کد خبر: ۴۰۳۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۴ 08 April 2017
۱۸فروردین برابر با ۷آوریل روز جهانی بهداشت نام دارد.

اولین مجمع جهانی بهداشت در هفتم آوریل سال ۱۹۴۸ میلادی با حضور نمایندگان ۲۶ کشور عضو سازمان ملل متحد تشکیل گردید.

در همین سال این مجمع تصویب نمود که از سال ۱۹۵۰ میلادی به بعد، هفتم آوریل هر سال را به عنوان روز جهانی بهداشت تعیین و نامگذاری نماید. این سازمان هم اکنون ۱۹۴ عضو دارد.

این مجمع بالاترین مرجع تصمیم گیری و سیاستگذاری در حوزه بهداشت در سطح جهان است ،این سازمان همچنین وابسته به سازمان ملل متحد می باشد

معمولاً کشورهای عضو مجمع جهانی بهداشت در ماه مه هر سال در مقر سازمان بهداشت جهانی که در شهر ژنو سوئیس قرار دارد نشست مشترکی برگزار می‌نمایند که مهمترین وظایف این مجمع تصمیم گیری و سیاستگذاری بر اساس اولویت های جهانی همچنین تصویب برنامه کاری و بودجه سالانه سازمان و همچنین انتخاب دبیرکل سازمان بهداشت جهانی به مدت ۵ سال است.

سازمان جهانی بهداشت(WHO) نقش خود را به عنوان یک سازمان یا مرجعیت تصمیم‌گیرنده و همچنین سازمان دهنده بر بهداشت جامعه جهانی ایفا می‌کند.

در اساسنامه ای که جهت این سازمان تدوین گردید هدف عمده این سازمان دستیابی همه مردم جهان به بالاترین و بیشترین سطح سلامت تعریف گردید ضمنا وظیفه اصلی این سازمان پیشگیری و مبارزه با بیماریها به ویژه بیماری‌های واگیر شایع و ارتقاء بهداشت عمومی مردم می باشد.

سازمان هر ساله یکی از مهمترین مشکلات و موضوعات حوزه سلامت و بهداشت را که اهمیت بیشتر و فراگیرتری در سطح جهان دارا هست را به عنوان شعار سال خود انتخاب می نماید که شعار امسال این سازمان "افسردگی ؟بیا حرف بزنیم” انتخاب شده است.

افسردگی می تواند از دوران شیرخوارگی آغاز شود و تا آخر عمر همراه فرد باشد اما اوج شیوع افسردگی دوران نوجوانی و دوران سالمندی است.

این عارضه می تواند در همه کشورها، همه سنین و همه جوامع بشری رخ دهد در بدترین حالت، افسردگی می تواند منجر به خودکشی شود در حال حاضر افسردگی دومین علت اصلی مرگ و میر افراد ۲۹ – ۱۵ سال در سطح جهان است.

۱۰ گام مهم و کلیدی برای کنترل افسردگی وجود دارد که عبارتند از:

۱- اگر نیاز به کمک دارید آن را طلب کنید و در سکوت رنج نبرید

۲ – گام به گام حرکت کنید

۳ – مشکلات را به بخش های کوچک تقسیم کنید

۴ – فعالیت ها ی مثبت خود را افزایش دهید

۵ – وقتی افسرده اید بیشتر مواظب افکارتان باشید

۶ – شیوه تفکر خود را بشناسید تا آزارگر درونی خودتان را بهتر بشناسید

۷ – افکارتان را برای شناخت بیشتر بنویسید

۸ – مسایل کلیدی افسردگی خود را دریابید مانند نیاز به تایید،احساس خجالت، کمال گرایی، آرزوهای غیر واقعی و…

۹ – شیوه مبارزه با افکار خود را از طریق استفاده از ذهن منطقی و ذهن دلسوز خود یاد بگیرید و با خودتان مهربان تر رفتار کنید.

۱۰- با افکار منفی خود مبارزه کنید.

منابع:

*سایت WHO

*پاول گیلبرت، مترجم سیاوش جمال فر، غلبه بر افسردگی، انتشارات رشد ۱۳۸۶

*خزایی ،مقاله منتشره به آدرس hcch.ir

*دارابی،مقاله منتشره در ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار