کد خبر: ۴۳۶۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰ 06 June 2017

چرا روزه بگیریم؟ علت و دلیل روزه گرفتن چیست؟؟
سیدمهدی اسعدی خوب
گر تو این انبان از نان خالی کنی پر زگوهرهای اجلالی کنی
چند خوردی چرب و شیرین از طعام چند روزی امتحان کن در صیام (مولوی)
در این عصری که تفکر و مکاتب مادی ماتریالیستی با اندیشه علمی به دنبال پاسخ به همه سوالات و تبیین عقلی همه امور سر برآوردند، نسل جوان ما هم دنبال پاسخ دلیل اعمال و اعتقادات دینی خود می¬باشد. همه ما علت فریضه روزه را می¬دانیم چون خداوند به طور صریح در قرآن دستور به گرفتن روزه داده است (سوره بقره در آیات 183 و 185)، اما آنچه امروزه مورد سوال ذهن جستوگر و علمی نسل امروز می¬باشد، یافتن دلیل می¬باشد. دین اغلب مردم جهان از نوع عللی است، تا دلیلی. در این گفتار مجال نیست که به تفاوت علت و دلیل بپردازیم و روشن گردد که علت فرق دارد تا دلیل و یکی از عوامل فرو نهادن برخی از احکام و اعمال دینی هم اقامه نکردن دلیل و اکتفا کردن به علل می¬باشد. شاید با یک مثال ساده بتوان موضوع را باز نمود. اگر کسی از مسلمانان بپرسد برای چه روزه می¬گیرید نماز می¬خوانید یا حج می¬روید، اغلب پاسخ خواهند داد که چون خداوند فرمود و پیامبر تاکید کرد و در دین اسلام دستور به گرفتن روزه واجب گردید، این پاسخ¬ها علل موضوع می¬باشند (تقلید و تبعیت از امری که خودمان با عقل و منطق و استدلال انتخاب نکرده باشیم)، ولی دلیل نمی¬شوند که اصلا برای چه روزه می¬گیریم و می-بینیم که نسل جدید بیشتر به دنبال دلیل می¬گردد که چرا خداوند یا پیامبر اینقدر بر نماز یا روزه تأکید نمودند. دلیل با عقل و منطق و استدلال سر وکار دارد و دلالت بر پذیرش امری دارد که با ادله و استدلال منطقی بنا شده باشد. خوراک عقل، دلیل است. ویروس علت بیماری است، اما دلیل آن نمی¬شود. حال برای روزه گرفتن باید دلیل اقامه کرد تا عقل را قانع کند. به طور خلاصه دینی که از نوع عللی است چندان ارزشی ندارد، ولی دینی که همراه با دلیل باشد، از نوع معرفت-اندیشانه است.

در این مقاله دنبال پاسخ به دو سوال هستیم؟
1. آیا روزه واجب است و در سایر ادیان هم بوده است، چون اگر روزه امری نیکو و خیر است باید در سایر ادیان هم خداوند به انجام آن دستور می¬داد.
2. چرا باید روزه بگیریم و فواید روزه چیست؟؟
در قرآن کریم در سوره بقره در آیات 183 و 185 که در مدینه نازل شد، به امر روزه تأکید دارد و خداوند می¬فرماید روزه را برای پرهیزکاری واجب کردیم و بر امت¬های گذشته هم واجب کردیم.
يا ايّهاالذّين آمنوا كتب عليكم الصّيام كما كتب على الذّين من قبلكم لعلّكم تتّقون. (183) اياما معدودات فمن كان منكم مريضا او على سفر فعدّة من ايّام اخر و على الذّين يطيقونه فدية طعام مسكين فمن تطوّع خيرا فهو خير له و ان تصوموا خيرلكم ان كنتم تعلمون . (184) شهر رمضان الّذى انزل فيه القرآن هدى للنّاس و بيّنات من الهدى و الفرقان فمن شهد منكم الشّهر فليصمه و من كان مريضا او على سفر فعدّة من ايّام اخر يريد اللّه بكم اليسر و لا يريد بكم العسر ولتكملوا العدّة و لتكبّروا اللّه على ما هدئكم و لعلّكم تشكرون(185، سوره بقره)
«اى كسانى كه ايمان آورده ايد روزه بر شما واجب شده همانطور كه براقوام قبل از شما واجب شده بود شايد با تقوا شويد (183). و اين روزهائى چند است پس هر كس از شما مريض و يا مسافر باشد بايد ايامى ديگر بجاى آن بگيريد و اما كسانى كه به هيچ وجه نمى توانند روزه بگيرند عوض روزه براى هر روز يك مسكين طعام دهند و اگر كسى عمل خيرى را داوطلبانه انجام دهد برايش بهتر است و اينكه روزه بگيريد برايتان خير است اگر بناى عمل كردن داريد.(184 (و آن ايام كوتاه ماه رمضان است كه قرآن در آن نازل شده تا هدايت مردم و بياناتى از هدايت و جدا سازنده حق از باطل باشد پس هر كس اين ماه را درك كرد بايد روزه¬اش بگيرد و هر كس مريض و يا مسافر باشدبجاى آن چند روزى از ماه¬هاى ديگر بگيرد خدا براى شما آسانى و سهولت را خواسته و دشوارى نخواسته و منظور اينست كه عده سى روزه ماه را تكميل كرده باشيد و خدا را در برابر اينكه هدايتتان كرد تكبير گفته و شايد شكرگزارى كرده باشيد (185).»
بنابراین فریضه روزه بعد از هجرت و استقرار مسلمین در شهر مدینه و تشکیل امت واجب می¬گردد و خداوند می¬فرماید که در امت¬های پیشین هم روزه وجود داشته است، اگرچه شکل و قانون آن فرق داشت. خود پیامبر اسلام قبل از بعثت به رسالت پیامبری در ماه رمضان به غار حرا می-رفتند و حتی قرآن در همین ماه بر پیامبر نازل گردید.
از این آیات می¬توان نتیجه گرفت که روزه فریضه¬ای فراجسمی و تنها برای سلامت جسم و درک فقرا و یک مساله اجتماعی نبوده، بلکه جنبه اصلاح و اثرات شخصی آن بیشتر نمایان می¬باشد و علامه طباباطبایی هم در تفسیر این آیات بر همین نکته تقوا و پرهیزکاری شخص تأکید دارد.
علامه طباطبایی در تفسیرالمیزان در مورد این آیات چنین تفسیر می¬کند: مساله وجوب روزه بر مسلمانان را خاطرنشان كرد، بلافاصله فرمود: شما مسلمانان نبايد از تشريع روزه وحشت كنيد و آن را گران بشماريد، چون اين حكم منحصر به شما نبوده ،
بلكه حكمى است كه در امتهاى سابق نيز تشريع شده بود. (لعلكم تتّقون )، يعنى علاوه بر اينكه عمل به اين دستور، همان فائده اى را دارد كه شما به اميد رسيدن به آن ايمان آورديد، و آن ، عبارت است از تقوا،
اگر فریضه روزه بر ما تأثیر نمی¬گذارد و به قول استاد مطهری و دکترشریعتی بعد از ماه رمضان تبدیل به همان شخص قبل از ماه رمضان می¬گردیم، مشکل از نفس و دورن ماست و اینکه معنای روزه را درک نکردیم و فکر کردیم روزه فقط منع از خودرن و آشامیدن می¬باشد و جسم را لاغر و نفس خود را پرورش دادیم. ابتدا باید معنای دقیق روزه را درک و سپس آگاهانه و با معنویت سراغ این تکالیف دینی رفت تا اثر این فرایض بر روح و روان و اخلاق و رفتار ما تجلی گردد.

حال چرا باید روزه بگیریم و فواید معنوی آن چیست؟
پیامبر بزرگ اسلام هر عمل و احکامی را در زمان خویش ارائه نمود آثار آن را در فرد و جامعه مشاهده می¬کرد و هیچکدام بدون دلیل و حکمتی نبودند. به عبارتی آثار آن عمل یا عبادت در فرد و جامعه متجلی می¬گردید.
در باب اینکه چرا روزه و فواید آن چیست سخن زیاد گفته شد مثلا برای بهداشت جسم و کسب پاداش و درک حال فقرا
و متأسفانه برخی مواقع سخنانی در باب آثار و علل و فواید فریضه روزه گفته می¬شود که بیشتر عوام¬پسند و سطحی¬نگر هستند و مانند اینکه روزه برای سلامتی جسم و معده و گردش خون و فلان قسمت بدن خوب است یا اینکه فلان باکتری را در معده می¬کشد، من منکر این عوامل نمی¬شوم، ولی رسالت پیامبران بیشتر برای احیای اخلاق و سعادت و کمال بشر می¬باشد و پیامبران بیشتر برای روح و اخلاق تلاش کردد، نه اینکه بیشتر مطلب علمی آورده باشند. به قول مولانا بیشتر دارو برای صفای روحی و دل آوردند، نه داروی برای جسم که می¬بینیم خود پیامبر(ص) هنگام بیماری پزشک می¬طلبد.
ما طبیبانیم شاگردان حق بحر قلزم دید ما را فانفلق
آن طبیبان، طبیعت دیگرند که به دل از راه نبضی بنگرند

در خود قرآن کریم در سوره توبه در آیه 103 هم خداوند می¬فرماید: ای پیامبر از مومنان صدقه بگیر تا بدان صدقات،
نفوس آن را پاک و پاکیزه سازی (خذ من اموالهم صدقة تطهرهم و تزكيهم بها و صل عليهم ان صلواتك سكن لهم و الله سميع عليم).
هم آیات قرآن و هم سخن بزرگانی مانند علامه طباطبایی و استادمطهری و مولوی عارف نامی جهان بیانگر این می¬باشد که روزه گرفتن بیشتر برای کمال آدمی، تقوا و پرهیزکاری و سلامت نفس می¬باشد تا سلامت جسم.
علامه طباطبایی در تفسیر آیات سوره بقره در باب روزه می¬فرماید: تقوا تنها از راه روزه و خوددارى از شهوات بدست مى¬آيد، و نزديك ترين راه و مؤثرترين رژيم معنوى و عمومى¬ترين آن بطوريكه همه مردم درهمه اعصار بتوانند از آن بهره¬مند شوند، و نيز هم اهل آخرت از آن رژيم سود ببرد، و هم شكم بارگان اهل دنيا، عبارت است از خوددارى از شهوتى كه همه مردم در همه اعصار مبتلاى بدانند و آن عبارت است از شهوت شكم از خوردن و آشاميدن ، و شهوت جنسى كه اگر مدتى از اين سه چيز پرهیز كنند و اين ورزش را تمرين نمايند، به تدريج نيروى خويشتن دارى از گناهان درآنان قوت مى گيرد و نيز به تدريج بر اراده خود مسلط مى¬شوند، آن وقت در برابر هرگناهى عنان اختيار از كف نمى¬دهند، و نيز در تقرب به خداى سبحان دچار سستى نمى¬گردند.
استاد مطهری در کتاب انسان کامل اشاره می¬نمایند: برنامه ماه رمضان، این است که انسان های ناقص و معیوب خودشان را اصلاح و انسان¬های سالم هم خودشان را به کمال نزدیک کنند. برنامه ترقی روح است، وگرنه تحمل گرسنگی و تشنگی و بیخوابی هیچ نتیجه¬ای ندارد واگر آخر ماه هیچ تغییری نکند این تاثیری ندارد و بی¬خود است. ماه رمضان، ماه اصلاح است. بهره برخی از روزه، جز گرسنگی نیست. استاد مطهری ادامه می¬دهد: روزه این نیست که دهان خود را از غذای حلال ببندید، ولی دهان روح خود را بر غذای حرام باز کنید. دکتر علی شریعتی هم در کتاب "پدر، مادر ما متهمیم " به موضوع روزه جسمی نقد می¬گیرد و می¬گوید: روزه تو چیزی نیست جز تغییر وعده شام و نهار که من تغییر ندادم و فرق تو این است که بعد از یکماه تحمل گرسنگی وتشنگی بر می¬گردی به همان فردی که قبلا از ماه رمضان بودی. خداوند نه نیازی به شکرگذاری و نه به نماز و روزه ما دارد و نه از فرایض و عبادات ما، پاک و کامل می-گردد، بلکه این ما هستیم که هرچه تقرب پیدا کنیم، ظرف درونی خود را پاک می¬کنیم و از نور معنویت و معرفت الهی پر می¬نماییم. مولوی می-گوید:
ما نگردیم پاک از تسبیحشان پاک هم ایشان شوند و درفشان
آری، روزه فوایدی برای جسم هم دارد، اما هدف اصلی این اعمال تصفیه روح و روان آدمی و تقرب به باری تعالی می¬باشد:

البته لازم است یادآوری نمایم که گناه دین¬داران در انتشار و دفاع از دین، کمتر از بی¬دینان نیست، چون دین و احکام آن باید اثرات خود را در جامعه نشان دهند تا دل¬ها را بربایند و این نوع دینداری ما که همراه با اخلاقی زیستن و معنویت نباشد، موجب دین¬زدگی و زیرسوال بردن دین می¬شود. کسانی که تاریخ اسلام و سیره پیامر (ص) را مطالعه کردند با من هم¬سخن می¬باشند که اغلب اهل مکه و مدینه بدون اینکه درک درستی از کتاب قرآن داشته باشند، قرآن و دین را در رفتار پیامبر مشاهده کردند و عاشق دین اسلام گردیدند، به عبارتی قرآن در رفتار پیامبر و اصحابش متجلی گردید و خیلی از مشرکان شیفته رفتار و کردار پیامبر شدند، بنابراین افراد دیندار باید بتوانند آثار دین¬داری و روزه¬داری را در زندگی و کردار و رفتار خود متجلی نمایند و اهل عمل باشند. بنابراین اگر دینداری ما باعث حرکت و تحول و احیای اخلاق در ما نمی-شود، نباید اصول و احکام دین را زیرسئوال برد و بگوییم این احکام از اساس بی¬فایده می¬باشند و نماز و روزه خود را با مردان پاک و الهی و با معنویت قیاس گردانیم.
تو قیاس از خود می¬گیری و لیک دور دور افتاده¬ای، بنگر تو نیک.
خودت را معیار قرار نده و فکر نکنید روزه همه مومنان این چنین می-باشد و فقط منع غذا و آب می¬باشد و تاثیری بر روح و روان فرد ندارد.
کار پاکان را قیاس از خود مگیر گرچه ماند در نبشتن، شیر و شیر
جمله عالم زین سبب گمراه شد کم کسی ز ابدال حق آگاه شد
هر دو (نوع) زنبور، خوردند از محل لیک شد زان نیش و زین دیگر عسل
دو شخص نماز و روزه را انجام می¬دهند ولی ممکن است بین هر کدام از کفر تا ایمان فاصله باشد. دو نوع زنبور هم یک منبع تغذیه دارند ولی یکی نیش و دیگری عسل می¬شود.
اینکه ما با این تفکر و پیش فرضیات روزه بگیریم که برای بهداشت جسم فوایدی دارد و یک ماهی حال فقرا را درک نماییم، خیلی مژثر نیست. به قول مولانا شما همت بالا را در نظر بگیر، اهداف پایین¬تر خودش مرتفع می¬شود. مگر می¬شود نور الهی بر دل کسی بیتابد و یک مومن واقعی باشد و به فکر فقرا و جامعه مسلمین نباشد. هر که گندم بکارد، کاه هم خود به خود برداشت می¬کند. تو همت را بالا بگیر، اهداف پست و پایینتر خودش به دنبال می¬آید.
روزه بیشتر برای پروش روح و رهایی از نفس و مارها و عقرب¬های درونی است. یعنی باید این مار و عقرب¬های درون آدمی گرسنگی و تشنگی متحمل بشوند تا از بین بروند وگرنه روزه¬ای¬ که فقط جسم خود را درگیر آن نماییم و بهره معنوی نداشته باشد، هیچ اثری برای فرد و جامعه نخواهد داشت. به قول شاعر: تو گاو فربه حرصت به روزه قربان کن.

اهمیت روزه در طهارت روان و زنگارزدایی دل
بیشترین اثر روزه برای پاکی و طهارت روح و روان و صاف و صیقل شدن دل و رهایی از نفس و زنگارزدایی دل می¬باشد:
آینه ات دانی چرا غماز نیست زانکه زنگار از رخش ممتاز نیست
شما آینه را در نظر بگیرید. وقتی بر روی آینه زنگار می نشیند، نمی¬تواند به خوبی تصویر را منعکس کند. مولانا می گوید می¬دانی چراآینه دلت تصاویر را به خوبی منعکس نمی¬کند؟ به این دلیل که از رخ آینه¬ دل زنگارزدایی نکرده¬ای و بر آن صافی نزده¬ای؛ در نتیجه دلت کدر است و نمی¬تواند آنچه را بر او می-تابد، به خوبی منعکس کند.
لیک صیقل کرده اند آن سینه ها پاک از آز و حرص و بخل و کینه ها
اهل صیقل رسته اند از بوی و رنگ هر دمی بینند خوبی بی درنگ
نقش و قشر علم را بگذاشتند رایت عین الیقین افراشتند
روزه گرفتن برای تهی شدن و سبک شدن برای پرواز می¬باشد، نه اینکه فقط جسم خود را عذاب دهیم و اگر شکم را از غذا محروم می¬کنیم باید آن را با نور معرفت خدایی روشن نماییم.
در روزه چو از طبع دیوی پاک شوی اندر پی پاکان به افلاک شوی

مولانا عارف بزرگ اسلامی معتقد است
تازمانی که در زمین بیگانه کار می¬کنی موفق نمی¬شوی. بیگانه همین تن خاکی توست که تمام غم و اندوه تو شده. تا زمانی که عزیزش میداری، جوهر جان تو عزیز نمی¬شود. زمین بیگانه یعنی تن شما، تا زمانی که تن خود را چرب و نرم میکنی و فربه میکنی و تن پروری می¬کنی، از نور معرفت خالی می مانی.
هرکه را باشد طمع، الکن شود با طمع کی چشم و دل روشن شود
تا هوا تازست، ایمان تازه نیست کین هوا جز قفل آن دروازه نیست
آمد رمضان و عيد با ماست قفل آمد و آن کليد با ماست
بربست دهان و ديده بگشاد وان نور که ديده ديد با ماست
کرديم ز روزه جان و دل پاک هر چند تن پليد با ماست (مولوی)
در پایان امید به کرم و رحمت خداوند داریم که در این ماه مبارک دل-های ما را صیقل بده و ما را از همه بندهای درونی و برونی که ما را از خویشتن واقعی خویش دور کرده¬اند، رها کند.
تو مگو ما را بدان شه بار نیست با کریمان کارها دشوار نیست

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۴
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۵
مرسی مطلب خیلی خیلی خوبی هست واقعا استفاده کردم
تو یاین ماه رمضان اجرتون رو از خدا بگیرید ایشالا
زهره
|
Turkey
|
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
اولش گفتم ۰قدر طولانیه عمرا اگه بخونم اما با خواندن هر سطر مجذوب تر شدم .و تا انتها خواندم.
تشکر
موفق و پ
پایدار باشید
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
االان درک حال فقرا اهداف پست و پایین تره؟ادبیاتتو درست کن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
مزخرف و طولانی بود....
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
کاملا متنتون رو خوندم ولی متاسفانه به هیچ وجه برای کسی که دنبال آرامش روح و ذهنش است مفید نیست. این سوال ذهن منو در گیر کرده که اگر ما همسایه اعراب جاهلی نبودیم قطعا الان هیچ کدوم از ما مسلمان نبودیم. مرزهای جغرافیایی دین را مشخص میکند و در 90 درصد افراد به صورت مورثی از نسلی به نسل بعد منتقل می شود.
در کل مطلبتون کامل نیست و یا حرفی برای گفتن ندارید.
پاسخ به محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
مگه فقط همسایگان اعراب مسلمانند؟ تو اروپا و آفریقا و آمریکا هم مسلمون زیاد هست فکر کنم 20 میلیون نفر مسلمون تو روسیه هست
ضمنا اونا باباهاشون هم مسلمون نبوده اند!
کلا اعتراضت وارد نیست
بهزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
سلام
مطلبتون کلی بود و مفید.
دوستان دقت کنید مطالب داره کلیات رو بیان میکنه اگه بخوان جزییات رو هم بیان کنن خیلی طولانی میشه و بعضی ها همین کلیات رو هم نمیخونن و متوجه نمیشن روزه گرفتن یعنی چی.
در حین روزه بودن دنبال این باشید که یکم معنویاتتون رو بالا ببرید تا اون حس آرامش رو لمس کنید.
برای همتون آرزوی آرامش میکنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
این چیزا آرامش نمیاره!!!!
پوریا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
سلام
قانع نشدم
نسرین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
سلام منم اصلا قانع نشدم چرا میگن حال فقرا درک کنیم اصلامنطقی نیس قبول ندارم مگ فقط تواین ماه باید درک کرد حال فقرا رو ۱۱ماه دیگ هم مبشه درک کرد
شهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
هنوز عقلم دلیل روزه داری رو قبول نکرده. توضیح بهتر وکامل تر تر نیاز دارم.
بهار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
واقعن فهمیدنش اینقدر سخته متاسفم برای این نسل جاهل شما یک خط که هیچ هزار تا خط و دلیل هم بیارن براتون باز دلیل نمیفهمید چون خودتون نمیخواید
بیتا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
عقل وعقاید و احساسات با هم همواره در تضاد بوده اند. هیچ کس حق ندارد بر افکار دیگران توهین و با بی شرمی و توهین عقاید خود رو قالب کند. اگر بر این می اندیشید که عقاید شما درست است، به بیان ساده تر و صد البته با دلایل منطقی تر ان را بیان کنید. هیچ کس جاهل و نادان نیست ؛ فقط منطق حکم میکند که دلیلی واقعی و درست برای انجام کاری که به ما دستور داده شده اورده شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
سلام
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
خیلی از لحاظ کلی گفتن خوب هست واقعا عیب رو مطلب گذاشتن قابل قبول نیس
علی
|
United States of America
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
من به قرآن و خداوند اعتقاد دارم چون گفته روز بگیرید میگیرم اما در ک اینکه هر سال این ماه ده روز تغییر میکند چیست مگه نمیگن تقویم شمسی درسترین و دقیقترین تقویه پس چرا هر سال ماه رمضان تغیر میکنه یه جورایی دوازه ماه خورشیدی رو دور میزنه درکش برا من مشکله قانع نمیشم وقتی میگن شب قدر امشبه برام سوال پیشمیاد
پوریا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
سلام.
من فقط نظر شخصیمو به اشتراک میذارم دوستان.
از نظر من روزه گرفتن برای اینه که هرسال بتونی بهتر از سال قبل باشی.از چه نظر؟از این نظر که وقتی روزه میگیریم باید چشممونو پاک زبونمونو پاک دلمونو پاک و .. نگه داریم.
روزه برای این خوبه که یک ماه تو سال به بدنمون استراحت بدیم.یک ماه تو سال دلمون فقط و فقط و فقط با خدا باشه تا بلکه بالاخره یه روزی بتونیم همیییییشه یاد خدا باشیم.
خودم که خیلی سعی میکنم تو این ماه تا جایی ک میتونم گناهای گذشتمو تکرار نکنم و ادم بهتری باشم.چه برای خودم و چه برای بقیه.امیدوارم که روزی برسه که هممون بتونیم دلی پاک و بی آلایش داشته باشیم.
لیلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
سلام به همه دوستان.تواین همه نظر که خوندم به غیر از یه نظرکه اون هم خیلی تندبودهمه تویه دوبه شکی هستندهم دوست ندارن روزه روکتمان کنندهم دنبال دلیلش میگردن.مادراین یه ماه تمرین میکنیم که متعادل باشیم درهمه کارهاکه نفعش براخودمونه.ومطمئن باشید که تاسوال نکنید به جواب نمیرسید
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
واقعا زیبا و عرفانی بود . اگر به حقیقت یک عمل واقف شویم آن عمل را با دل و جان پذیرا هستیم . تشکر
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
واقعا زیبا و عرفانی بود . اگر به حقیقت یک عمل واقف شویم آن عمل را با دل و جان پذیرا هستیم . تشکر
مهدی
|
United States of America
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
متنش عالی بود خیلی وقت بود دنبال سوال این بودم چرا روزه میگیری ولی این متن قانعم کرد اول گفتم گشنگی تشنگی دادن معنی نداره بعد درک کردم دلیل جلو گیری از شهولت شکم و جنسبه کنترل شهوات پاک شدن روح
جعفر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
روزه گرفتن مسلمان به خاطر اینکه آدم فقیر چطور گرسنگی و تشنگی را تحمل میکنه و شما حس کنید خوب حالا این حس گرسنگی چه خاصییتی برای آن فقیر است چه سودی برای آدم فقبر داره
pry
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
شاید برای خیلی از ما سوال باشه که چرا باید روزه بگیریم و به نظرم رسیدن به پاسخش نیازمندکمی تحقیق و وقت گذاشتن هست. ولی اگر به جوابش برسیم و بتونیم عقلمونو قانع کنیم به نظرم یکی از مهمترین دستورات خدا رو با یقینی بی نظیر ادا می کنیم.
ممنون از مطلبتون بسیار کمک کننده بود:)
ملینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
من اصلا دوست نداشتم ای انشارا
تارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
من‌مدتهاست دیگه ردزه نمی گیرم و نماز هم نمیخونم چون تاثیری در روح و روانم نداشت و فقط جلوی انظار منو خوب جلوه میداد
انسانیت و ثواب به این ظاهر نماها نیست
نماز و روزه فقط برای انسان خودش میخوره که به آرامش می رسه و روزه هم سموم بدن پاک میشه چه ثوابی بهتر از این
اخه بعضی ها که این اعمال و برای آرامش خودشون انجام میدن فکر میکنن بهشتو خریدن و خودشونو خیلی آدم حساب میکنند
همه کاراها با تواضع باید باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
سلام خدا قوت مطلب کلی بیان شد و عالی
دوستان همه سوالات بجاست اما من میگم بجای فلسفه روزه گرفتن از هم بپرسیم باید فلسفه بوجود آمدن انسان جویا بشیم اینطوری جواب همه چی بدست میاد
خلاصه فلسفه انسانیت به کمال رسیدنه کمال رسیدن هم در گرو تقویت روح و جسم و ذهن صورت میگیره پس اگه واقعا دنبال جواب سوالمون هستیم باید تعصب و هرچیز دیگه رو کنار بذاریم
التماس دعا
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
سلام خدمت دوستان عزیز از علت ودلیل روزه داری فرمودید سوال من اینجاست که اگر هیچ دلیل قانع کننده ای برای لزوم روزه گرفتن پیدا نکردیم آیا باز هم باید روزه بگیریم اگر پاسخ شما بله است پس آوردن دلیل برای روزه داری نوعی دلیل تراشی در جهت عوا مفر یبی نیست
مدرس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
متن خوبی بود تشکر از زحمات تتون.
بحث علت و دلیل زیبا مطرح شد
البته بهتر بود یه جمع بندی خوبی در همین مورد صورت می گرفت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
مهدی جان دلایل علمی به کنار روزه از نظر دینی یه موضوع شرعی و دارای حساب و کتاب شرعی هست
دلیل چی می خوای یا شما دین را قبول دارید یا ندارید
دارید شرعا باید روزه بگیرید ندارید دیگه بحثی نیست
پاسخ ها
مهدی محلوجی
| France |
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
عزیز، منظور من از "دلیل" هر دلیلی اعم از دلایل علمی و تجربی، فلسفی، تاریخی و ... بود نه صرفاً دلایل علمی.
اینکه تلویحاً می فرمائید: "اگر دینی را قبول می کنید لاجرم باید بپذیرید که مکلف به اجرای قوانین تشریعی آن دین هستید" همین فرمایش شما نیز نیاز به دلیل دارد چون من میتوانم بپرسم؛ چرا اگر من مثلاً دین اسلام و شریعت سلفی را بر حق دانستم و به آن ایمان آوردم در برابر حکم شرعی "وجوب قتل شیعیان" نباید طلب دلیل کنم و صرفاً چون آن شریعت را پذیرفتم باید مجری این حکم نیز باشم!
عزیز، بنظر شما در اینجا آیا من میتوانم به دلیل اینکه این حکم شرعی در فقه سلفی با وجدان و شهودهای اخلاقی من ناسازگار است این حکم شرعی را اجرا نکنم!؟ و به دلیل ناسازگاری احکام شرعی این دین و شریعت با عقل و وجدانم به مدعای وصول رستگاری از طریق آن شریعت شک کنم!
آیا اگر من با تطبیق این حکم اخلاقی که "هدف وسیله را توجیه نمی کند" با حکم وجوب گرفتن روزه، دریافتم که خداوند بوسیله ی تعب و سختی گرفتن روزه می خواهد که من را به خیری بزرگتری برساند در حالیکه اینکار غیراخلاقی است، می توانم گرفتن روزه را تعلیق کنم!؟ یا اینکه اصلاً قرار دادن "خیر" در درد و رنج انسانها! آنهم توسط خالقی که علی الادعا رحیم (مهربان تر از مادر) است و همچنین قادر مطلق است در قراردادن راهی دیگر در رسیدن به همان خیر بزرگتر، جز راه درد و رنج بندگان، می توانم گرفتن روزه را تعلیق کنم!؟
راحیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
سلام خدمت دوستان عزیز از علت ودلیل روزه داری فرمودید سوال من اینجاست که اگر هیچ دلیل قانع کننده ای برای لزوم روزه گرفتن پیدا نکردیم آیا باز هم باید روزه بگیریم اگر پاسخ شما بله است پس آوردن دلیل برای روزه داری نوعی دلیل تراشی در جهت عوا مفر یبی نیست آیا ما موظف به انجام تکالیفی نیستم که حتی دلیل انجام آنرا نمیتوانیم بدانیم اگر پاسخ شما خیر است پس هیچ اشکالی ندارد که من روزه نگیرم یا نماز نخوانم چون دلیل قانع کننده ای برای لزوم انجام آنان پیدا نکردم
مهدی محلوجی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
حکم در مورد گرفتن یا نگرفتن روزه به این دلیل که در ارتباط با عمل آدمی است بنابراین مرتبط با حوزه ی عقل عملی است.
عقلانیت عملی در مقام تعریف به این است که میزان هزینه ی انجام یک عمل بیشتر از فایده ی انجام آن عمل نباشد.
این عمل می تواند در حوزه های مختلف هنجاری اعم از اخلاق، حقوق، مصلحت اندیشی، زیبایی شناسی و دینی مذهبی باشد.
یک ناسازگاری ای که در تعمیم تعریف عقلانیت عملی در حوزه ی عمل اخلاقی به ذهن می رسد این است که به نظر من هرگاه در مقام کشف میزان هزینه فایده ی عمل اخلاقی این پرسش را طرح کنیم که: "چرا باید راست گفت؟" در اینصورت هر پاسخی غیر از اینکه "چون راستگویی عملی اخلاقی است" در توجیه فایده های این عمل اخلاقی، باعث از بین رفتن اخلاقی بودن این عمل خواهد شد!. اگر بگوئیم اخلاقی عمل کن چون فلان فایده ها را برای تو و دیگران به ارمغان می آورد پس دیگر دلیل انجام این عمل اخلاقی، اخلاقی بودن آن نیست بلکه فواید آن عمل است.
همین ناسازگاری هم در تعمیم تعریف عقلانیت عملی در حوزه ی عمل به احکام دینی به ذهن می رسد.
بنابراین به این پرسش که چرا باید نماز خواند؟ یا چرا باید روزه گرفت؟ هیچ پاسخی جز اینکه "چون نماز خواندن عملی دینی و مذهبی (= امر الهی) است" نمی توان داد. زیرا که هر پاسخی برای بیان فواید روزه گرفتن موجب می شود آن عمل را نه برای اینکه دینی مذهبی (= امر الهی) است بلکه برای فواید آن عمل انجام بدهیم.
ابراهیم شایان مهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
سلام
اگر بخواهیم نگاهی دقیق و خارج از تعصبات دینی به مقوله روزه بپردازیم میبایست برگردیم به سال چهلم عامل الفیل اعراب یا صده 600 میلادی و در زمانی که حضرت محمد آخرین پیامبر توسط خداوند مبعوث شدند. در آن سالها اعراب در اوج جهل و جاهلیت به سر میبردند و تقریبا به جز اقلیتی از آنان از هر گونه رفتار غیر اخلاقی فروگذار نبودند از جمله زنا، مصرف بیش از حد مشروبات و مسکرات الکلی و زنده به گور کردن دختران چون آنان بر این باور بودند که داشتن فرزند دختر ننگ بزرگی برای آنان خواهد بود و از این رو اعراب برای تامین نیاز جنسی خود مبادرت به خرید دختران برده جنسی میکردند که قالبا توسط تجار اعراب و بعضی تجار خارجی از هندوستان و حتی گاها با پرداخت سکه های طلا به ایرانیان و خرید دختران نوجوان آنان میکردند و سپس آنان را با قیمتهایی بالاتر به شیخ نشینان عرب میفروختند و چون مبادله بردگان جنسی و مصرف مشروبات الکلی در بین اعراب جاهلیت رواج بسیار داشت از این رو بیماریهای فراوانی مانند نقرص، سرع، بواسیر نوع حاد، سوزاک، نارسایی های کلیوی و کبدی و عدم کارکرد صحیح مغز و مخچه در بین اعراب رواج بسیار داشت. از این رو سه سال بعد از بعثت حضرت محمد یعنی در سال ۴۳ عامل الفیل مصادف با ۶۱۳ میلادی پیامبر در مدینه از خدا طلب آمرزش برای پیروانش کردند که در مدینه آیات ۱۸۳ و ۱۸۴ سوره بقره نازل شد و پیامبر نیز این دستورات را برای تمام پیروانش واجب دانستند که از جمله موارد اشاره شده در این آیات گرفتن روزه بود که به صراحت خداوند در این دو آیه فرموده اند ما روزه را بر اهل دین تو واجب کردیم تا از آنچه تو به ما گفتی نهی گردانیم و پس از نزول این دو آیه پیامبر به پیروانش امر کردند که به مدت یک ماه از سال و آن هم از سپیده دم تا غروب آفتاب نباید نه چیزی خورده شود و نه چیزی نوشیده شود و بعد از آن برای یکپارچه سازی و انسجام بهتر امتش قوانین دقیق تری در این خصوص وضع کردند. اگر بخواهیم دقیقتر به مفهوم روزه پی ببریم باید مثالی بیاوریم و آن اینکه در اوایل بعثت پیامبر چیزی به اسم فریضه نماز وجود نداشت که خداوند بارها توسط آیات وحی به پیامبر دستور خواندن نماز را واجب کرد ولی با اینکه نماز امری واجب برای امت پیامبر شده بود ولی فریضه گرفتن وضو هنوز وجود نداشت و اکثریت کسانی که به پیامبر بیعت کرده بودند شتر بان و بادیه نشین بودند و از نظر بهداشت فردی بسیار در سطح نامطلوبی بودند و با همان وضع شروع به اقامه فریضه نماز میکردند از این رو پیامبر عمل وضو گرفتن را قبل از انجام فریضه نماز واجب کردند تا نمازگزاران با ظاهری آراسته و کاملا پاک و تمیز برای خواندن نماز حاضر شوند. به همین علت است که اهل سنت برای گرفتن وضو میبایست تمام سر و گردن تا پشت و داخل گوشها و دستها تا بالای آرنج و پاها تا زانو و لای انگشتان پای خود را بشویند.
پس بدانید که هر دستوری در شرع اسلام ریشه در چیزی دارد که میبایست پیدا شود.

با نهایت تشکر
ابراهیم شایان مهر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
والا مادرشوهرم روزه میگیره نمازه. میخونه. میاد دخالت می‌کنه فضولی. بی احترامی می‌کنه مگه. خدا قبول می‌کنه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار