کد خبر: ۴۳۴۳۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱ 02 June 2017
این روزها و با نزدیک شدن به فصل گرما "آتش" طبق قرار هر ساله‌اش به جان طبیعت کهگیلویه و بویراحمد افتاده تا زاگرس باز هم در غم از دست دادن جنگل‌های بلوط به سوگ بنشیند.

قصه خاکستر شدن جنگل‌های بلوط زاگرس داستان تازه‌ای نیست هر ساله با گرم شدن هواشعله‌های بی‌رحم آتش هر بار بخشی از پهنه جنگلی و مرتعی این سرزمین سبز را خاکستر می‌کند تا سریال تکراری حریق در سال‌های اخیر در استان کهگیلویه و بویراحمد در سایه بی‌توجهی مسئولان از آتش‌سوزی حادثه‌ای عادی ساخته باشد.

مسئولان کهگیلویه و بویراحمد که هر ساله شاهد خاکستر شدن جنگل‌های انبوه این خطه از خاک ایران هستند، ثابت‌ کرده‌اند که تنها می‌توانند تماشاگران خوبی باشند و از حل مشکلی که هر بار گوشه‌ای از سرمایه‌های طبیعی این استان را خاکستر کرده و از بین می‌بردعاجزند.

دالان پیچ در پیچ هماهنگی‌های اداری، ستاد بحرانی که چیزی از پیشگیری سرش نمی‌شود و متولیانی که همواره از کمبود امکانات می‌نالند و کسی صدایشان را نمی‌شنود، همه دست به دست هم می‌دهند تا مردم استان کهگیلویه و بویراحمد هر ساله شاهد شروع سناریوی تکراری حریق جنگل‌های این استان باشند.

اماآتش‌ امسال کمی زودتر خود را در جنگل‌ها و پوشش گیاهی استان کهگیلویه و بویراحمد نشان داد و در همان ابتدای خردادماه با هجوم به جنگل‌های «مختار» بویراحمد و «کوه‌مور» کهگیلویه به مسئولان نیشخند زد تا پس از آن سری هم به باغات دیم انگور روستای نیمدور در ضلع شرقی کوه «خامین» گچساران بزند.

این دشمن بی‌رحم طبیعت سپس به جان جنگل‌های «تل‌ریش» و «حاتم» در شهرستان‌های لنده و بهمئی افتاد و در روزهای گذشته نیز با به آتش کشیدن جنگل‌ها، مزارع گندم و باغات مرکبات در شهرستان‌های باشت و کهگیلویه به گردش خود ادامه داد.

آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های پیچاب باشت

فرماندار باشت با بیان اینکه آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های پیچاب این شهرستان از عصر روز چهارشنبه دهم خردادماه آغاز شده بوداظهار داشت: این آتش‌سوزی صبح روز پنجشنبه یازدهم خرداد مهار شداما دوباره ظهر همین روز نقاط دیگری طعمه حریق شد.

سید مسعود حسینی با اشاره به تلاش امدادگران منابع طبیعی، محیط زیست، نیروهای ستاد بحران و نیروهای مردمی برای مهار آتش، افزود: وجود علفزارهای خشک، وزش باد شدید و ارتفاعات سخت‌گذر سبب کندی مهار آتش در این منطقه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پوشش گیاهی محل آتش‌سوزی در منطقه پیچاب باشت مراتع و درختان بلوط، بادام و کیکم است، گفت: علت و وسعت این آتش‌سوزی در حال بررسی است.

آتش‌سوزی 20 هکتار از مزارع کشاورزی و باغات مرکبات در 3 روستای کهگیلویه

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کهگیلویه نیز گفت: به دلیل سهل‌انگاری یک کشاورز در آتش زدن کاه و کلش مزارع، 20 هکتار از مزارع گندم در بخش مرکزی این شهرستان در آتش سوخت و سه طرح مرکبات در روستاهای کوشک، ضرغام‌آباد و سرگچ نیز طعمه حریق شد.

هدایت‌الله آویزش با بیان اینکه این آتش‌سوزی از ساعت 16 و 30 دقیقه عصر روز پنجشنبه یازدهم خردادماه آغاز و ساعت 20 مهار شد، افزود: نیاز است با توجه به هشدارهای داده شده در مورد عدم به آتش کشیدن کاه و‌کلش مزارع، مسئولان قضایی با افراد متخلف برخورد کنند.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه با اشاره به اینکه در این آتش‌سوزی خسارات جبران‌ناپذیری به کشاورزان وارد شد، ابراز کرد: میزان خسارت وارده به حوزه کشاورزی و باغات با همکاری جهاد کشاورزی برآورد می‌شود.

عامل انسانیدلیل عمده آتش‌سوزی‌ها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه سال گذشته در 75 فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های استان، یک هزار و 296 هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان در آتش سوخت، گفت: دلایل عمده این آتش‌سوزی‌ها شکارچیان، طبیعت‌گردان و کشاورزان هستند.

عزت‌الله بهشتی‌فرد با طرح این مسأله تکراری که این نهاد با کمبود نیروی انسانی در راستای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع روبرو است، افزود: به دلیل سخت‌گذر بودن، شیب‌های تند کوه‌ها و مسافت طولانی تا محل وقوع آتش‌سوزی، کار اطفای حریق به سختی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه استان کهگیلویه وبویراحمد 20 درصد جنگل‌های حوزه زاگرس را دارد، گفت: جنگل‌های این استان به آتش‌بر به عنوان راه دسترسی برای اطفاء حریق نیاز دارند و در این زمینه پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است.

کمبود آتش‌بر در جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: جنگل‌های استان با کمبود آتش‌بر مواجه بوده و در صورت تأمین اعتبار، این آتش‌برها در مناطق دارای جنگل‌های انبوه و حساس به آتش‌سوزی ایجاد می‌شود.

بهشتی‌فرد خواستار حضور دیده‌بان‌ها در مناطق بحرانی شد و ابراز کرد: نظارت یگان حفاظت بر عملکرد دیده‌بان‌ها جزء ضروریات بوده و در این زمینه هیچ گونه کم‌کاری پذیرفتنی نیست.

وی هماهنگی با شوراهای اسلامی و دهیاران روستاها و شناسایی افراد با نفوذ و متعهد در مناطق مختلف جهت همکاری و کمک در مواقع آتش‌سوزی را جزء برنامه‌های در دستور این اداره‌کل دانست و بیان کرد: شهرستان‌ها باید به فکر داشتن تجهیزات مناسب آتش‌سوزی و همراه داشتن آب و آذوقه و پوشش مناسب در هنگام آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها باشند.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، نیروهای قرقبان باید در مناطق بحرانی جهت عملیات حضور داشته و به صورت روزانه گزارش کار تحویل دهند و نباید از نیروهای قرقبان در محیط اداره استفاده شود بلکه باید در عرصه‌های بحرانی و با نظارت دقیق رؤسای شهرستان حضور داشته باشند.

وقوع بیش از هفت فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مزارع کهگیلویه و بویراحمد از ابتدای خردادماه تاکنون، نشان از پیش‌رو داشتن تابستانی بحرانی برای استانی دارد که با دارا بودن حدود 18 درصد از جنگل‌های زاگرس به خود می‌بالد، اما مسئولانش همچنان در خواب به سر می‌برند./تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار