یک تصمیم کوچک یا فراتر از توانایی یک شخص ، مسیر زندگی را تغییر خواهد داد!تصمیمی که شغل آینده, ازدواج و چگونه زندگی کردن در میان جامعه را برای یک عمر اگر باب میل یا خلاف آن باشد ، رقم میزند.
کد خبر: ۴۶۲۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۶ 18 July 2017
آیا آموزش وپرورش لنده مصر،به اجرای قانون هدایت تحصیلی می ماند؟ «درپایان تحصیلات اگر وارد سیستم دولتی نشوم چه اتفاقی برای من رقم میخورد>>
کاش این رشته را انتخاب نمی‌کردم»، «از همان روز اول هم به این رشته علاقمند نبودم«اگر انتخاب رشته‌ام درست بود حتما وارد دانشگاه می‌شدم»به اصرار معلمانم به رشته تجربی رفتم«من برای هنرستان‌ها ساخته شده بودم اما والدینم اجازه ندادند»، اینها جملاتی هستند که کاملا برای ما آشنا هستند، دانش‌آموزان و یا دانشجویان و حتی بزرگسالانی که حسرت روز انتخاب رشته را می‌خورند، حسرتی که دیگر فایده‌ای ندارد.

یک تصمیم کوچک یا فراتر از توانایی یک شخص ، مسیر زندگی را تغییر خواهد داد! تصمیمی که شغل آینده, ازدواج وچگونه زندگی کردن درمیان جامعه رابرای یک عمر اگر باب میل یا خلاف آن باشد رقم میزند . تصمیم گیری درباره انتخاب شغل و حرفه یکی از مهمترین و سرنوشت سازترین موضوعات در زندگی هر فرد به حساب می آید. امروزه پیچیدگی و دگرگونی دنیای کار، سرعت روز افزون رشد تکنولوژی، تقاضاهای روزافزون برای ورود به برخی مشاغل و نیاز به کسب دانش و مهارت ها با توجه به تفاوت های فردی، موجب برهم خوردن تعادل آموزش و بازار کار شده و مشکلاتی را در چگونگی هدایت استعدادها، راهنمایی شغلی و تصمیم گیری حرفه ای به وجود آورده است.
 
گلایه ها ، رایزنی ها و تلاش برای دورزدن هدایت تحصیلی ! / به اصرار معلمانم به رشته تجربی رفتم! 
 
از آنجا که یکی از اهداف تعلیم و تربیت درکنار دیگر اهداف، تسهیل رشد حرفه ای و هدایت شغلی افراد است و این هدف به ویژه درحیطه آموزش و پرورش وحتی مراکز اموزش عالی کشورمهم وحیاتی است ولذا بایدکوشش نمود تا این مهم به روال طبیعی وسیستم گونه به اهداف ازپیش تعیین شده خود برسد و راهنمایی تحصیلی شغلی متناسب با ویژگی های فردی و نیازهای بازار کار حرکت کند.
یکی از مهمترین مباحث این روزها ، خصوصا جامعه آموزش و پرورش ,دانش اموزان و خانواده های انان انتخاب رشته تحصیلی است.
 برگزاری نشست هم اندیشی
با توجه به اهمیت این موضوع نشستی باحضور معاونت فرمانداری, رئیس اداره آموزش وپرورش , معاونت های تابعه, مشاوران و برخی ازمدیران مدارس فنی ونظری ونماینده انجمن اولیا در لنده برگزار شد.
نقش والدین در هدایت تحصیلی درست و جایگاه این مهم در سند تعریف شده تحول بنیادین آموزش و پرورش و مزیت‌های انتخاب رشته در دوره متوسطه‌ی اول ,نقش مشاوران مدارس ,چگونگی نیاز سنجی, وضعیت اقتصادی وفرهنگی شهرستان و نوع نگاه به رشته های فنی و نظری ازجمله مباحث عنوان شده در این نشست بود.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، علی جاویدان رئیس آموزش وپرورش لنده اولین سخنران در این نشست اظهار کرد: هدایت تحصیلی نه تنها درجامعه ما بلکه در کل سیستم آموزشی جهان موردتوجه است و درکشورما سالهابودرویه اجرایی این مهم در دبیرستان و متوسطه دوم صورت می‌گرفت وهم اینک اجرایی این مهم در متوسطه اول و پایه نهم انجام می‌ شود.
 
گلایه ها ، رایزنی ها و تلاش برای دورزدن هدایت تحصیلی ! / به اصرار معلمانم به رشته تجربی رفتم! 

وی بابیان اینکه هدایت تحصیلی اصولا برمبنای نیازهای جامعه و متناسب باعلایق و استعداد دانش آموزان صورت می‌گیرد افزود: روش مرسوم ,پسندیده واجرایی درست هدایت تحصیلی باید هماهنگ و بر اساس نیاز و آینده شغلی مملکت(توازن شغلی) وبه تبع آن مناطق باشد
رئیس آموزش وپرورش لنده بیان داشت:در حال حاضر براساس نیازجامعه وصنعتی شدن جهان وکشور ما لازم است دانش آموزان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش تحصیل کنند تا در آینده کار آفرین شوند حرکت به‌ سوی این مهم در بسیاری از مناطق کشورکاملاً مشهود است و لذا در آینده افراد باید به فکر ایجاد شغل درصنعت های خصوصی باشند. مقوله ای که متاسفانه در سالهاهای گذشته و با توجه به تعریف و برداشت های غلط از رشته های فنی در شهرستان لنده اجرا نشد و اگر شده است می بینبم که استقبال از آن با فرستادن دانش اموزان ضعیف صورت گرفته است و بی مهری هایی خصوصا در نهادینه کردن آن همراه بود و انگونه که همگان مشاهده میکنیم بزرگترین و مشهود ترین دلیل آن عدم تحصیل دانش اموزان ممتاز و متوسط به لحاظ تحصیلی دراین رشته هاست .
جاویدان با اشاره به فعال کردن رشته های فنی غیره متناسب با نیاز شهرستان, اگاه سازی اولیأ و دانش آموزان بیان داشت:میتوانستیم شاهد استقبال بیشتری از رشته های فنی درشهرستان باشیم .
لکن متاسفانه عدم اجرایی کردن دقیق موارد ذکر شده باعث گردید ازمجموع704 داوطلب کنکوری امسال شهرستان قریب به 70درصد داوطلبین مربوط به یک رشته باشندواین نشانگر آن است که درترسیم رشته های فنی برای جامعه هدف دچارایراداتی بوده ایم ومهمترین وظیفه متولیان امر آموزش آسیب شناسی ،ترغیب وتشویق دانش آموزان بااستعدادبه سوی رشته های است که فردا روز چرخ صنعت به تفکر بیدارآنان نیازمند است.
کیفیت اجرای مصوبه
جاویدان با اشاره به محتویات و چگونگی اجرای یکی از مهمترین مصوبات سند تحول بنیادین آموزش وپرورش (مقوله هدایت تحصیلی) و همچنین پیامی به گلایه های این روزهای اولیا ودانش آموزان بیان کرد طبق ساز و کارها برای اجرای این طرح در آموزش‌وپرورش، 35 درصد از 100 نمره که در هدایت تحصیلی نقش دارد به دروس آموزشی داده‌شده و دراین زمینه دو آزمون برگزار می‌شودیک آزمون رغبت و استعداد که هرکدام 15درصد نمره یا امتیاز هدایت تحصیلی را به خودشان اختصاص می‌دهند که تا اینجا 65 درصد امتیازات آزمون هست، 35 درصد باقی‌مانده، 10 درصد نظر دانش‌آموز،10 نظر مشاور، 10 درصد نظر دبیر مربوطه، 5 درصد نظر اولیا دانش‌آموز است و دانش‌آموزی که بتوانند بیشترین حد را از این 100 نمره کسب کند می‌تواند در انتخاب رشته شرکت کند و رشته مورد دلخواه خودش را انتخاب کند.
 
گلایه ها ، رایزنی ها و تلاش برای دورزدن هدایت تحصیلی ! / به اصرار معلمانم به رشته تجربی رفتم! 

علی جاویدان درپایان سخنان خود خاطرنشان کرد:یکی از نیازهای طرح هدایت تحصیلی داشتن کارگاه مجهز کامپیوتر شهرستان است که امیدواریم فرمانداری شهرستان درجهت ایجاد این کارگاه که می تواند کمک کار همه بخش اداری شهرستان باشد کمک کنند.
وی همچنین به موضوع پایلوت اقتصاد مقاومتی اشاره ودراین راستا از فرمانداری شهرستان خواستند در اجرایی طرح پایلوت اقتصاد مقاومتی توجه کنندهمسوومرتبط با انچه نیاز علمی جامعه مااست قدم بردارند, متناسب با نیاز رشته ای برنامه ریزی کنیم ,شهرستان درچه حوزه های مستعدتراست , یک طرح اگر به یک تحصیل کرده بیکارکشاورز علمی داده شود یقینانتیجه بخش تر خواهد بودازطرحی که به یک شخص داده شودکه هیچگونه اشنایی باکشاورزی ندارد
عدم آگاهی والدین مهم ترین چالش اجرایی هدایت تحصیلی است
در ادامه نشست ، سید فتح اله بدیع زاده تحصیل کرده رشته فنی(کامپیوتر )و از مدیران با تجربه فنی در شهرستان به بیان دیدگاه های خود و مشکلات بر سر راه اجرای هدایت تحصیلی پرداخت.
وی یادآور شد :مهم‌ترین مشکلی که با آن مواجه هستیم عدم آگاهی والدین در راستای هدایت تحصیلی دانش آموزان است و متأسفانه بیشتر فرزندان را به سمت رشته‌های نظری ازجمله تجربی درشهرستان سوق می‌دهند و دلیل آن‌هم علاقه والدین به استخدام
فرزندان در شغل‌های اداری و دولتی است و همین موجب عدم کارآفرینی و اشتغال‌زایی در کشور و مخصوصامناطق کوچکتر است اگرچه زیر ساخت های صنعتی در منطقه ما آماده نیست لکن فارغ التحصیل های رشته های فنی درمقایسه با رشته های دیگر امتیازاتی را دارند که به واسطه آن امتیازات که همان اموخته های فنی است میتواند کارافرین صنعتی نوپا اگرچه کوچک نیز باشد وخود در بخش خصوصی کارفرما وتولید کننده ثروت گردند.
بدیع زاده بااشاره به اینکه گرایش به رشته‌های علوم تجربی فقط یک جو روانی است افزود:اکثریت جامعه فکر می‌کنند رشته‌های تجربی بازار کار بیشتری دارند درصورتی که اینگونه نیست، واولیا ودانش آموزان باید بدانند واین واقعیت را درخود حضم نمایند که جوامع امروزی به سمت صنعتی شدن گام برداشته اند, تحصیل کننده گان مستعده رشته های فنی بااندک تأملی درمیابندتحصیل دررشته های فنی برای اینده آنان مثمرثمرتر خواهد بود.
هدایت تحصیلی نباید تحمیلی باشد
سیدباقرخرمی معاونت آموزشی آموزش و پرورش لنده نیز در این نشست گفت: از آنجا که هدایت تحصیلی سرنوشت دانش‌آموزان را مشخص می‌کند لذا تلاش بر این است تصمیم‌گیری واقع‌بینانه باشد، سعی بر آن داریم برنامه‌ها طوری پیاده‌سازی شوند که والدین قانع شوند که بگذارند هدایت تحصیلی به معنای واقعی صورت بگیرد نه هدایت تحمیلی اجرای شود! هدایت تحصیلی‌ که برطبق هوش، توانمندی،شخصیت،محدودیت‌ها، استعداد، علاقه و نیاز جامعه باشد تا فرد بتواند در آینده موثر باشد.
اگر چه اجرای طرح هدایت تحصیلی وهمچنین آمار چندین برابری دانش آموزان دریک رشته تحصیلی وهمچنین عدم استقبال دانش اموزان مستعد از رشته های فنی بیشترین عامل درچاره اندیشی مسولین این روزهای آموزش وپرورش لنده شده است وانان مصر به اجرای طرح هدایت تحصیلی درراستای برقراری توازن رشته ای درشهرستان هستند, لذا دراین راه یقینابا موضع گیری های اولیا روبه رو میشوند
حال باید منتظر ماندو دیدآموزش وپرورش شهرستان لنده درراستای هدف مهم آموزشی خودکه بعداز سالهابه طورجد برای تحقق آن گام برداشته است مصر می ماند؟
 
گزارش و عکس : مجید مرادی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار