مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد : مساحت این موزه با احتساب محوطه‌سازی نه هزار متر مربع است ضمن اینکه زیربنای این مکان دو هزار و 700 متر مربع است.
کد خبر: ۴۲۹۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۰ 24 May 2017
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد، گفت: موزه بزرگ باستان‌شناسی مرکز استان پیشرفت 85 درصدی داشته و امیدواریم تا پنج ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

محمود باقری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج، اظهار کرد: میراث فرهنگی نشان‌دهنده هویت و فرهنگ هر منطقه در گذشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه میراث فرهنگی و آثار باز مانده از اقوام با آداب و سنن گوناگون است، افزود: تاکنون دو هزار و 300 اثر تاریخی در این استان شناسایی شده است.

وی با اشاره به ثبت 49 اثر معنوی استان در فهرست ملی، یادآور شد: دو اثر طبیعی (آبشار کمر دوغ و درخت سرو) استان نیز در فهرست ملی ثبت شده‌ است.

این مسوول تعداد آثار تاریخی به ثبت رسیده استان در فهرست آثار ملی طی چهار سال گذشته تاکنون را 21 اثر عنوان کرد و بیان داشت: تعیین عرصه و حریم 40 اثر کهن مانده از گذشتگان نیز انجام گرفته است.

باقری با بیان اینکه مرمت 44 بنای تاریخی نیز از اقدامات صورت گرفته در این حوزه است، خاطرنشان کرد: تعدادی از آداب و رسوم بومی استان مانند لباس لری، موسیقی سنتی و غذای محلی (دمپخت) نیز اخیرا به نام این استان ثبت ملی شده‌‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه آثار تاریخی به جا مانده از گذشتگان نشان از فرهنگ و هویت ما دارد، گفت: این آثار باید در مکانی مناسب ضبط و نگهداری شوند.

وی موزه را محلی امن و مطمئن برای نگهداری آثار و اشیای قدیمی و کهن عنوان کرد و بیان داشت: موزه شهر یاسوج در حال حاضر ظرفیت کمی داشته و امکان نمایش بسیاری از آثار وجود ندارد.

این مسوول به ساخت موزه بزرگ باستان‌شناسی در شهر یاسوج اشاره کرد و افزود: مساحت این موزه با احتساب محوطه‌سازی نه هزار متر مربع است ضمن اینکه زیربنای این مکان دو هزار و 700 متر مربع است.

باقری با بیان اینکه تکمیل و راه‌اندازی از این پروژه یکی از برنامه‌های اولویت‌دار اداره کل میراث فرهنگی استان است، خاطرنشان کرد: موزه بزرگ باستان‌شناسی یاسوج حال حاضر بیش از 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی، افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده پیش‌بینی می‌شود کار ساخت این مکان مهم تا آبان ماه سال جاری یعنی پنج ماه دیگر به اتمام رسیده و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

باقری افتتاح و بهره‌برداری از این مکان را عاملی مهم در توسعه صنعت گردشگری استان دانست و گفت: با افتتاح و راه‌اندازی این موزه می‌توان آثار تاریخی بیشتری به نمایش گذاشته و در نتیجه گردشگران و توریست‌های بیشتری را در این حوزه جذب کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار