و فعالیت داشتند، دیگری هم ناامید نشدن و همیشه با وجود ناملایماتی که در حقشون می شد همیشه امیدوار بودند و ناامید نشدند، این دو تا ویژگی خیلی مهم را داشتند، ویژگی مهم هاشمی که بارز هست، عقلانیت و خردورزی الگو برای سایر نیروها مخصوص الگو دولت تدبیر و امید شد و زبان زد همه دنیا بود چون نیروی عملگرایی بود و من هم امیدوارم شاگرد کوچکی در این راه باشم.

رحیمی فرماندار گچساران:

صبر و تقوا دو ویژگی مهم آیت الله هاشمی بود،اگر هر انسانی در تمامی ناملایمات وحتی تهمت ها وتوهین ها می تواند به خاطر خداوند از همه چیز بگذرد

خصلتی که در هاشمی وجود داشته یعنی همراهی با امام و انقلاب و نظام داشت و هیچ گاه این ویژگی را با هیچ چیز عوض نکرد، من هم دوست دارم این ویژگی را الگو خود قرار دهم.

فتاحی پور فرماندار چرام:

ویژگی های ممتاز و برجسته ای داشتند ولی ویژگی که از نظر من مهم است بحث اعتدال ، عملگرایی و شجاعت وصلح گرایی هاشمی رفسنجانی است واین میانگینی از مهمترین ویژگیهای ایشان بود، البته ثبات قدمشان هم یکی از ویژگیهای مهم شان بود،

جامعه ما هم از افراط و هم از تفریط ضربه دیده آن اصلی که می تواند کشور را به پیش و جلو ببرد بحث اعتدال هست که می تواند فوق العاده کمک کار وگره گشا باشد در نظام سیاسی و جامعه خودمان،

شخصیت معتدلی دارم و به این هم پایبند هستم و اعتدال هم رویه دولت هم هست و به آن هم عمل می کنیم.

کریمی نژاد فرماندار لنده:

*حیات و ممات* آیت الله هاشمی رفسنجانی جلوه گاه تبلور *وحدت* بود. نوزدهم دی ماه روز *امیران ایران زمین* شاهد کوچ دو امیر سازندگی بودیم امیر کبیر و حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی. شور و شعور و احساسات پاک مردم در روز تشییع پیکر ایشان نه تنها به حرمت نام ایشان بود بلکه این همگرایی ، وحدت و غم و اندوه همه اقشار ،احزاب و جریانات سیاسی حاکم بر کشوز در روز خاکسپاری ادای احترامی بود به مقام *سیاستمداری که همراه مردم* را برگزیده بود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در آوردگاه سیاست نقش *وزنه تعادلی* نظام را ایفا میکرد .

ایشان وجه تشابه حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی با رهبران بزرگ و آزادیخواه جهان همچون گاندی رهبر فقید هند در مبارزه با تکیه بر اصل *نفی خشونت* دانست و گفت آیت الله هاشمی رفسنجانی بنیانگذار سبک اعتدال در ادبیات سیاسی ابران به نام *گفتمان اعتدال و میانه روی* بود که اوج بلوغ این نگرش سیاسی را در انتخابات سال ۹۲ در حیات خود چشید . گفتمانی که منبعث از آموزه های دینی *خیرالامور اوسطها* ناظر بر مبنای شکل گیری و انتخاب این نوع نگرش سیاسی آن سیاستمدار جهان اسلام بود .

ایشان وجه ممتاز حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی رحمت الله علیه را نگاه *توسعه محور و آباد کردن دنیای مردم* برشمرد و افزودند کلید توسعه اقتصادی بعد از دوران دفاع مقدس با دستان ایشان چرخید و ما امروز شاهد به بار نشستن این نگاه نافذ اقتصادی هستیم .

نگاهی که در پس کرانه آن اندیشه های بزرگمردی همچون امیر کبیر به چشم میخورد و با تحریر کتابی در همین زمینه بر پیمایش راه آن بزرگمرد عرصه اقتصاد صحه گذاشت .

من به شخصه *مکتب اعتدال* را در سیاست از ایشان می پسندم و پرورش و نحله فکری در سیاست یعنی *هاشمیسم* که مشی اعتدال و میانه روی را مناسب می دانم.
فرهنگی نسب فرماندار بهمئی:

صبوری…در مقابل همه فشارها و ناملایمات از هر سمت و سویی بسیار صبور بودند گله و شکایت در مرامشان نبود…..

استقامت در مسیر….اگر تشخیص می دادند مطلبی درست است و تصمیم به اجرا می کردندبه خطرات راه توجهی نداشتند.

دوست دارم صبوری ایشان را در مسئولیتها و فعالیتها به عنوان الگو قرار دهم.

بهشتی روی فرماندار دنا:

از مهمترین ویژگی های آیت الله هاشمی رفسنجانی می توان به باهوش بودن و داشتن کیاست سیاسی و انقلابی بی ادعا بودن اشاره کرد. آیت الله هاشمی در امور مختلف و در برنامه های کاری سه محور را همیشه مد نظر داشتند.

در هر شرایط نگاهشان این بود که منیت ها کنار رود و افراد در خدمت انقلاب و نظام باشند.

معتقد بودند انقلاب اسلامی باید به بهترین شکل معرفی شود که محور آن صدور منشور انقلاب باشد . یک پکیچ جامع از اهداف، برنامه ها و ویژگی های انقلاب اسلامی تهیه شود که در فرهنگهای مختلف قابل پذیرش باشد. سخنرانی های آن بزرگوار گواه این است که هر چند وقت یکبار باید این اهداف و برنامه ها بروزرسانی شود.

سومین محور این بود که در سراسر جامعه انقلابی نگاه تکثرگرا داشتند که این نگاه انقلاب را بیمه می کرد. دیدگاههای متفاوت و سلایق مختلف در کنار هم می تواند تداوم انقلاب و تعالی جامعه را در پی داشته باشد.

تاکید بر عقلانیت در روابط خارجی بر اساس پیدا کردن نقاط مشترک با تدوین برنامه‌ای برای پیاده کردن سیاست خارجی تاثیرگذار. که حاکم شدن عقلانیت در سیاست خارجی نشان داده همیشه نتیجه دلخواه را در پی داشته و دارد.

یکی از ویژگی های آیت الله هاشمی تبدیل کردن هوش هیجانی به هوش عقلانی هم در سالهای قبل از انقلاب و بعد از انقلاب تا دوران کنونی بود.

یک مسئول با داشتن سعه صدر می تواند همیشه موفق باشد و سعه صدر آیت الله هاشمی واقعا ستودنی بوده و هست. برخوردهای متفاوت و مختلف که با یک فرد دارای مسئولیت می شود، می تواند آن شخص را تحت تاثیر قرار داده و آسیب پذیر کند. علیرغم همه انتقادهایی که در همه ادوار از آیت الله هاشمی می شد و برخوردهای متفاوت و بدی که با وی می شد، داشتن سعه صدر و صبوری باعث شد که وی ثابت قدمی خود در خدمت به انقلاب و نظام را حفط کند و به نظر من این ویژگی می تواند سرمشق و الگو برای من و همه مسئولان باشد.

پوزش فرماندار کهگیلویه:

اولین ویژگی آیت الله هاشمی رفسنجانی که میتوانم به آن اشاره کنم عقلانیت است. فکر می کنم عقلانیت آقای هاشمی محور کارها و برنامه های ایشان بود و ویژگی دوم نیز باهوشی و صبر و حوصله و تحمل بالا در برابر مشکلات و بخصوص افراد منتقد بی انصاف بود.

از عقلانیت و تحمل ایشان باید درس و الگو گرفت.
 
منبع: افتونیوز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار