کد خبر: ۳۶۴۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰ 22 January 2017

ساختمان پلاسکو تهران صبح پنجشنبه طعمه‌ی حریق شد. پس از چند ساعت آتش‌سوزی اطفاء شد. بعد خبر رسید که آتش دوباره گُر گرفته و احتمال فرو ریختن نمای ساختمان وجود دارد. سرانجام به علت همین آتش‌سوزی در سازه‌ای فرسوده، کل ساختمان فرو ریخت؛ و سرگذشت این ساختمان عجیب‌تر شد.

به گزارش افکارنیوز، طبقه‌ی پلاسکو را نخستین ساختمان بلندمرتبه و مدرن ایران در تهران می‌دانند که بیش از نیم قرنِ پیش ساخته شد.

این ساختمان توسط حبیب‌الله القانیان (معروف به حاج‌حبیب!) رییس انجمن کلیمیان تهران، مالک کارخانه‌ی پلاسکو – بزرگ‌ترین مجموعه‌ی تولیدی پلاستیک و ملامین ایران – ساخته شد. گفته می‌شود در آن زمان برخی روحانیان سیاسی تهران به ساخته شدن بلندترین ساختمان تهران توسط یهودیان ایرانی اعتراض کردند.

حبیب‌الله القانیان، متولد ۱۲۸۸ خورشیدی، از خانواده‌ای بود که به‌مدت چند دهه پیشگام نوآوری‌های تجاری و صنعتی در ایران بودند. در واقع این خانواده پس از جنگ جهانی دوم، با امتیازی که برای فروش لباس‌های متفقین به‌دست آوردند، در مسیر ثروت‌اندوزی قرار گرفتند. حبیب که کارش را در نوجوانی، در هتل یکی از اقوام آغاز کرده بود، با برادرانش در بازار به کار تجارت پرداخت. گفته می‌شود برادر حبیب به آمریکا سفری داشت و با صنعت تازه‌ی پلاستیک‌سازی آشنا شد و ایده را به ایران آورد. آن‌ها در سال ۱۳۳۷ شرکت پلاسکو و پس از آن، صنایع پروفیل آلومینیوم را تاسیس کردند.

هنگام فروریختن ساختمان، تعدادی از ماموران آتش‌نشانی در داخل ساختمان بودند و به گفته مسئولان آتش نشانی احتمال زنده ماندن افرادی در زیر این حجم از آوار و آتش بسیار بعید است.

اما در پی وقوع این حادثه بسیاری از مردم با تجمع در مقابل ایستگاه های آتش نشانی در تهران و ساسر کشور با آتش نشانان فداکار ابراز هم دردی نمودند.

حتی در روز پنج شنبه با دعوت سازمان انتقال خون ایران هزاران نفر از تهرانی ها به مراکز انتقال خون رفتند تا بیش از پیش همدردی و انسان دوستی خود را در مواقع حساس به رخ جهانیان بکشند. این فاجعه باعث شد حتی روئسای جمهور برخی از کشور های همسایه نیز این حادثه تلخ را به ملت ایران تسلیت بگویند.

ولی خباثت برخی از دشمنان ملت ایران در دو روز اخیر بسیاری از ایرانیان را به خشم آورده و نشان می دهد که این دشمنان ملت ایران هیچ گاه نمی توانند پز دوستی برای ایرانیان سر دهند چرا که در مواقع مختلف درنده خویی خود را نشان داده اند.

در مهمترین این واکنش ها یخباثت آلود اظهارات شازده پهلوی در خصوص این واقعه می باشد.شازده رضا پهلوى امید و آرزوى سلطنت طلبان! در فیس بوک خود گفته: صدها تن از "ساکنین” ساختمان پلاسکو "به هلاکت” رسیدند!

وی به دلیل مواضع خشم آلود مخاطبانش این متن را چند ساعت بعد اصلاح نمود ولی در جستجوی های اینترنتی می توان این پیام خباثت آلود را پیدا نمود.

این موضع گیری شازده پهلوی هم زمان شد با موضع گیری برخی از افراد کشور های عربی که در توئیتر به عنوان ارتش سایبری سعودی فعالیت می کنند و در پیام های خود از این فاجعه ابراز خرسندی نمودند!

اما ایرانیان شریف هم در برابر این موضع وقیحانه واکنش نشان دادند و پیام وی را بی پاسخ نگذاشتند.

شازده پهلوی و هم کیشان وی قبلا هم از این دست مواضع وقیحانه داشته اند و بارها شهدای حرم و یا شهدای جنگ تحمیلی را فدائیان اسد نامیده بودند و این موضوع نشان میدهد که سلطنت طلبان در پی هر حادثه ای برای ملت ایران از عمق جانشان شاداب می شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار