کد خبر: ۴۴۶۸۳۲
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۶ 23 June 2017
از جمله شرایط زکات فطره، پرداخت آن از مال حلال است؛ درنتیجه کسی که درآمد او از حرام هست باید زکات فطره را از مال حلال بپردازد.

به گزارش ایسنا، براساس نظر مراجع تقلید، مالی که به عنوان زکات فطره پرداخت می‌شود، لازم است دارای شرایطی باشد.

* گندم، جو، خرما، کشمش، برنج و امثال اینها باشد؛ یعنی چیزهایی که غذای غالب مردم به شمار می‌رود و اگر پول این‌ها را هم به فقیر بدهد کافی است.

مواردی که ذکر شد برای هر نفر، سه کیلو باید حساب کند و کمتر از آن کفایت نمی‌کند، مثلا اگر مردی چهار نفر عائله دارد باید 15 کیلو گندم یا آرد به فقیر بدهد.

آنچه به عنوان زکات فطره پرداخت می‌کند، لازم است معیوب نباشد؛ مثلا اگر می‌خواهد گندم به فقیر بدهد باید آن گندم معیوب نبوده و خاک خارج از متعارف همراه آن وجود نداشته باشد؛ پس اگر به مقداری که نوعا خاک همراه گندم هست باشد اشکال ندارد.

زکات فطره را از مال حلال بدهد؛ پس کسی که درآمد او از حرام هست باید زکات فطره را از مال حلال بپردازد.

اگر مکلف تصمیم دارد در نماز عید شرکت کند، باید قبل از نماز، زکات فطره را بدهد و اگر تصمیم ندارد در نماز عید شرکت کند تا قبل از ظهر باید زکات فطره را پرداخت نماید؛ ولی اگر پرداخت نشد بر او لازم است هروقت می تواند بپردازد.

* دَین بودن زکات فطره

زکات فطره «دَین» محسوب می‌شود؛ از این مطلب چند نتیجه گرفته می‌شود:

*زکات فطره مختص به روز عید نیست؛ به این معنی که فقها فرموده‌اند کسی که می‌خواهد نماز عید بخواند تا قبل از انجام نماز زکات فطره را پرداخت کند و اگر نمی‌خواهد نماز عید بخواند تا قبل از ظهر زکات فطره را پرداخت کند؛ ولی اگر پرداخت نکرد، بر او واجب است زکات فطره را پرداخت کند و از او ساقط نمی شود.

*چنانچه شخصی از دنیا برود و زکات فطره را پرداخت نکرده، باید زکات فطره را از اصل مال او پرداخت کنند و نیاز به اجازه ورثه نیست؛ چرا که جزء دیون محسوب می شود.

*زکات فطره به قیمت روز محسوب می شود؛ زیرا آن چه در مرحله اول واجب است خود گندم، برنج و امثال این ها است و قیمت، بدل این ها محسوب می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار