کد خبر: ۴۶۳۳۹۶
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۶ 20 July 2017
چین با کمبود شدید خر مواجه شده است؛ تقاضای فراوان برای یک داروی سنتی به نام «ای‌جی‌یائو» که از جوشاندن پوست خر بدست می‌آید، علت این کمبود است که موجب شده قیمت این حیوان به ۴ برابر افزایش یابد.
تصویر خر در چین کمیاب شد!

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، چین با کمبود شدید خر مواجه شده است؛تقاضای فراوان برای یک داروی سنتی به نام ای‌جی‌یائو که از جوشاندن پوست خر بدست می‌آید، علت این کمبود است که موجب شده قیمت این حیوان به برابر افزایش یابد. طبق آمار انجمن ملی «ای‌جی‌یائو»، تقاضا برای «ای‌جی‌یائو» از ۲۰۱۰ به بعد ۲ برابر شده است و در سال ۲۰۱۵ به ۱۵ میلیون پوند در سال رسیده است.

کشاورز چینی، مایوفا در شیب‌های تند کوه‌های شمالی به پرورش سبزیجات مشغول است. شیب و پستی بلندی این کوه‌ها به شکلی است که بیشتر مناسب عبور خر است تا تراکتور.

اما، «مایوفا»ی هشتاد ساله که به شیوه اجدادش زندگی می‌کنند می‌گوید آخرین خر او در ۲۰۱۴ مرد و او نتوانسته است آن را جایگزین کند. او می‌گوید: دیگر هیچ خری باقی نمانده ما همه آنها را کشتیم.

ای‌جی‌یائو زمانی تنها برای اشراف‌زادگان قابل خرید بود چرا که از هر خر فقط ۲.۲ پوند ای‌جی‌یائو به دست می‌آید.

تنها ۳۰ سال پیش چین ۱۱ میلیون خر داشت که بزرگترین اجتماع این جانور در دنیا بود اما علی‌رغم برنامه‌های پرورش گسترده، این تعداد به ۳ تا ۵ میلیون کاهش یافته است.

الکس‌مایرز از موسسه خیریه حمایت از حیوانات «پناه‌گاه خر» انگلیس می‌گوید: تجارت ای‌جی‌یائو به شکل فعلی‌اش نباید ادامه پیدا کند.

در ماه جون بوتسوانا آخرین کشوری شد که صادرات پوست خر را در واکنش به گزارشات کشتار هفتگی صدها راس از این حیوان، ممنوع کرد.

سازندگان ای‌جی‌یائو که اغلب در شرق چین در استان شاندونگ فعالیت می‌کنند، این‌که محصول آنها باعث کمبود خر شده است را رد می‌کند. آنها ادعا می‌کنند که آنها نقش جدیدی برای این حیوان در دنیای مدرن خلق کرده‌اند.

لیوگوان‌جیان، نائب رئیس بزرگترین تولید کننده ای‌جی‌یائو چین، «دونگه ای‌جی‌یائو» گفت: ای‌جی‌یائو یکی از سه گنجینه بزرگ دارویی در طب سنتی چین است و در رده شاخ گوزن و جین‌سینگ قرار دارد.

امروزه این ماده قهوه‌ای رنگ بدبوی ژلاتینی در بازار به عنوان درمان زوال عقل، ناباروری و مشکلات تنفسی فروخته می‌شود و قیمت بالای آن باعث نمی‌شود که مردم از خرید آن دست بردارند. یک حبه از این محصول که در سال ۲۰۰۷ ساخته شده است ۴۷ دلار به ازای هر گرم ارزش دارد که این قیمت از طلا گران‌تر است.

بسیاری از ۳۰۰ میلیون کشاورز چینی همچنان برای اکثر فعالیت‌های کشاورزی خود به نیروی حیوانات، به ویژه خر وابسته‌اند. به علت کاهش شدید خر، اخیرا قیمت آن ۴ برابر شده و به ۱۳۵ دلار رسیده است.

موسسه خیریه حمایت از حیوانات «پناه‌گاه خر» اعلام کرد: در حال حاضر ارزش اقتصادی یک خر برای کشاورزان بسیار بیشتر از سود موقت فروش یک خر برای پوست آن است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار