چند "بوق" پیاپی، سپس "بوق اشغال" و در نهایت این پیام که "من در جلسه هستم"، ژست جدیدی است که این منتخبین برای فرار از پاسخ دادن به مردم و رسانه‌ها در پیش گرفته‌اند.این منتخبین اعتماد مردم را با ارسال پیام "من در جلسه هستم" جواب می‌دهند.
کد خبر: ۴۳۵۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱ 04 June 2017
این روزها در حالی که هنوز مدت زیادی از انتخابات شورای شهر یاسوج سپری نشده، رفتار منتخبین دوره جدید نیز مانند دوره قبل چنگی به دل نمی‌زند و این بار مردم و رسانه‌ها با ژست جدیدی روبرو هستند که با پیام "من در جلسه هستم" از پاسخ به شهروندان فرار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شورا را یکی از ارکان نظام می‌داند که برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی‏، اقتصادی‏، عمرانی‏، بهداشتی‏، فرهنگی‏، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی‏، اداره امور هر روستا، بخش‏، شهر، شهرستان یا استان را با نظارت شورایی به نام شورای ده‏، بخش‏، شهر، شهرستان یا استان به عهده می‌گیرد و اعضای آن را مردم همان محل انتخاب می‌کنند.

در استان کهگیلویه وبویراحمد نیز انتخابات شورای‌های شهر و روستا همواره با حساسیت خاص و با حضور حداکثری مردم انجام شده است. مردم پای صندوق‌های رأی آمده تا اعضای یک پارلمان محلی را برای رفع مشکلات شهرها و روستاهای استان انتخاب کنند، بنابراین انتظار دارند با انتخاب این نمایندگان، شاهد رشد و شکوفایی شهر یا روستای خود باشند، اما متاسفانه آنچه در دوره‌های گذشته در برخی از جلسات شورای‌های شهرهای استان دیده شد، بیشتر تنش و جدال بین اعضای خود شورا بود تا عمران و آبادی شهرها.

پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان نیز امسال با حضور حماسی مردم برگزار شد و به گفته معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از 528 هزار و 930 نفر افراد واجد شرایط در استان، افزون بر 380 هزار نفر در انتخابات شرکت کردند. در شهر یاسوج نیز مردم حضور گسترده‌ای داشتند تا در نهایت «فرشاد نگین‌تاجی» با 16هزار 776 رای، «محمدرحیم دهرابپور» با 10هزار 282 رای، «سید هدایت اکبری» با 9هزار و 608 رای، «مسعود خوبانی» با 9هزار و 359 رای، «علی اکبری‌تبار» با 9 هزار و 218 رای، «فرشید احمدی‌کیش» با 7 هزار و 182 رای و «کیوان آشنا» با 7 هزار و 60 رای به عنوان اعضای این پارلمان محلی در شهر یاسوج انتخاب شوند.

اما هنوز دو هفته‌ای از پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر یاسوج نگذشته است که برخی اعضای به جا مانده از خرابه‌های دوره قبل که با هر تلاش و باز هم با شعارهای رنگارنگ، در دوره جدید نیز جایی برای خود باز کرده‌اند، روندی غیرتعاملی در پیش گرفته و از همین ابتدای کار از جواب دادن به مردم و رسانه‌ها سر باز می‌زنند.

به نظر می‌رسد این اعضا که در دوره قبل نیز عملکرد مثبتی از خود نشان ندادند، قصد دارند به رفتار غیرتعاملی خود ادامه داده، تا بدون انجام هیچ کار و اقدام مثبتی برای رفاه حال شهروندان، دوره پنجم را نیز به پایان برسانند غافل از اینکه این بار رسانه‌ها از همین ابتدا رفتار اعضای شورا را زیر نظر گرفته و در راه احقاق حق شهروندان یاسوجی لحظه‌ای غفلت نمی‌کنند.


چند "بوق" پیاپی، سپس "بوق اشغال" و در نهایت این پیام که "من در جلسه هستم"، ژست جدیدی است که این منتخبین برای فرار از پاسخ دادن به مردم و رسانه‌ها در پیش گرفته‌اند.این منتخبین اعتماد مردم را با ارسال پیام "من در جلسه هستم" جواب می‌دهند، متنی که در گوشی آماده بوده و منتخبین حتی زحمتی برای نوشتن آن متحمل نمی‌شوند.

اینطور به نظر می‌رسد که این منتخبین محترم! قصد دارند از حالا تا چهار سال آینده همچنان در جلسه تشریف داشته و بعد از چهار سال مجددا یادشان بیاید که بله! مردم هم وجود دارند و اصلا اینها از اول هم هدفشان خدمت بوده و در همه این چهار سال برخی حواشی اجازه خدمت را از آنها سلب کرده است.

مهم‌ترین وظایف شوراها

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به مهم‌ترین وظایف شوراها، می‌گوید: ماده 76 قانون شوراها به صراحت وظایف شوراهای اسلامی شهر را تعیین کرده است، در این ماده 34 وظیفه مشخص برای شورای شهر تعیین شده که مهم‌ترین آنها عزل و نصب شهردار است. همچنین تصویب بودجه، اصلاح و متمم بودجه و تفریغ بودجه سالانه شهرداری از دیگر وظایفه شورا محسوب می‌شود.

عبدالکریم عزیزی تعیین نرخ کرایه وسایل نقلیه درون شهری، نظارت بر حسن اداره امور مالی شهرداری و غیره را از دیگر وظایف مهم شوراهای اسلامی شهر عنوان کرده و اظهار می‌کند: مردم از بسیاری از وظایف شوراها بی‌اطلاع هستند و فکر می‌کنند که دولت شهردار را انتخاب می‌کند، در حالی که شورا پیشنهاد و مصوب کرده و دولت(استاندار) حکم را امضا می‌کند.

وی بیان می‌کند: طبق اصل هفتم قانون اساسی، شوراها از ارکان تصمیم گیری در اداره امور کشور بوده و بزرگ‌ترین نهاد مردمی و نمونه بارز و تبلور عینی حضور مردم در عرصه تصمیم گیری هستند. آنها باید تلاش کنند تا اصلی‌ترین نیازها و اولویت‌های مطالبات عمومی شهر را شناسایی و با همکاری و کمک شهروندان در رفع آنها بکوشند، نه اینکه سربار شهرداری‌ها شوند، مانع توسعه شهر شوند و با ایجاد اختلاف و دودستگی مردم را ناامید از انتخابشان نمایند.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه وظیفه شورا باید حل مشکلات و معضلات اجتماعی شهر باشد، آنها دارای شأن نظارتی، اجتماعی، فرهنگی، خدماتی، اجرایی، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی هستند، تأکید می‌کند: ساکنان هر شهر انتظار دارند که شهرشان بهترین شهر و منطقه باشد کیفیت آسفالت، خیابان‌ها، بهسازی پیاده‌روها، افزایش سرانه فضای سبز و ایجاد مبلمان شهری از جمله شاخص‌هایی هستند که می‌توان از طریق آنها یک شهردار را ارزیابی کرد.

عزیزی با اشاره به اینکه در حال حاضر شهرهای ما از مشکلات زیادی رنج می‌برند، معتقد است که این مشکلات در شهرهای بزرگ استان مانند یاسوج، دوگنبدان و دهدشت از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و پارکینگ خودروها، نبود عدالت اجتماعی در مکان‌یابی و جانمایی پارک‌ها و فضای سبز، عدم مشورت شهردار با نیروهای متخصص و فاصله بین شهردار و شهروندان را از عواملی می‌داند که موجب می‌شود تا شهرداران نتوانند در اجرای برنامه‌های خود موفق باشند.

شهروند خوب، شهر خوب می‌خواهد

وی تصریح می‌کند: به عقیده ما شهرهای استان ما زشت نیستند، اما چندان هم زیبا نیستند. شهروند خوب شهر خوب می‌خواهد. یک شهردار باید دارای روحیه مشارکت‌پذیری باشد، با مردم و مسئولان منطقه و استان تعامل داشته باشد، باید توان ایجاد تعامل بین درآمد و هزینه‌های عمرانی و جاری را داشته باشد. توان پاسخگویی شفاف به خواسته‌های منطقی شهروندان را داشته و همچنین با پرسنل شهرداری ارتباطی صمیمی و دوستانه برقرار کند.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد مسائل سیاسی، طایفه‌ای و حاشیه‌ای را از مهم‌ترین مواردی می‌داند که یک شهردار باید از آنها دوری کند و می‌گوید: رشد شتابان شهرنشینی، اداره شهرها را با مشکلات جدی روبرو کرده است. شوراها از طریق عزل و نصب شهرداران، سیاست‌گذاری، نظارت و تصویب بودجه، مهم‌‌ترین ابزارهای قدرت و اعمال آن را در اختیار دارند.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد تأکید می‌کند: کار شورا باید برای رضای خدا باشد، چون شورا شغل نیست، بلکه امانتی در اختیار شورا است. شورا نهادی است که ریشه در مکتب اسلامی و باورهای عمیق اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی مردم مسلمان ایران دارد.

به گزارش تسنیم، مردم شهر یاسوج با وجود نارضایتی شدید از عملکرد اعضای چهارمین شورای اسلامی شهر یاسوج با حضور گسترده خود در انتخابات دوره پنجم نشان دادند که نسبت به سرنوشت شهری که در آن زندگی می‌کنند بی‌توجه نیستند، از این رو اعضای پنجمین دوره شورای شهر یاسوج باید در نظر داشته باشند که در راه عمران و آبادی این شهر و فراهم کردن شرایط برای رفاه حال شهروندان از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

از برخی اعضای منتخب نیز که با رفتار غیرتعاملی خود سعی داشته تا باز هم اشتباهات گذشته را مرتکب شده و این چهار سال را نیز با عدم پاسخ به مردم و رسانه‌ها سپری کنند، خواسته می‌شود رویه خود را عوض کرده و روند تعاملی در پیش بگیرند تا مردم و شهروندان از انتخاب خود ناامید نشوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار