کد خبر: ۴۵۲۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۵ 04 July 2017
مبلمان شهری معرف هویت مردم یک شهر است و رابطه‌ای را بین مردم و خود شهر ایجاد می‌کند. رابطه‌ای که منجر به حس شهر دوستی و ارامش روانی می‌شود.

علم شهرسازی در کشورهای توسعه یافته، به نمادهای هنری، تاریخی و فرهنگی اهمیت بالایی می‌دهد و از المان‌های شهری به عنوان یک نماد فرهنگی در بدنه اصلی مبلمان شهر استفاده می‌کند؛ تلفیق هنر، صنعت و معماری و خلق المان‌های شهری برجسته، نظرگاه‌های دلچسبی را برای شهروندان و مسافرین ایجاد می‌کند و این برای مدیران شهری، اهمیت بسزایی دارد تا آنجا که نماد هر شهر، یک المان شهری است.

هر شهری گذرگاهی دارد که مسافران با عبور از آن یا ورود به آن خاطره‌ای از آن شهر به یادشان می‌ماند و نیز مردم و ساکنان آن در جوار آن به زندگی مشغولند. در صورت وجود المانی که بتواند هم پیشینه نیاکان و افتخارات آنان را بنمایاند و هم از لحاظ زیبایی شناسی و نیز درک مردم عادی از آن نماد جایگاه قابل قبولی داشته باشد، می‌توان به نمادی رسید که همچنان که تصویر کالبدش در ذهن می‌ماند، بتواند بیانگر مفاهیمی از افتخارات شهری و نیز محلی برای نمایش هنر و فرهنگ آن شهر نیز باشد.

بی شک بخش عمده‌ای از عناصر تشکیل دهنده سیمای هر شهر، مبلمان آن شهر است؛ اجزایی که گذشته از کاربردهای خاص خود به زیبایی و انتظام شهر نیز سامان می‌بخشند، طبعاً شکل‌گیری عناصر بصری که تصویر هر شهر را به وجود می‌آورند، خاطره‌ای را برای هر بیننده در ذهن باقی می‌گذارند.

یکی از وظایف شهرداری ها زیباسازی فضای شهر است که در این خصوص المان‌ها و نمادها نقش تعیین کننده‌ای دارند. در واقع المان‌هایی که در هر شهر نصب می‌شود؛،گویای فرهنگ، پیشینه، سبقه مذهبی و آداب و رسوم آن منطقه است و به همین دلیل این نمادها در شهر های مختلف متفاوت است.

اما متاسفانه المان‌هایی که هم اکنون در سطح شهر دهدشت نصب است بی‌ربط بوده و در واقع مفهوم خاصی را به مخاطب خود القا نمی‌کند و یا هم برداشت از این نمادها کار هر کسی نیست، در واقع می توان اینطور گفت که این نمادها با کار کارشناسی دقیقی ساخته نشده و یا هم جانمایی دقیقی برای آن انجام نشده است.

وقتی گذرتان به شهرها می‌افتد بی شک در میادین، بلوارها و یا دیگر جاهای شهر مجسمه‌هایی می‌بینید که در اشکال مختلفی خودنمایی می‌کنند و حتی بسیاری اوقات بعضی از آنها به نماد شهر در می‌آیند و تا سال‌ها شکل و شمایل آن در ذهن مسافرین رهگذر باقی می‌ماند، پس می‌طلبد در انتخاب المان حساسیت به خرج داده به طوری که بعد از نصب کمترین ایراد بر آن وارد شود.

شهرداری دهدشت در حالی بالغ بر ۱۰۰ میلیون ریال برای المان‌های بی‌ربط هزینه کرده است که انتقادات منفی زیادی در این خصوص وارد شده است.

المانهایی که با شکلی نامتناسب و بی ربط انجام شده است.

اینجاست که ساخت المان‌های شهری با توجه به سلیقه مدیران اجرایی و نوع دیدگاه و تفکر آنها نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی در دستور کار قرار می گیرد.

از این جهت طی دوره‌های مختلف با ساخت و نصب المان های متفاوت شهری در دهدشت مواجه بوده‌ایم که برای نمونه می‌توان به المان نصب شده در روبروی پارک جنگلی، ورودی چرام و ... اشاره کرد.

البته در این میان کم نبوده است المان‌هایی که در قسمت‌های مختلف شهر دهدشت نصب و جمع آوری شده است. مردم دهدشت حتما به خاطر دارند که در سال‌های نه چندان دور، شهرداری با بدسلیقگی تمام، چه المان‌های بی ربطی در فلکه مرکزی قرار دادند و بارها آن را تعویض کردند، اقدامی که برای ساخت آن از بیت المال هزینه گردید و سپس مجبور به جمع آوری آن شدند.

هرچند استفاده از نمادهای فرهنگی و داشته‌های بومی برای ساخت المان‌های شهری بسیار مناسب و مطلوب‌تر به نظر می‌رسد، اما باید در این رابطه به تمام وجوه کاربردی و بصری آن توجه داشت.

متاسفانه تاکنون نمادی که بتواند معرف شهر دهدشت باشد وجود ندارد و همچنین شهرداری در ساخت نمادهای شهری سهل انگارانه برخورد کرده و هم اکنون نماد بزرگ و پرمحتوای خاصی در زمینه‌های فرهنگی، مذهبی، تاریخی و ... در سطح شهر وجود ندارد.

هم اکنون نه تنها ورودی‌های شهر دهدشت نامناسب است بلکه میدان‌های بزرگ و مهم این شهر هم مثل میدان امام حسین که مسیر اصلی شهر است اصلا از چهره و نماد زیبا و درخوری برخوردار نیستند که این موضوع تنها نشان دهنده بی سلیقگی شهرداری در ساخت، نصب و جانمایی المان‌ها است.

در پایان انتظار می‌رود شهرداری دهدشت برای اینگونه اقدامات قبل از هر اقدام عملی ، همفکری و مشورتی با صاحب نظران به عمل آورند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
دهدشتی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
سلام
بنده چند صباحی میشود که از شهرستان کهگیلویه مهاجرت کرده و در خوزستان زندگی و کار میکنم ،ولی خب ارق ملی یا وطن پرستی و یا هر چیزی که اسمش را بزاریم همیشه مجبورم کرده از تمامی اخبار استان و شهرستان زادگاهم مطلع و پیگیر باشم،از این رو چیز جالبی در چند گذارش و خبر و تفسیر و شاید تخریب میشود گفت توجه بنده را جلب کرد.
اولا جناب آقای تقوی زمانی که خودشان در شهرداری دهدشت کار میکرده و پستی داشتند فقط به به و چه چه به راه بود ولی از وقتی که پست مطبوع خودشون به دستشون نرسید به خوبی دست به قلم میشوند؟؟
چقدر جالب و چقدر دردناک.
آیا زمانی که پدر شما نیز دارای مقام بودند چنین نقد هایی میکردید؟
آیا اگر معاونتی و یا پست دندونگیری نصیب خودتان میشد باز هم همین منتقد بودید یا جور دیگر دست به قلم میشدید؟
درد ما همین است و بس
تا روزی که خود هستیم همه چی عالی و مشکل از باقی است
اگر نباشیم و باز به نفعمان باشد باز هم خبری از دلسوزی و نقد نیست
ولی وای به حال روزی که خود در راس نباشیم و کاری به نفعمان نباشد ، واویلا ،چنان دلسوز و منتقد و کاسه ی داغتر از آش می شویم که بیا و بنگر
لطفا بیایید دست در دست هم انسانیت را بیاموزیم
که دین و خدا و دنیا و آخرت همه به انسانیت ختم میشود.
"م_دهدشتی"
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار