همانطور که اشاره شد چاقی به ویژه چاقی شکمی نقش مهمی در افزایش خطر ابتلا به کبد چرب دارد. بر همین اساس، داشتن پیاده رویمنظم به میزان حداقل ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در روز توصیه می شود.
کد خبر: ۴۷۰۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱ 01 August 2017
مجموعه‌ای از عوامل باعث رسوب مزمن چربی در کبد و التهاب و نارسایی مزمن در کبد می‌شوند در بین این عوامل دیابت یک علت مهم و شناخته شده در ایجاد کبد چرب می‌باشد.
و هر چه طول مدت ابتلا به دیابت طولانی باشد و یا درمان آن ناقص انجام گیرد احتمال ابتلا به کبد چرب در این افراد بیشتر است و در آنها ابتلا به التهاب ناشی از کبد چرب بیشتر از افراد عادی است.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، تغيير الگوي غذايي در دهه هاي اخير و بخصوص افزايش مصرف غذاهاي چرب و آماده و نداشتن تحرک و فعاليت فيزيکي منظم باعث افزايش وزن و چاقي در بيشتر افراد شده است. يکي از عوارض اين تغيير الگوي زندگي شيوع بيماري هاي مختلف و از جمله بيماري کبد چرب است.
پیشگیری از ابتلا به کبد چرب

همانطور که اشاره شد چاقی به ویژه چاقی شکمی نقش مهمی در افزایش خطر ابتلا به کبد چرب دارد. بر همین اساس، داشتن پیاده رویمنظم به میزان حداقل ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در روز توصیه می شود.

اگر شما وقت رفتن به باشگاه ورزشی را ندارید، پیاده روی در مسیر کار یا پارک را می توانید جایگزین نمایید.حواستان باشد که ۳۰ دقیقه ورزش در طول روز، از بهترین راه‌های درمانی برای بهبود بیماری کبد چرب است.
تاثیر ورزش بر کبد چرب چیست

کبد چرب شایعترین بیماری مزمن کبد در کشورهای توسعه یافته است. اخیرا مقاله ای در مجله Journal of Hepatology منتشر شده که نشان میدهد ورزش صرفنظر از میزان و شدت آن میتواند برای افراد چاق با کبد چرب مفید باشد.

کبد چرب در واقع یکی از تظاهرات سندروم متابولیک است و در افراد چاق یا دیابتی زیاد دیده میشود. درمان دارویی برای کبد چرب وجود ندارد ولی تغییر در روش زندگی مثل عوض کردن رژیم غذایی یا ورزش کردن و کاهش وزن میتواند به بهبود آن کمک کند.

ورزش چه ورزش های هوازی و آئروبیک و چه ورزش های مقاومتی میتواند چربی را چه در اندام ها و چه در داخل شکم و یا کبد کم کند. محققان دانشگاه سیدنی چهار گروه ۱۲ نفری از افرادی را که وزن بالا و کبد چرب داشتند به مدت هشت هفته تحت چهار نوع ورزش با شدت و مدت های متفاوت قرار دادند و در همه آنها شاهد کاهش ۲۹-۱۸ درصدی چربی کبد بودند.

این کاهش چربی کبد مستقل از کاهش وزن بود یعنی حتی اگر با ورزش وزن فرد هم کم نشده بود ولی چربی کبد کاهش میافت.

بيماران بايد بدانند که ورزش بايد مداوم انجام شود تا تاثيرگذار باشد نه اينکه ۲ روز آن را انجام دهند و ۳ روز انجام ندهند. ضمن اينکه لازم نيست اين ۲۰ دقيقه يا يک ساعت، مداوم باشد، بيمار مي‌تواند ۲ تا ۱۰ دقيقه يا ۴ تا ۱۵ دقيقه ورزش کند.

منبع : سلامتی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار