تاجگردون خطاب به وزیر نفت:
نماینده گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی : ما نمایندگان مجلس حق و اجازه اعمال اختیارات خود از طریق هیأت عالی نظارت بر منابع هیدروکربنیک را داریم. شرایط بین‌المللی و سیاسی کشور الزام می‌کند که ما وارد این نوع قراردادها شویم.
کد خبر: ۴۵۸۳۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲ 12 July 2017
این روزها موضوع قرارداد وزارت نفت و شرکت توتال ، باعث بحث و جدل های زیاد سیاسی ، فنی و حقوقی میان صاحبنظران ، نمایندگان مجلس و انتشار آن ها در رسانه ها و شبکه های مجازی شده است.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، غلام رضا تاجگردون پس از سخنان زنگنه وزیر نفت در صحن علنی مجلس در ارتباط با قرارداد توتال بیان داشت: بررسی ابعاد فنی قرارداد توتال وظیفه مجلس نیست چرا که نمایندگان در این زمینه هیچ تخصصی ندارند. ما در موارد حقوقی نیز باید از طریق کمیسیون‌های مرتبط اقدام کنیم.

وی گفت: ما به‌دنبال این هستیم که یک اقدام بازدارنده جدی برای مقابله با سنای آمریکا داشته باشیم. مهم‌ترین اقدام بازدارنده ایران در برابر تحریم‌ها عقد چنین قرادادهایی مانند توتال است. ما چرا دنبال این کار رفتیم؟ ما باید بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار برای رشد اقتصادی ۸ درصدی در صنعت نفت سرمایه‌گذاری کنیم.

رئیس کمیسیون بودجه مجلس ادامه داد: همین الان وزارت نفت ۵۴ میلیارد دلار به سیستم بانکی ایران بدهکار است. شرکت ملی نفت ما توان بازپرداخت ده درصد از بدهی خودش را که در دولت‌های گذشته به دلیل تحریم بوده است را هم ندارد.

وی با تاکید بر استفاده از سرمایه‌گذاران خارجی در کشور تصریح کرد: جناب آقای وزیر! یک مقایسه‌ای صورت می‌گیرد که اشتباهی را پیش می‌آورد. مقایسه‌ای که شما میان زمان فعلی و دوران تحریم انجام می‌دهید، ایجاد تشتت می‌کند زیرا مقایسه قرارداد توتال با عملکرد دوران تحریم قیاسی مع‌الفارق است.

نماینده مردم گچساران در اظهارات پایانی‌اش خاطرنشان کرد: ایرادهای قرارداد توتال پس از طرح از سوی دیوان محاسبات رفع شده است. ما نمایندگان مجلس حق و اجازه اعمال اختیارات خود از طریق هیأت عالی نظارت بر منابع هیدروکربنیک را داریم. شرایط بین‌المللی و سیاسی کشور الزام می‌کند که ما وارد این نوع قراردادها شویم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار