آنگونه که از سخنان محمود باقری کسی که خود متولی اصلی در خصوص ساماندهی آثار باستانی است بر می آید ، در زیر خاک واقعا چیزی نیست و بسیاری از این گونه موارد نوعی کلاهبرداری است که متاسفانه پول های هنگفتی هم گاها رد و بدل می شود و زندگی های زیادی هم از هم پاشیده می شود.
کد خبر: ۳۷۶۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱ 12 February 2017
استان کهگیلویه و بویراحمد بی شک یکی از مناطقی است که آثار بر جای مانده در آن نشان از وجود تمدن های قدیمی دارد و یا حداقل محل گذر و لشکرکشی های شاهان وسلاطین بوده است.
با نگاهی به آثار برجای مانده در بهمئی ، چرام ، دهدشت ، لنده ، باشت ، دیشموک و دیگر جاههای استان حضور تمدن های باستانی در این مناطق کاملا روشن است.
در برخی مناطق وجود چنین آثاری ، باعث چشم طمع سودجویان به آن محل خیره شده و با استفاده از شگردهای مختلف سعی در استفاده از این آثار تاریخی دارند.
در این خصوص معمولا  آمار دقیقی اعلام نمی شود اما گاها خبرهایی از به دام افتادن حفاران و قاچاقچیان اشیاء عتیقه منتشر میشود.مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه آماری ارائه داد که بسیار جالب به نظر می رسد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، محمود باقری در خصوص آمار اعلامی کشفیات گفت : 70 درصد از کشفیات واقعا چیز خاصی نیست و 29 درصد هم از این کشفیات تقلبی از آب در می آید ! یعنی برخی افراد با لعاب کاری طلای برخی اشیاء آن ها را به برخی افراد به عنوان اشیاء عتیقه می فروشند و این افراد ضررهای زیادی را متحمل می شوند.
 
 آماری از اقدامات افراد سودجو و زیرخاکی ها/نقشه ی گنج کجاست؟
 
وی گفت متاسفانه برخی افراد در این زمینه فریب می خورند و مقادیر زیادی پول برای خرید اینگونه اشیاء می پردازند در صورتیکه برخی از این اشیاء ارزش تاریخی دارند نه ارزش ریالی. در اینگونه موارد افرادی ، با لعابکاری طلا بر روی برخی اشیاء و زیر خاک کردن آن ها در تماس با افرادی ساده لوح اینگونه القاء می کنند که گنج پیدا کرده اند و خریدار بعدا متوجه می شود که کلاه بر سرش نهاده شده است و در این زمینه متاسفانه افرادی هستند که در زندان به سر می برد.
باقری در بخش دیگری از سخنانش در خصوص دستگاه های فلزیاب گفت : تا کنون 170 دستگاه فلزیاب از کسانی که در پی حفاری اشیاء عتیقه هستند کشف و ضبط شده کهاین دستگاه های فلزیاب پس از انتقال به سازمان نهایتا تحویل ارتش داده می شوند.
باقری در بخشی از صحبت هایش برخی تصورات در خصوص نقشه های گنج را ناصحیح و مضحک خواند و گفت : برخی افراد می پرسند شما مدیر کل شده اید حتما نقشه های گنج را در اختیار دارید. این تصوری کاملا غلط است که برخی افراد متاسفانه ناآگاهانه چنین چیزهایی را در ذهن دارند.
وی در خصوص افرادی که گنجی در ملک شخصی خود آن هم به صورت اتفاقی برسند گفت : اگر کسی در حین انجام کار در ملک شخصی خود برسد ، (تاکید می کنم اتفاقی نه اینکه کسی دنبال گنج باشد ) طبق قانون 20% از آن اشیاء به وی تعلق دارد و بقیه به دولت تعلق دارد چنان که می دانید این موضوع جزء انفال است و در تملک دولت قرار می گیرد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، آنگونه که از سخنان محمود باقری کسی که خود متولی اصلی در خصوص ساماندهی آثار باستانی است بر می آید ، در زیر خاک واقعا چیزی نیست و بسیاری از این گونه موارد نوعی کلاهبرداری است که متاسفانه پول های هنگفتی هم گاها رد و بدل می شود و زندگی های زیادی هم از هم پاشیده می شود.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار