برخی از رسانه ها و تحلیلگران در دو جناح اصول گرا و اصلاح طلب با توجه به عدم اعلام شفاف اعضای شورا در خصوص گرایش سیاسی خود ، به گمانه زنی هایی می پردازند و در حالی که برخی از یکطرفه بودن شورا به سود اصلاح طلبان حرف می زنند ، برخی دیگر معتقد به مساوی بودن هر دو طیف هستند! و گزینه طلایی تعیین کننده خواهد بود.
کد خبر: ۴۳۰۳۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴ 26 May 2017
پس از برگزاری انتخابات شوراها و معرفی متخبین ، گمانه زنی ها در برخی موارد مربوط به اعضا از جمله مورد تعیین شهردار و همچنین جناح بندی آن ها در دستور کار اطرافیان و رسانه های همسو با این جریانات شروع شده است.
شورای شهر یاسوج با 7 عضو به عنوان مهمترین شورای شهری استان از ابتدای فرایند انتخابات تا برگزاری و اعلام نتایج و اکنون تصمیمات اتخاذی ، مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، در انتخابات به شدت طایفه ای شوراها در سطح استان ، برخی معتقدند که شورای شهر یاسوج کمتر از تعصبات طایفه ای بهره برده و ترکیب منتخبین چنین چیزی را تایید می کند که منتخبین جناحی هستند ! که البته به نظر می رسد این تحلیل کمی اغراق آمیز است!
برخی از رسانه ها و تحلیلگران در دو جناح اصول گرا و اصلاح طلب با توجه به عدم اعلام شفاف اعضای شورا در خصوص گرایش سیاسی خود ، به گمانه زنی هایی می پردازند و در حالی که برخی از یکطرفه بودن شورا به سود اصلاح طلبان حرف می زنند ، برخی دیگر معتقد به مساوی بودن هر دو طیف هستند! یعنی 3 به 3 و وجود یک منتخب به عنوان عضو طلایی و هفتمین منتخب که می تواند باعث اکثریت یافتن یکی از گرایش ها در این پارلمان محلی شود.
تحلیل اصلاح طلبان آنگونه که رسانه های همسو با این جریان سیاسی می گویند بدین شرح است که ، بجز دو تن از اعضای شورا یعنی دهراب پور و کیوان آشنا ، پنج عضو اصلی دیگر ، اصلاح طلب هستند ! پس شورای شهر یاسوج را باید اصلاح طلب نامید.
در این خصوص در برخی محافل و سایت های محلی تحلیلی منتشر شده که بر اساس آن هدایت اکبری و اکبری تبار دو عضو سابق شورای شهر به همراه خوبانی و احمدی کیش از روحیه اصلاح طلبی برخوردارند و حتما در جمع اصلاح طلبان شورای شهر قرار می گیرند.
در ادامه ی این تحلیل فرشاد نگین تاجی هم که با رای خیره کننده ای نفر اول شورا شده است ، با چهار عضو اعلام شده همخوانی بیشترسیاسی دارد و اگر به طیف دهراب پور برود براساس ارجحیت موضوع طایفه ای خواهد بود ! چرا که نگین تاجی و دهراب پور از یک طایفه هستند.
اما در طرف دیگر تحلیلی متفاوت تر صورت گرفته است . بر اساس تحلیلی که در خبرگزاری فارس منتشر شده است ، وضعیت کمی شفافتر و با یقین مطرح شده است. بر اساس این تحلیل ، از هفت عضو منتخب شورای پنجم در یاسوج ، یک وضعیت 3 به 3 بوجود آمده به گونه ای که در جریان اصلاح‌طلب اکبری، خوبانی و نگین‌تاجی و در جریان اصولگر دهراب‌پور و اکبری‌تبار و آشنا قرار می گیرند.
آنگونه که در این تحلیل برجای می ماند ، گزینه ی هفتم است که به عنوان رای طلایی معرفی می شود و با فرض تصمیم گیری اعضا بر اساس گفتمان های سیاسی ، در تساوی سه به سه ، این رای احمدی کیش است که تعیین می کند کدام جریان سیاسی ، قدرت تصمیم گیری را به دست خواهد گرفت.
در خصوص تعیین شهردار هم عنوان می شود که دو عضو فعلی که اتفاقا یکی در طیف اصولگرایان و یکی در طیف اصلاح طلبان هستند یعنی اکبری و اکبری تبار ، هر دو موافق حفظ دکتر جاوید هستند و با توجه به میزان نفوذ آن ها بر دیگر اعضا ، درصد موفقیت آن ها در دادن کرسی شهرداری به شهردار فعلی تعیین می شود که در این صورت ، در مهمترین موضوع در دستور کار شورا یعنی انتخاب شهردار کاملا فراجناحی خواهد شد!
آنچه که این روزها در رسانه ها و مجامع سیاسی مربوط به هر دو طیف در خصوص گرایش سیاسی اعضا مطرح می شود بیشتر بر اساس تمایل آن ها به وجود چنین روکردی است در صورتی که در شوراها معمولا ، مسائل سیاسی نمی تواند شاخص های دیگر از جمله قوم گرایی را به حاشیه ببرد.
به هر جهت باید دید در نهایت و هنگام تصمیم گیری برای مهمترین موضوع ، یعنی تعیین شهردار ، شورا بر اساس گرایش سیاسی اقدام می کند یا برخی گرایشات دیگر از جمله ، قوم گرایی و یا داشتن شخصیت کاریزمای اعضا! 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار