هاشمی پور هم در انتخابات و هم در فضای بعد از آن نشان داد، تلاش می کند کمتر به فضای سیاست ورود کند و خود را در عرصه اجرایی نشان دهد که این موضوع شمشیر دولبه برای وی در انتخابات بعدی خواهد بود.
کد خبر: ۳۸۵۲۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰ 27 February 2017
سال گذشته در انتخابات 7 اسفند، عدل هاشمی پور توانست نام خود را به عنوان نماینده چهار حوزه انتخابیه کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی ثبت کند.

به گزارش «بویر نیوز»، همواره انتخابات مجلس در کهگیلویه و بویراحمد از حواشی خاص خود برخوردار بوده است که در حوزه کهگیلویه این رقابت ها به دلایلی از جمله حضور همیشگی دو چهره مدعی اصلاح طلبی در این شهرستان و رد صلاحیت دایمی آنها، تعدد کاندیداها و حضور چهره های شناخته شده اصولگرایی به همین منوال بوده است.

اولین شگفتی در انتخابات سال گذشته این حوزه را بزرگواری رقم زد که با انتشار بیانیه ای کناره گیری خود را از انتخابات اعلام کرد و تاکید کرد کاندیدا نخواهد شد و همین گونه هم شد و عهد شکنی نکرد تا نماینده هشت سال کهگیلویه علیرغمی که انتقادات زیادی را متوجه خود می دید و متصور حذف از مجلس در رقابت های انتخاباتی بود، با این شیوه از شکست با رای مردم بگریزد و حتی به خاطر این اقدام به محبوبیت نسبی هم برسد.

از طرفی اگر چه عدل هاشمی پور طی سال قبل از انتخابات در برنامه هایی که حضور می یافت و شائبه انتخاباتی بودن داشت صراحتا اعلام می کرد که هرگز فکر ورود به مجلس ندارد و حتی خود را خسته و بیزار از این فضا و جوسازی ها نشان می داد اما خیلی زود برای انتخابات مجلس پا پیش نهاد و موج قدرتمندی در فضای تبلیغاتی و رسانه ای ایجاد کرد.

آن طرف دیگر اما زمزمه های حضور سناتور موحد در انتخابات و پیش داوری ها درباره ردصلاحیت احتمالی وی نیز، روز به روز فضای کهگیلویه را انتخاباتی تر می کرد تا اینکه وی در یک اقدام غافلگیر کننده در حوزه انتخابیه تهران ثبت نام کرد و پس از تائید صلاحیت و گمانه زنی ها در خصوص رفتن به بهبهان یا کهگیلویه و یا حتی ماندن در تهران، بالاخره زادگاه خودش را انتخاب کرد تا بار دیگر این حوزه شاهد یک انتخابات دیگر با حضور سناتور باشد و در واقع وی با این اقدام خود جوسازی ها و پرونده سازی ها در فضا تائید صلاحیت ها را به حداقل رساند و توانست پس از یک دوره ردصلاحیت بار دیگر در رقابت های انتخاباتی حضور یابد.

موحد که تنها دارنده عنوان سناتور در کهگیلویه و بویراحمد است و اتفاقا تنها کسی است کهتوانسته در یک حوزه دیگر خارج از استان نیز نماینده مجلس شود به ظاهر کار سختی برای رسیدن مجدد به بهارستان نداشت اما شکست ناباورانه ای برای وی رقم خورد که دلایل پیدا و پنهان زیادی داشت.

در فضای انتخابات روز به روز تعداد کاندیداهایی که به نفع موحد کنار می کشیدند بیشتر می شد اما عوامل مهمی که باعث شد تا عدل هاشمی که زمانی خود از نیروهای موحد بود به مجلس راه یابد، تقریبا مهار نشدنی بودند و سناتور به بازی خارج از گود باخت.

در وهله اول نباید این اصل را فراموش کرد معمولا هر کسی که در قدرت قرار گرفته است بیشتر از کسانی که تجربه آن را ندارند، مخالف دارند و اگر تازه کارها تاحدودی مخالفان بالفعل دارند اما مخالفان سیاسی افرادکهنه کار بالقوه همیشه وجود دارند و این موضوع کار را برای حضور دوباره هر فردی در انتخابات دشوارتر می کند.

موضوع تقابل ضمنی آمیراحمد تقوی با موحد که احتمالا بخاطر چراغ سبز نگرفتن فرزندش برای حضور در انتخابات از سوی وی بود، یکی از موضوعاتی بود که اولین زمینه های شکست سناتور را رقم زد.

اگرچه هزینه های سنگین انتخاباتی رقبا و رقابت های تبلیغاتی آنان در عدم کامیابی موحد بی تاثیر نبود اما می توان مدعی شد که در این دوره بیش از هر مقطع دیگری، انتخابات کهگلیویه متاثر از انتخابات سایر حوزه ها شد.

حضور روشنفکر در بویراحمد که منجر به مهاجرت انتخاباتی و ریزش بخشی از آرا موحد شد و از سوی دیگر تلاش برای احیای اصلاح طلبی در این حوزه که رای کم سابقه ای را برای کامرانی ناشناخته رقم زد هر دو به سبد آرای موحد لطمه بیشتری نسبت به رقیب زدند که همین دو عامل تاثیر زیادی در رقم خوردن فاصله 13 هزار رایی هاشمی پور با موحد داشتند و حتی حمایت تیم تاج گردون در دهدشت از عدل هاشمی پور علیرغم اینکه موحد تمایل ضمنی خود را برای رای آوری تاج گردون اعلام کرده بود نیز تاثیر کمی در رقم خوردن این نتیجه بر جای گذاشت.

هر چند مدعیان اصلاح طلبی در کهگیلویه تمام قد از کامرانی حمایت نکردند و رای وی را باید بیشتر بر گرفته از احساسات اصلاح طلبی دهه شصتی ها (جوانان) دانست نه حمایت مدعیان این جریان در شهرستان های چهارگانه، اما این رای در رقابت با موحد کهنه کار و هاشمی پور مدعی و عنوان دار را باید بیسابقه و یا دست کم، کم سابقه توصیف کرد.

رفتن مژدهی پور به بهبهان هم یکی دیگر از اتفاقات مهم این انتخابات بود و اگرچه تعیین کننده نبود اما حضور وی در این کارزار می توانست انتخابات را دستخوش تغییراتی کند.

هاشمی پور هم برای رسیدن مجلس اگر چه راه سختی را پیمود اما با بررسی روند فعالیت های انتخاباتی وی از سه سال پیش از انتخابات تا رسیدن به مجلس بخوبی به رشد نامحسوس وی پی خواهیم برد و یکی از عوامل رای آوری هاشمی فارغ از شرایط انتخاباتی و موقعیت های رقبای وی، را باید جولان بیکاری در شهرستان های چهارگانه حوزه انتخابیه کهگیلویه دانست که بواسطه برخی فعالیت های هاشمی پور در این زمینه وی توانسته بود بدور از سایه رجال سیاسی کهگیلویه که پیشتر وامدار آنها بود، وجهه ای از این قبل برای خود بسازد.

هاشمی پور هم در انتخابات و هم در فضای بعد از آن نشان داد، تلاش می کند کمتر به فضای سیاست ورود کند و خود را در عرصه اجرایی نشان دهد که این موضوع شمشیر دولبه برای وی در انتخابات بعدی خواهد بود.

سرانجام با پایان یافتن انتخابات، عدل هاشمی پور از مجموع 138 هزار و 96 رای ماخوذه با کسب 59 هزار و 130 رای حائز اکثریت آراء شد و حجت الاسلام سید محمد موحد نیز با 46 هزار و 840 رای نفر دوم و علی کامرانی مقدم با 28 هزارو 52 رای سوم شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار