تب جراحی های زیبایی بخصوص عمل بینی مدتهاست که در کشور داغ است و همین مسئله ایران را رکورددار جراحی زیبایی در جهان کرده است، به طوری که تحقیقات دانشگاه جان هاپکینز آمریکا نشان می دهد، میزان جراحی‌های زیبایی بینی در ایران هفت برابر آمریکا است.
کد خبر: ۴۷۴۵۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰ 08 August 2017

تابناک فارس به نقل از افسانه :مدیرگروه گوش حلق و بینی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اینکه ابتدا باید این آگاهی در میان مردم شکل گیرد که عمل های زیبایی قطعا صدماتی برای آنها در پی خواهد داشت به «افسانه» می گوید: عمل های جراحی زیبایی و خدمات زیبایی دیگر بشدت در شهر شیراز در حال افزایش است و این مسئله می طلبد که آسیب شناسی جدی در این بخش صورت گیرد. 

دکتر خادمی می افزاید: در بسیاری بیمارستان هادر کنار عمل های درمانی عمل های زیبایی بسیار نیز انجام می شود که آمار دقیق در اختیار معاونت درمان است، اما روند کلی نشان از افزایش تعداد این عملهاست.

وی با اشاره به اینکه شناخت و آگاهی از عمل جراحی در میان بسیاری از خانواده ها و مردم جامعه شکل نگرفته است، می گوید: هرچند پزشک موظف است پیش از عمل عوارض مربوط به عمل را به بیمار توضیح دهد اما گاها بیماران با آگاهی از عوارض اقدام به عمل می کنند و پس از مدتی عوارض خود را نشان می دهد.

«پیش از عمل جراحی لیست بلندی از عوارض ناشی از عمل در اختیار بیمار قرار داده می شود که باید بیمار آن را مطالعه داشته و سپس امضا کند .»

دکتر خادمی برخی از این عوارض را کوچک و برخی دیگر را بزرگ عنوان کرد.

وی گرفتگی، افتادگی و دفرمه شدن بینی را یکی از مهم ترین عوارض ناشی از عمل های جراحی بینی عنوان کرده و می گوید: این عوارض به بیمار گفته می شود؛ هرچند موارد بسیاری داریم که با وجود گوشزد کردن این مسئله، بازهم بیمار اصرار به عمل دارد اما پس از مدتی عوارض خود رانشان می دهد.

او یادآور می شود: البته 10 تا 20 درصد عمل های زیبایی بینی نیاز به ترمیم مجدد دارد و بار دیگر فرد را وادار به عمل خواهد کرد.

دکتر خادمی در مورد انواع فرم های بینی و آنچه بیماران می خواهند چنین می گوید: بهترین بینی عمل شده بینی است که به فرم طبیعی نزدیک باشد. هرچند بینی های عروسکی بسیار مورد پسند است، اما پزشکان تاکید بیشتری بر عمل هایی دارند که به فرم طبیعی صورت نزدیک باشد.

 مدیرگروه گوش حلق و بینی فرم های عمل عروسکی را پر دردسر هم برای بیمار و هم پزشک عنوان کرده و می افزاید: اگرچه خواسته مریض بر عمل بینی به فرم های خاص است اما پزشک موظف است اهمیت عمل بینی به فرم طبیعی را به او گوشزد کند.

**بینی کوچک پردرسر

دکتر خادمی معتقد است: بینی کوچک درگذر زمان مشکلاتی برای فرد ایجاد می کند، به خصوص برای بانوان این مشکلات پس از زایمان بروز می کند.

«به تدریج سن و سال که بالا می رود این عوارض با تنگی نفس و تنفس سخت همراه است و در ادامه باعث افتادگی بینی، شل شدن و عوارض دیگر می شود.» عضو هیئت علمی گوش حلق و بینی دانشگاه شیراز در ادامه متذکر می شود: این به این معنی است که ممکن است با بالارفتن سن و بروز این عوارض شخص مجبور به عمل دوباره شود.

وی بررسی این مسئله از دیدگاه جامعه شناختی را نیز مورد توجه قرار داده و می گوید: موضوع عمل های زیبایی بیش از حد در جامعه باید از دیدگاه جامعه شناختی مورد بررسی قرار گیرد چرا که این مسئله در میان گروه های مختلفی از بانوان شدت یافته است.

این مدرس دانشگاه تصریح می کند: در کارهای پزشکی اقدامات اجتماعی انجام نمی شود باید این مسئله در جامعه پزشکی نیز مورد تاکید قرار گیرد تا مشخص شود چرا چنین تحولی در جامعه شکل گرفته که عمل های زیبایی به این میزان افزایش یافته است.

**مراقب قیمت ها باشید

مدیرگروه گوش حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص هزینه این جراحی ها نیز می گوید: تعرفه وزارت بهداشت و درمان برای عمل جراحی زیبایی بینی55k در نظر گرفته که در بیمارستان ها هر k معادل 9 هزار تومان و در خارج از بیمارستان نیز برابر با 40 هزار تومان است.

وی درباره عمل های چند میلیون تومانی در مطب ها چنین می افزاید: تغییر این نرخ قیمت بسته به هزینه بیمارستان خواهد بود و اگر هزینه ای
بیشتر از معمول اخذ شود مریض می تواند شکایت خود را به نظام پزشکی ببرد.

دکتر خادمی با اشاره به اینکه در شهر شیراز بیش از ۳۰ پزشک عمل جراحی زیبایی بینی انجام می دهند، یادآور می شود: وقتی جواز پزشکی برای ارائه خدمات پزشکی صادرشود اگر مشکلی بروز کند این پزشک است که باید پاسخگو باشد، به همین دلیل است که مردم باید توجه داشته باشند برای عمل زیبایی و سایر خدمات به سراغ پزشک بروند.

دکتر خادمی تعداد پرونده های پزشکی تشکیل شده را گواه این مسئله دانسته و عنوان می کند: عموم این شکایت ها در مورد عمل بینی مربوط به تغییر فرم بینی است که بیماران مطرح می کنند. در مواردی پزشک مقصر شناخته می شود و قصور او بررسی می شود اما در بیشتر موارد بی توجهی از جانب بیمار بوده است.

وی می افزاید:گاهی بدن بیمار واکنش خاصی به بیماری نشان می دهد و با وجودی که پزشک این نکته را به بیمار متذکر شده، اما او اصرار به عمل دارد و در نهایت پس از مدتی عوارض بیماری  بروز کرده و باعث ناراحتی بیمار می شود.

«زمانی که این عوارض باعث ناراحتی بیمار می شود او به  نظام پزشکی شکایت برده و از بروز مشکلات خاص گلایه مند می شود»

این عضو هیئت علمی ادامه می دهد: در چنین مواردی قصوری از جانب پزشک رخ نمی دهد، چرا که بیمار با آگاهی به این موارد برگه رضایت نامه عمل را پر کرده است؛ هرچند مواردی نیز داشته ایم که مشکلات حول عمل جراحی باشد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار