مدیر کل منابع طبیعی : همه مردم خود را همیار منابع طبیعی بدانند و در صورت اتفاق خود دست به اقدام بزنند و شماره رایگان "۱۵۰۴”را آماده پاسخگویی به هر نوع گزارشات مردمی در خصوص منابع طبیعی عنوان کرد.
کد خبر: ۴۶۰۹۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۲ 16 July 2017
به گزارش تابناک ازسرفاریاب، کارگاه آموزشی اطفاء حریق ” به میزبانی شهرستان چرام در سرفاریاب ”با مرکزیت تجمع و برگزاری( مسجدمصلی نمازجمعه ) طبق برنامه‌ریزی قبلی که توسط اداره آموزش، ترویج و مشارکتهای مردمی اداره کل تنظیم شده بود برگزار شد.
درابتداجلسه باتلاوت قرآن اغاز سپس دکترنیکبخت ضمن با اهمیت دانستن نعمت های خدادادی به ویژه جنگل ها عنوان کرد که قدرت مردم محلی در خصوص ترویج فرهنگ منابع طبیعی و مقابله با حوادث ناگواری همچون آتش سوزی ها یک اولویت مهم اساسی جوامع محلی است و مردم محلی را سرمایه های اجتماعی و انسانی عرصه های جنگل و مرتع که پتانسیل و جایگاه ویژه ای در این زمینه دارند قلمداد نمود.
وی ادامه داد:اهمیت منابع طبیعی اعم از ایجادمحیط تفرجگاهی وارامش ،تولید آب، ایجاد اشتغال ،جلوگیری از فرسایش خاک ،تولید گیاهان دارویی و همچنین کمک به توسعه پایدار نام برد.
وی تصریح کرد:استان ما دارای بهترین گونه های جنگلی و مرتعی در کشور حتی در جهان است و بهترین و ارزشمندترین نوع درختان بلوط در استان ما بخصوص در شهرستان چرام به مقدار هفتاد هزار هکتار وجود دارد که متاسفانه در معرض تخریب و نابودی قرار دارند که عده ای با ایجاد اتش در جنگل ها اقدام به تخریب می کنند.
دکتر نیکبخت اظهار داشت : ذغال گیری ،بوته کنی واتش زدن پس چر مزارع و عدم اصول صحیح توسط گردشگران از جمله عوامل از بین رفتن مزارع هستند.
پیوسته گر مدیر منابع طبیعی چرام در این گارگاه ضمن تقدیر و تشکراز مردم شهرستان چرام به ویژه مردم بخش سرفاریاب افزود : منابع طبیعی بدون همکاری مردم حفاظت از جنگل های شهرستان با این تعداد نیرو مشکل دانست و خواهان همکاری و همیاری تمامی مردم به ویزه شورای ها و دهیاران در امر محافظت از این منابع خدادای شد .
 

این گارگاه آموزشی با سخنان فرماندهی یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری " سرهنگ برزمند”ادامه یافت.
ایشان با اشاره به مواد قانونی و47/46/45را که در خصوص آتش زدن پس چر مزارع میباشد را توجیه و تفسیر نمود ، همچنین به مردم محلی بصورت عملی طریقه صحیح مهار آتش سوزی را یاد داد.
برزمند ضمن اهمیت دادن به کار چوپانان و توصیه به مردم اظهار داشت: به دامدران و حضار توصیه اکید می نمایم که در هنگام گشت و گذار در جنگل از خاموش کردن آتش مورد استفاده خود یقین کامل را کسب کنند و بعد از آن ، محل را ترک نمایند تا احیاناً مشکلی در عقبه به وجود نیاید.
سرهنگ برزمند ضمن دعوت همه دستگاهها به همکاری تاکید داشت : همه دستگاه‌های اجرایی، کشوری و لشکری بر طبق مواد قانونی مصرح و آشکار موظف به رعایت همکاری با منابع طبیعی و آبخیزداری در مواقع آتش سوزی ها را هستند.
سرهنگ برزمند در مورد یک تجارت کاذب یعنی خرید و فروش زغال اشاره های قانونی و جدی را ایراد نمود  و از جهاد کشاورزی خواهان برگزاری دوره های اموزشی برای کشاورزان شد که در این قست جهاد کشاورزی را به کار بیشتر دعوت نمود.

در ادامه مهندس” عزت الله نیک اقبال”مدیر عامل شبکه زیست محیطی استان در مورد آفات درختی و زیان آتش زدن پسماندهای مزارع نکات فنی و تخصصی را ایراد نمود.
نیک اقبال از دسته بندی هایی تحت عنوان نیروهای شناسایی، نیروهای عملیاتی و نیروهای پاکسازی در هنگام آتش سوزی ها توسط مردم محلی را یک عامل موجه در مقابله با آتش ذکر کرد.
مدیر کل منابع طبیعی در این کارگاه ضمن تقدیر و تشکر از همه پرسنل منابع طبیعی و مردم شریف شهرستان چرام و سرفاریاب به تشریح سوره انفال پرداخت و عنوان کرد: سوره انفال اهمیت شرعی و فنی منابع طبیعی را محضر حضار عرض نموده و در خصوص اطفاء حریق و عوامل پیشگیری از وقوع این حادثه نکاتی مثل روشن نکردن اتش در جنگل ها-از انداختن ته سیگار در جنگل و از اتش زدن پس چر مزارع خوداری کنیم.
وی ضمن تشویق مردم به همکاری خواستار شد که همه مردم خود را همیار منابع طبیعی بدانند و در صورت اتفاق خود دست به اقدام بزنند و شماره رایگان "۱۵۰۴”را آماده پاسخگویی به هر نوع گزارشات مردمی در خصوص منابع طبیعی عنوان کرد.
مدیرکل منابع طبیعی در پایان گفت : حفاظت از منابع طبیعی وظیفه عام  است و به همکاران  خود توصیه می کنم که با مردم برخورد ملایم و اخلاق خوب داشته باشند و به راهنمایی مردم بپردازند تاکسی ناراضی نباشد.
در پایان مدیرکل منابع طبیعی به سوالات حاضرین پاسخ دادند
گفتنی است اهداف این کلاس بر محوریت های ذیل برگزار شد:
فرهنگ استفاده از فرآورده های جنگلی.
چگونگی مهار آتش سوزی در مناطق مختلف تحت پوشش احیانی آتش.
ترویج فرهنگ حفاظت از انفال محیط محل زندگی و نحوه استفاده بهینه برخورداری از منابع جنگلی.
ترویج مجلات جنگل و مرتع، آگهی های هشدار و بروشورهایی با عنوان مواد قانونی.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار