مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر داد:
محمود باقری : استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۲ هزار و ۳۰۰ اثر تاریخی، سه هزار و ۸۰۰ شیء تاریخی و ۷۵۰ اثر معنوی و تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی جزء استان‌های غنی کشور در حوزه باستان شناختی است.
کد خبر: ۴۲۸۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰ 23 May 2017
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت : در دولت تدبیر و امید ۲۱ اثر تاریخی و معنوی در شهرستان‌های مختلف این استان ثبت ملی شده است.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، محمود باقری در مراسم  افتتاحیه پایگاه پژوهشی شهر تاریخی دهدشت نقش‌های برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه و دو گور دو پا در باشت را از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان اعلام کرد.
 
 ثبت ملی 21 اثر تاریخی و معنوی کهگیلویه و بویراحمد/ استان در آثار باستانی جز غنی ترین ها + جزئیات

باقری افزود : ثبت ملی محوطه تاریخی تنگ ماغر، آواها و نواهای سنتی و ثبت ملی پوشش محلی زنان و مردان کهگیلویه و بویراحمدی نیز از جمله آثار ثبت ملی شده در این مدت است.
باقری بیان کرد: ۵۰ اثر معنوی شهرستان‌های مختلف این استان از ابتدا تاکنون در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
وی ابراز داشت: بارگاه امامزاده محمود طیار (ع)، امامزاده علی (ع) چرام، امامزاده معصوم (ع) دهدشت، امامزاده ابراهیم (ع)، بی‌بی شهر بانو (س)، امامزاده بابا احمد (ع)، امامزاده عبدالله بی منجگان (ع) و امامزاده پیرپلنگ (ع) در دیشموک از اماکن متبرکه به ثبت رسیده در فهرست ملی است.
باقری تصریح کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۲ هزار و ۳۰۰ اثر تاریخی، سه هزار و ۸۰۰ شیء تاریخی و ۷۵۰ اثر معنوی و تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی جزء استان‌های غنی کشور در حوزه باستان شناختی است.
وی عنوان کرد: علاوه بر آثار ثبت شده ۶۱ آسیاب، ۵۰ خانه تاریخی،۴۰ قلعه،۴۰ آب انبار،۲۳ بقعه متبرکه، ۱۹ گورستان، ۱۷ استودان، ۱۳ پل، ۱۳ بافت تاریخی، پنج حمام، پنج مسجد و سه کاروانسرای این استان در فهرست آثار ملی نیز قرار دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان اضافه کرد: مسئولان میراث فرهنگی از نقد منصفانه رسانه‌ها برای توسعه و مرمت بافت‌های تاریخی و معنوی استان استفاده خواهند کرد.
باقری اظهار کرد: با برنامه ریزی‌های انجام شده در دولت دوازدهم ثبت ملی دیگر آثار تاریخی، معنوی و دیگر سنت‌های قدیمی استان نیز در اولویت خواهد بود.
وی در پایان افزود: با ثبت ملی آثار، تاریخ و هویت استان بیشترشناخته خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار