یادداشت سردبیر
به نظر می رسد مسئولین شورای نگهبان در استان کهگیلویه و بویراحمد باید یک تجدید نظر کلی در نوع عملکرد خود خصوصا در میان رسانه ها داشته باشند و از مواجهه با رسانه های منتقد ترس و ابایی نداشته باشند چرا که باید معتقد به کار خود باشند و البته توانایی دفاع از جایگاه این نهاد را داشته باشند.
کد خبر: ۴۶۴۱۱۱
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰ 22 July 2017
در همه ی نظامات بین المللی و حکومت ها ، وجود نهادهای نظارتی امری معمول است و در هر نظام سیاسی و حکومتی این نهادها بنابر نوع نظام موجود برخی محدودیت ها را اعمال و به نوعی اجازه انحراف از مسیر تعیین شده را به نخبگان سیاسی نمی دهد. نظام سیاسی و حکومتی ایران هم از این امر مستثنی نبوده و در خصوص نظارت بر مهمترین مراکز و اشخاصی که توانایی اعمال قدرت را دارند ، قوانین و نهادهایی دارد که این مهم را انجام می دهند.
شورای نگهبان یکی از ارکانی است که در جمهوری اسلامی ، عمده ی فعالیت های مربوط به نظارت بر مناسب و قوانین را در دو حوزه ی اجرایی و مقننه بر عهده دارد و در این مدت سی و هفت سالی که از تاسیس این شورا گذشته است ، سعی کرده است که بر اساس قوانین و اختیارات خود ، حرکت در مسیر نظام را بر اساس قانون اساسی ، برای نخبگان سیاسی تبیین و در عمل هم به اجرا گذارد.
اما همین نهاد بسیار مهم در واقع توسط افرادی مدیریت می شوند که خود می توانند مورد نقد باشند و نقد این افراد می تواند به آن ها این کمک را بکند که براساس شرایط و نیازهای روز ، مدیریت خود را بروز رسانی کنند تا از مباحث سیاسی و حقوقی روز عقب نمانند.
دکتر کدخدایی در یادداشتی با عنوان" شوراي نگهبان و نشان‌گرهاي نقد و انتقاد" به موضوع نقد از شورای نگهبان پرداخته است و در بخشی از این یادداشت آورده است:(( 26 تير ماه، سالروز تشكيل شوراي نگهبان به عنوان عالي‌ترين نهاد صيانت كننده قانون اساسي است. هر سال در اين تاريخ علاوه بر تمجيد اين شورا، در نقد عملكرد اين نهاد نيز سخن‌ها گفته مي‌شود و هر صاحب نظري با توجه به يافته‌هاي خود، تحليلي ارائه مي كند. ليكن در يك تحليل واقع بينانه بايد انديشه شود عملكرد اين شورا تا چه اندازه مورد تاييد افكار عمومي قرار گرفته است و تا چه حد همه اين نقدها با سنجه واقعيت هم‌خواني دارد.
بديهي است كه نقد يك عملكرد و يا نقد يك ساختار نيازمند داده‌هاي واقعي و صحيح از آن نهاد مي باشد. بر اين اساس بايد ابتدا ترازوي نقد را توزين نمود تا روشن شود كه آيا نشانگر آن صحيح عمل مي نمايد يا خير؟
گاهي اوقات در نقدها ديده شده كه داده‌هاي تحليل شده خود صحيح نبوده و به اصطلاح منطقيون صغراي قضيه خود دچار بحران هويتي است. در اين صورت نمي توان انتظار داشت كه تحليل نهايي، پاك حاصل شود. اما در آنجا كه سنگ محك‌ها خود راستي آزمايي شده و اين اطمينان را مي دهند كه ترازوي نقد به درستي كاستي ها را نشان مي‌دهد، مي توان اعتماد بر آن كرد و بر شوراي نگهبان همانند ساير نهادهاي مورد انتقاد، فرض است تا تلاش كند كاستي ها رفع شده و عملكرد اين نهاد عالي در طراز جمهوري اسلامي ايران جلوه گر شود.))
از سخنان سخنگوی شورای نگهبان اینگونه برداشت می شود که نقد شورای نگهبان در صورتی که از داده های واقعی و با نشانگرهای صحیح بیان شود می توان بر آن اعتماد کرد و بر شورای نگهبان هم مانند دیگر نهادها فرض است که به این انتقادها توجه کند.
حال در این خصوص و با توجه به مطالب ارائه شده ، مسئولین شورای نگهبان استان کهگیلویه و بویراحمد که نماینده ی این نهاد مهم و حیاتی نظام اسلامی هستند باید بتوانند آنچه را مد نظر مسئولین رده بالای این نهاد در کشور است ، با تمام تلاش و کمترین اشتباهات ، به انجام برسانند. به همین خاطر ذکر چند نکته در خصوص عملکرد مسئولین شورای نگهبان در کهگیلویه و بویراحمد ضروریست!
اولا شورای نگهبان محل تصمیم گیری جناحی خاص بر علیه جناحی دیگر نیست و این نهاد آنگونه که اعلام می شود کاملا فراجناحی است و مسئولین شورای نگهبان نباید گونه ای عمل کنند که در افکار عمومی جانبدار جناحی خاص معرفی شوند .
ثانیا مسئولین شورای نگهبان باید خود بر این باور رسیده باشند که در محلی که انجام وظیفه می نمایند ، مقبولیت دارند و یا حداقل در ذهن و فعل خود نشان دهند که بر کار خود یقین دارند و اعمال های قانونی خود را قبول دارند و از ارائه توضیحات آن به افکار عمومی ابایی ندارند.
ثالثا در خصوص ارائه گزارشات کاری مهمترین منابع اطلاع رسانی به افکار عمومی ، رسانه ها هستند و البته هر رسانه هم مخاطب خاص خود را دارد و مسئولین شورای نگهبان باید در این زمینه درایت و ظرافت به خرج دهند و بیشترین مخاطب را متوجه مسائل حقوقی و قانونی خود قرار دهند . در این زمینه مسئولین شورای نگهبان می بایست یک اطلاع رسانی کلی کنند و از تمام رسانه ها در صورت دعوت نمودن از رسانه ، دعوت می کردند تا آنچه را انجام داده اند و نیاز است انجام دهند به افکار عمومی منتقل کنند.
رابعا ، افکار عمومی هر استان بر روی هم می شود افکار عمومی کل کشور و اگر این مسئولین نتوانند در استان خود به صورت جزئی از یک کل ، افکار عمومی را در خصوص عملکرد این شورا اقناع کنند مطمئنا در سطح کلان هم با مشکل برخورد می کنند.
خامسا ، در دوره ی اخیر و با اتفاقات عجیب و غریب در نحوه برگزاری و اعلام نتایج شوراهای شهر و روستا که اتفاقا از محدوده ی نظارت شورای نگهبان خارج بود، بهترین فرصت برای مسئولین شورای نگهبان ، در استان کهگیلویه و بویراحمد یود که نشان دهند نظارت های این شورا بر انتخابات به عنوان یکی از اهداف این شورا، تا چه میزان بر روند و سلامت انتخابات موثر می باشد! اما متاسفانه با کم درایتی در کهگیلویه و بویراحمد ، این مهم از دست رفت و اتفاقا هیچ انعکاسی در میان افکار عمومی هم نداشت چرا که مسئولین این نهاد مهم در استان کهگیلویه و بویراحمد باز هم در لاک دفاعی رفته و از هیچ کدام از رسانه هایی که معمولا منتقد آن هستند دعوت نکرد تا مواضع خود را برای آن ها تشریح کند و متاسفانه بهترین فرصت برای نشان دادن جایگاه این شورا به همین راحتی از دست رفت!
حال با توجه به موارد گفته شده به نظر می رسد مسئولین شورای نگهبان در استان کهگیلویه و بویراحمد باید یک تجدید نظر کلی در نوع عملکرد خود خصوصا در میان رسانه ها داشته باشند و از مواجهه با رسانه های منتقد ترس و ابایی نداشته باشند چرا که باید معتقد به کار خود باشند و البته توانایی دفاع از جایگاه این نهاد را داشته باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار