در جلسه پیشگیری از وقوع جرم مطرح شد:
بالاخره معلوم شد که مجوز قبرستان غیرقانونی بالای معصوم آباد از طرف کمیسیون مستندسازی اموال غیرمنقول استانداری صادر گردید و منابع طبیعی در این مورد هیچگونه تخلفی نداشته است بلکه خود از شاکیان این پرونده است.
کد خبر: ۳۶۳۴۱۴
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰ 19 January 2017
سومین جلسه پیشگیری از وقوع جرم دادگستری با تأکید بر پیش بینی وپیشگیری از گسترش بافت های فرسوده با حضور مسئولان قضایی و اجرایی در سالن جلسات دادگستری استان برگزار شد.

الماس گشتاسبی در جلسه پیشگیری و پیش بینی گسترش بافت­های فرسوده استان گفت: بدون رعایت مقررات قانونی بعضی از افراد زمین­های کشاورزی را تبدیل به بافت مسکونی کردند و بدون زیرساخت های شهری مناطقی که قابلیت ساخت و ساز نداشتند را تبدیل به پایگاهی برای جرایم کردند.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از روابط عمومی و ارتباطات دادگستری کل استان، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اظهار کرد: گسترش مواد مخدر، افزایش آسیب های اجتماعی و مسائل اخلاقی از پیامدهای حاشیه نشینی در استان است.

حاشیه شهر دستخوش بی قانونی شده است یک نمونه آن تبدیل جنگل شمال شهر به قبرستان است.

در ادامه این جلسه مهندس سهیلی، معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهر سازی استان گفت: بنا به برنامه ریزی های کلان شهری تا سال 1400 نیاز به گسترش و محدوده های جدید در شهر یاسوج وجود ندارد ولی در سالهای اخیر به دلیل مهاجرت بسیار زیاد ساختار پیش بینی شده به هم ریخته است.

وی در ادامه با توجه به ناهماهنگی میان سازمانی در استان گفت: حاشیه شهر دست خوش بی قانونی شده است یک نمونه آن تبدیل جنگل شمال شهر به قبرستان است و در این رابطه تاکنون منابع طبیعی، محیط زیست و شهرداری سکوت کرده اند.

سهیلی تشریح کرد: اداره ثبت و اسناد زمین های منتهی به معصوم آباد را تفکیک نکرده است. تفکیک اراضی منابع طبیعی به قطعات کوچکتر غیرقانونی است، این در حالی است که 50 درصد این زمین ها بایستی به فضای سبز تبدیل شوند و متاسفانه کمیسون ماده 100 تاکنون هیچ اقدامی انجام نداده است.

معاون راه و شهرسازی در موضوع ساخت و ساز غیرقانونی در ضلع شمالی و شمال شرقی شهر یاسوج اظهار کرد: مالکیت این زمین ها مبهم است البته قانون شهری در این باره واضح است ولی کسی کاری نمی کند

ملکی قابل تفکیک است که دارای سند مالکیت باشد

در این جلسه مهندس زمان خوب، معاون اداره ثبت و اسناد استان در پاسخ به ایرادات مهندس سهیلی در خصوص تفکیک زمین های شمال شهر گفت : ملکی قابل تفکیک است که دارای سند مالکیت باشد زیرا بدون استعلام از شهرداری، هیچ ملکی قابل تفکیک نخواهد بود اما تا کنون زمین های این منطقه از شهر هیچ گونه سند مالکیتی ندارند.

وی گفت: زمین های شمال شهر مربوط به تعاونی های ادارات است که سند مالکیت برای ساخت و ساز در دست ندارند.

در استان این رویه اشتباه وجود دارد که در ابتدا اجازه می دهند مردم سرمایه هایشان را در جایی هزینه کنند، یک سال بعد سازمان ها و ادارات استان یادشان می آید که با حکم قضایی جلوی افراد را بگیرند و اعلام تخلف کنند.

اکبری رییس شورای شهر یاسوج در جلسه پیشگیری از گسترش بافت های فرسوده در استان گفت: این رویه اشتباه همچنان در استان وجود دارد که اجازه می دهند افراد سرمایه گذاری کنند و سرمایه شان را به کار ببرند وسپس با دریافت حکم قضایی اقدام به قلع و قمع کنند.

وی گفت: چرا نهادهای اجرایی، نظارتی و بازرسی در ابتدای کار پیشگیری نمی کنند؟ برای مثال در موضوع قبرستان شمال شهر، مردم رفتند و از جایی مجوز گرفتند، سؤال این است که چرا مجوز دادند که حالا تبدیل به یک معضل شود .

اکبری تصریح کرد: شهرداری به تنهایی قادر نیست جلوی این همه تخلفات را بگیرد، هیچ کدام از نهادها اقدام مناسبی برای سکونت گاههای غیر رسمی انجام نداده اند، شهرداری می­گوید بنیاد مسکن متولی است! بنیاد مسکن می گوید شهرداری! شهرداری می گوید دهیاری! دهیاری می گوید منابع طبیعی!! بنابراین اصلاح رویه شهری نیاز به تصمیم جمعی دارد.

رییس شورای شهر یاسوج اظهار کرد: پل سوم بشار در دست احداث است اما مسئولان متولی از انتهای پل به بعد هیچ تصمیم مناسبی نگرفته اند، نهادهای دست اندرکار بایستی خیابان کشی و حریم قانونی را مشخص کنند تا مالکین دچار مشکل نشوند.

وی در پایان گفت: حریم چشمه نباتی و همچنین از ابتدای بلوار بویراحمد تا پل چمران تکلیف مردم مشخص شود و یا شهرداری و راه و شهرسازی در این زمینه شفاف سازی کنند.

از سال 1357 تا کنون چشمه نباتی به طور کامل فضای سبز است، حریم آن مشخص است و طبق مصوبات کمیسون ماده 50 استان، این محدوده حق تغییر کاربری ندارد.

سهیلی معاون راه و شهرسازی در پاسخ به مسائل مطرح شده از سوی رییس شورای شهر یاسوج، گفت: در 10 سال اخیر حدود 100 قطعه زمین برایمعوض مالکین منطقه چشمه نباتی مشخص و به آنها واگذار شد. از سال 1357 تا کنون حریم چشمه نباتی مشخص است و هیچکس نمی تواند درباره مالکیت آن ادعا کند.

وی همچنین تصریح کرد: خیابان 45 متری انتهای پل سوم بشار مشخص است و شهرداری برای احداث آن بایستی اقدام کند و این جاده تا نقاره خانه معلوم شده است. بنابراین اگر کسی در این محدوده زمین خریداری کند، مرتکب اشتباه و تخلف شده است.

معاون راه و شهرسازی گفت: تعاونی که این زمین ها را خریداری کرده است نیز مرتکب تخلف شده است زیرا محدوده این زمین ها در شورای برنامه ریزی استان به تصویب رسیده است.

مجوز قبرستان معصوم آباد را استانداری صادر کرده است

بالاخره معلوم شد که مجوز قبرستان غیرقانونی بالای معصوم آباد از طرف کمیسیون مستندسازی اموال غیرمنقول استانداری صادر گردید و منابع طبیعی در این مورد هیچگونه تخلفی نداشته است بلکه خود از شاکیان این پرونده است.

شفیع راد نماینده حقوقی منابع طبیعی استان در پاسخ به ایراد رییس شورای شهر درباره قبرستان غیرقانونی بالاتر از معصوم آباد گفت: مجوز این قبرستان از طرف کمیسیون مستندسازی اموال غیرمنقول استانداری صادر شد و منابع طبیعی در این مورد مقصر نیست.

وی گفت: سه بار منابع طبیعی با دستور قضایی از احداث جاده آن جلوگیری کرد ولی مردم دوباره اقدام کردند.

شفیع راد اظهار کرد: منابع طبیعی تا پایان سال 1395 در استان به میزان 114 کیلومتر دیوار کشی حریم سبز در اطراف شهرهای استان احداث، که میزان 33 کیلومتر آن اطراف یاسوج از جاده قدیم کاکان، آبشار، محمودآباد، کهوا، سرآبتاوه و بخشی از موردراز و دو کیلومتر از آن را نیز در مادوان ساخته ایم.

وی یادآور شد: برابر ماده 10 و 20 اراضی شهری سابق و آیین نامه های همین مواد قانونی، اراضی فاقد پوشش جنگلی و مرتعی، به صورت قانونی باید به مسکن و شهرسازی واگذار شود و بعد از نامه ثبت اسناد تفکیک گردد که اراضی شمال شهر یاسوج نیز مصداق همین مواد قانونی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار