کد خبر: ۴۶۳۶۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۷ 21 July 2017
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی ادیب یزدی سخنران و کارشناس امور دینی و مذهبی پیرامون تمایزها و وجه تشابه شیعه علوی و جعفری گفت: تفاوتی بین دو مقوله شیعه علوی و جعفری وجود ندارد. درواقع شیعه علوی برپایه ولایت و عدالت امیرالمومنین (ع) و همچنین حاکمیت آن بزرگوار است که در نگاهی تاریخی، سیاسی و عدالت طلبی مطلق جای دارد و در کنارش شیعه جعفری با کشف حقایق علمی گردآوری شده است.

وی ادامه داد: شیعه علوی ریشه تاریخی، اعتقادی دارد و شیعه جعفری با برپرده برداری از اسرار علمی جهان به موازات یک دیگر قرار دارند و هر دو پرچمدار اسلام ناب محمدی هستند.
این کارشناس مذهبی درخصوص تمایزهای فقه شیعی و فقه جعفری بیان کرد: فقه شیعی و فقه جعفری تفاوت محتوایی نداشته و به مرور زمان و گذشت ایام در نگاه علماء، فقه جعفری وجود آمده که تفاوت آن از تخلف نیست و بدیعی است که براساس نظرات مراجع و یا زمانه های مختلف گونه های شیعی پدیدار شده است.
وی افزود: بعد از واقعه کربلا و 35 سال عزاداری بی وقفه امام سجاد (ع) و بی وفایی مردم کوفه و مدینه به خاندان رسول الله، جامعه دچار یک نوع فاصله گیری از حقایق علمی و آگاهی نسبت به زمانه خود شد و دوران غیرفعالی در جهت کشف حقایق علمی در بین مسلمانان ایجاد شد، تا دوره امامت امام باقر (ع) و پسر بزرگوارشان امام جعفر صادق‌(ع) که با کمال اقتدار جای خالی علم را پر کردند و با تلاشهای ممتد به کشف مسائل علمی رسیدند.
حجت الاسلام والمسلمین ادیب یزدی در پایان خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) بیش از 700 شاگرد تربیت کردند و دروازه های تمدن علمی و اسلامی را گشودند.

منبع:باشگاه خبرنگاران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار