مدیر کل دامپزشکی استان : امیدواریم در مناطق گرمسیری با گرم شدن هوا مهار شدن بیماری سریعتر شود ولی با توجه به هوای سرد در مناطق سردسیری احتمالا در هفته های آینده شاهد سرایت این بیماری در این مناطق باشیم.
کد خبر: ۳۸۵۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۵ 26 February 2017
آنفلوانزای فوق حاد پرندگان چند روزی است که مسئولین بهداشتی استان سخت به خود مشغول کرده است و هر لحظه احتمال پیدا شدن کانون جدید آلوده به بیماری را می دهد. آنگونه که مسئولین گفته اند ، کانون دوم بیماری در دهدشت در حال پاکسازی است و با توجه به ورود مناطق گرمسیری به روزهای گرم سال احتمالا کنترل بیماری در مناطق گرمسیری استان زودتر صورت گیرد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد،مدیر کل دامپزشکی استان گفت: امروز در کانون دوم بیماری در جمع آوری طیور در کانون دوم آنفلوآنزای پرندگان در دهدشت  بیش از هزار قطعه مرغ بومی جمع آوری و به صورت بهداشتی معدوم شد.
عبدلله بهمنش با بیان اینکه محل نگهدای مرغ های جمع آوری شده در منازل به همراه حیاط این منازل علیه ویروس بیماری آنفلوانزا سمپاشی و ضد عفونی شد افزود: شیوع این بیماری که به وسیله ی پرندگان مهاجر منتقل شده موجب ایجاد یک بحران در استان شده است.
وی گذر از این بحران استانی را نیازمند همکاری هم مردم و هم دستگاه های اجرای دانست و گفت: در محدوده ای که به عنوان کانون بیماری شناخته می شود مردم داوطلبانه پرندگان خود را تحویل ماموران دامپزشکی دهند و دستگاهای اجرایی نیز بر اساس مصوبات استانی و شهرستانی با اداراه دامپزشکی نیز همکاری داشته باشند.
وی فاصله زمانی گذر از بحران آنفلوآنزای حاد پرندگان را گذشت سه هفته بعد از آخرین کانون دانست و افزود: با توجه به ویژگی های خاص ویروس بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان و شدت انتشار آن تا سه هفته آینده نمی توان در باره مهار شدن این بیماری اظهار نظر کرد.
بهمنش اظهار امیدواری کرد که در مناطق گرمسیری با گرم شدن هوا مهار شدن بیماری سریعتر شود گفت: با توجه به هوای سرد در مناطق سردسیری احتمالا در هفته های آینده شاهد سرایت این بیماری در این مناطق باشیم.
مدیر کل دامپزشکی استان با بیان اینکه عده ای از مردم استان از خرید مرغ کشتار روز و مرغ منجمد و حتی تخم مرغ خود داری می کنند افزود: در مکان هایی که مشکوک به بیماری و پس از انجام آزمایش مثبت اعلام می شود پرندگان و حتی لاشه گوشت آنها از درون یخچال جمع آوری می شود.
بهمنش افزود: در مکان های غیره کانون بحران خرید و مصرف مرغ کشتار روز و به خصوص محصولات بسته بندی شده و تخم مرغی که زیر نظر کارشناسان دامپزشکی باشد هیچ محدودیتی در خصوص مصرف وجود ندارد.
وی با بیان اینکه زنده فروشی و فروش مرغ زنده چه بومی و چه صنعتی برای همیشه ممنوع است گفت: مصرف گوشت مرغ بومی در جاهایی که کانون بحران نسیت هیچ محدودیتی ندارد.
بهمنش با اشاره به اینکه خوشبختانه در مرغداری های صنعتی در سراسر استان با توجه به رعایت اصول ایمنی از سوی مرغداران تاکنون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان سرایت نکرده است گفت: کارگران شاغل در این مرغداری ها تا پایان دوره حق خروج از مرغداری ها را نداشته و ورود و خروج هر نوع وسیله نقلیه به درون مرغداری ها تا پایان این بحران ممنوع است.
وی با بیان انکه قطعا در هرمکانی که هر قطعه مرغ معدوم شود غرامت از سوی دولت پرداخت می شود افزود: زنده فروشی پرندگان چه صنعتی،چه بومی و چه زینتی و همچنین شکار پرندگان ممنوع است و مردم اگر تلفاتی داشتند آن را به صورت بهداشتی دفن کرده و یا در صورت مشاهده موارد مشکوک و یا علائم بیماری پرندگان با تماس به شماره تلفن1512 به ماموران دامپزشکی اطلاع رسانی کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار