غیرانتفاعی ها و علمی کاربردی ها هم که دیگر هیچ؛ کافی است خدای ناکرده مسیرتان از جلوی درب ورودی آنها رد شود یقین بدانید یقه تان را میگیرند با زور یک لیسانسی چیزی در پاچه تان می کنند توصیه اکید دارم که چند مدتی تا پایان ثبت نام ها از دور و بر این مراکز رد نشوید، به نفع جیبتان است.
کد خبر: ۴۷۷۲۲۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۰ 13 August 2017
آنچه که در زیر آورده شده است یادداشت ارسالی مخاطبان تابناک کهگیلویه و بویراحمد است و این سایت محتوای آن را تایید یا تکذیب نمی کند. شما هم می توانید نظر خود را در تایید یا تکذیب این مطلب بیان کنید.
غده های سرطانی این روزهای آموزش عالی!
حتی اگر در کنکور شرکت نکرده اید، اصلا اگر از خواب پاشده اید و صورتتان را نشسته تصمیم به ادامه تحصیل گرفته اید، شاغلید و وقت ندارید، اگر حتی فرزندتان به دنیا نیامده و می خواهید کادوی تولد به او لیسانس بدهید، یا نه دو سه رشته می خواهید با هم بخوانید، همه اش مقدور است. سطح شهرها این روزها پر شده از عجز و لابه دانشگاه ها که هر شرایطی دارید قبول، فقط بیایید ثبت نام کنید.

تلخ تر از همه موارد بالا تبلیغات دانشگاه پیام نور است که حتی کلیپ هم برایش ساخته اند و می گویند بزرگترین دانشگاه دولتی ایران (!) است. دانشگاه پیام نور حتی از کسانی که در کنکور شرکت نکرده اند هم خواسته که در این دانشگاه ثبت نام کنند و بالاخره یک رشته بخوانند.

غیرانتفاعی ها و علمی کاربردی ها هم که دیگر هیچ؛ کافی است خدای ناکرده مسیرتان از جلوی درب ورودی آنها رد شود یقین بدانید یقه تان را میگیرند با زور یک لیسانسی چیزی در پاچه تان می کنند توصیه اکید دارم که چند مدتی تا پایان ثبت نام ها از دور و بر این مراکز رد نشوید، به نفع جیبتان است.

تولید میلیونی سالیانه فارغ التحصیلان دانشگاهی که دیگر همه هم وضعیت تناسب بازار کار را با رشته های دانشگاهی می دانند و هم ارزش مدارک دانشگاهی را به لحاظ علمی به خوبی تمییز می دهند، دیگر نه تنها سودی ندارد که حتی مخاطره ای جدی برای آینده علمی کشور است.

تصور نکنید که مراکز دانشگاهی دولتی وضعیت بهتری دارند. هرچند آنها به لحاظ جذب دانشجو در این وضعیت بحرانی پیام نور، علمی کاربردی و غیرانتفاعی نیستند اما حال علمی شان خوب نیست و اصلا وضعیت فارغ التحصیلان همین دانشگاه های دولتی است که ناکارآمدی آموزش عالی در کشور را به اثبات رسانده و لزوم اصلاح سیستم آموزش عالی کشور را دوچندان می کند.

وضعیت اما هر سال بدتر از پارسال می شود، تبعات موج گسترده ایجاد مراکز آموزش عالی در کشور این روزها دارد خودش را نشان می دهد، رشته های بی متقاضی، دانشگاه های بی متقاضی و آموزش های غیرکاربردی غده های سرطانی آموزش عالی شده اند که هر سال هم بدخیم تر می شوند و اتفاقا نه سیستم وزارت و دولت و نه مجلس ظاهرا قصد ندارند این وضعیت را ببینند و چاره ای بیندیشند.

کمی آنسوتر دانش آموزان، تنها به سمت رشته تجربی گرایش پیدا کرده اند که بتوانند پزشکی و پیراپزشکی قبول شوند و حداقل آینده شغلی تیره و تاری نداشته باشند و البته در این میان مسئولانی هم هستند که می گویند نه آقا توازن بین رشته ای با زور هم شده رعایت شود ولی واقعیت این است که تنها دانشگاهی که هنوز در باتلاق آموزش عالی "فقط مدرک بده" گرفتار نشده، علوم پزشکی است و گرنه چه کسی می تواند تضمین کند که با طنز تلخ وضعیت فعلی سایر دانشگاه ها، نیروهایی کارآمد و علمی برای کشور تربیت می شود.

بنظر دولت دوازدهم لازم است که طرح تحول آموزش عالی را همچون حوزه سلامت استارت بزند وگرنه آینده آموزش های آکادمیک در کشور و فارغ التحصیلان سیستم فعلی مبهم و غیر شفاف است.

پیمان فرامرزی- روزنامه نگار

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار