مدیر سینمای دهدشت : با وجود اینکه رسانه ملی در شبکه‌های مختلف سیما تبلیغات فیلم‌های سینما را در دستور کار دارد اما سال‌هاست به رغم رایزنی مکرر و حتی مصوبه و صورتجلسه منعقده بحث تبلیغ فیلم‌های سینمای دهدشت به صورت زیر نویس در شبکه استانی دنا همچنان عملی نشده است و در این زمینه همکاری ندارند.
کد خبر: ۴۷۷۲۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۷ 13 August 2017
سینمای دهدشت به عنوان تنها سینمای استان کهگیلویه و بویراحمد روزگار خوبی ندارد و در آستانه تعطیلی است.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، ارتقاء فضاهای پر شور و نشاط فرهنگی و هنری منجر به ارتقای امنیت و آرامش اجتماعی، روحی و روانی می‌شود.

سینما به عنوان هنر هفتم یکی از ابزارهای تأثیرگذار در ایجاد فرهنگ درست شهرنشینی و اساساً از ارکان فرهنگ است.

نبض سینما با حضور مخاطب می‌زند و سودآوری و گردش مالی آن به رونق گیشه‌ وابسته است اما در شهر دهدشت که عنوان دارنده تنها سینمای فعال استان کهگیلویه و بویراحمد را یدک می‌کشد هر روز شاهد کمتر شدن آمار تماشاچیان در سالن سینما هستیم، این در حالی است که فیلم‌های روز کشور در این سینما اکران می‌شود اما مردم استقبال نمی‌کنند.

سالن خلوت و گاهی خالی از تماشاگر معضلی است که این روزها کورسوی چراغ سینمای دهدشت را رو به خاموشی کشانده و بیم آن می‌رود به کلی تعطیل شود.

فارس به قلم طیبه سادات سعادتی در این خصوص نوشت : سینمای دهدشت واقع در خیابان معروف سپاه سال 73 تأسیس شد، در دهه نخست راه‌اندازی سینما رونق خوبی داشت اما بعدها با افت و حتی تعطیلی 6 ساله همراه شد، پس از آن اقداماتی در بازسازی و مجهز شدن به سیستم‌های روز انجام شد و فیلم‌های روز در آن اکران می‌شود.با این وجود امروز بی‌مهری شهروندان و قهر با سینما دغدغه اساسی متولی این مرکز فرهنگی و زنگ خطری برای تعطیلی آن است.

دلزدگی مردم دهدشت از سینما موضوعی است که نیاز به تحلیل و حتی پژوهش دارد؛ اینکه چرا مردم با وجود به روز بودن فیلم‌ها، سالن و تجیهزات مناسب و از همه مهمتر موقعیت مکانی در دل شهر از سینما استقبال نمی‌کنند جای بسی تأمل دارد که البته می‌توان بخشی از آن را به رواج سینمای خانگی مرتبط دانست.

یکی از مواردی که می‌توانست تا حدودی جمعیت را به سینما بکشاند و آنها را حداقل با فضا و زیر ساخت‌ها آشنا کند برگزاری همایش‌ها و سمینارهای شهرستان در این مکان است موضوعی که در نشست‌های بررسی مشکلات سینما به عنوان راهکار رونق به شکل مصوبه در کاغذ جای گرفت اما هرگز شکل اجرایی به خود ندید.

این در حالی است که نه تنها همایش و جلساتی به سینما کشانده نشد بلکه رقیب‌تراشی ادارات سالن‌دار عامل اساسی دیگری در بی‌میلی سایر ادارات نسبت به برگزاری برنامه‌ها در سینما شده است.

دعوت به حضور گروهی پرسنل ادارات، جامعه ورزشی، اعضای کانون‌ها، هیئات مذهبی، بسیجیان و دانش‌آموزان با اعمال تخفیف 50 درصدی بلیط از دیگر راهکارهای نشست رسیدگی به مشکلات سینما بود که سال 95 مصوبه شده بود اما به گفته نورالله دهناد مدیر سینما تاکنون مدیران یا مسؤولانی برای تماشای فیلم به این مکان مراجعه نکرده‌اند.

دهناد می‌گوید با وجود مراجعه خود به مدارس و دعوت از مدیران مدارس برای حضور دسته جمعی دانش‌آموزان آنهم با در نظر گرفتن بلیط نیم بها مدارس هیچ گونه استقبالی نکردند بلکه 98 درصد مدیران مدارس به ویژه مدارس پسرانه ضمن عدم استقبال برای حضور گروهی، مانع شرکت خودجوش دانش‌آموزان می‌شوند.

مدیر سینمای دهدشت از تنگ نظری برخی خانواده‌ها نسبت به سینما به عنوان یکی دیگر از عوامل در بی‌رغبتی برای به تماشا نشستن فیلم‌ها در سینما می‌داند.

وی، با بیان اینکه سال گذشته رسانه‌ها تا حدودی شهروندان را با سینما آشتی دادند و طی چند ماه استقبال حداقلی از مردم دیده شد، افزود: انتظار می‌رود این ارتباط را بیشتر کنند.

دهناد با اشاره به نقش تبلیغات در رونق سینما یادآور شد: با وجود اینکه رسانه ملی در شبکه‌های مختلف سیما تبلیغات فیلم‌های سینما را در دستور کار دارد اما سال‌هاست به رغم رایزنی مکرر و حتی مصوبه و صورتجلسه منعقده بحث تبلیغ فیلم‌های سینمای دهدشت به صورت زیر نویس در شبکه استانی دنا همچنان عملی نشده است و در این زمینه همکاری ندارند.

حال و روز سینمای دهدشت رو به وخامت است، صندلی‌های خالی از تماشاگر خطر تعطیلی را بر پیشانی آن حک کرده است، و در شرایط فعلی دور از انتظار نیست در آینده نزدیک صندلی‌های سالن سینما جای خود را به محلی برای تجارت دهد، فرصتی که به گفته دهناد بارها برای تبدیل سالن‌های سینما به مراکز تجاری پیش آمده اما تاکنون اسیر این وسوسه نشده و جایگاه فرهنگی را بر تجارت ترجیح داده است، دهناد اما حالا که امیدی به رونق سینما ندارد اما با نگرانی خاصی احتمال تغییر کاربری سینما و تبدیل به فروشگاه را دور از ذهن نمی‌داند.

مصوبه دیگری که در جهت رونق دهی به سینما در نظر گرفته شده بود اختصاص پنج بیلبورد شهری برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی فیلم‌های سینما بود که مقرر شده بود شورای شهر و شهرداری نسبت به عملی شدن این مصوبه اقدام کنند.

یکی از شهروندان می‌گوید: اطلاعی از زمان و فیلم‌های روی پرده سینمای شهرمان ندارم چون تبلیغات به درستی صورت نمی‌گیرد.

پسر جوانی که در در پارک اوقات فراغت خود را سپری می‌کرد هم با اظهار بی‌اطلاعی از فیلم‌های سینما گفت: تا حالا تبلیغاتی در سطح شهر یا رسانه‌ها ندیدم اگر هم بوده بنرهای تبلیغاتی در نقطه مناسبی از شهر نصب نشده که در معرض دید باشد.

عبدالکریم عبودی درباره راهکارهای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سامان دادن سینما و رونق آن می‌گوید: همکاری همه ادارات و نهادها در رونق سینما ضروری است سینما را نباید تنها متعلق به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست.

معاون فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه، افزود: همه دستگاه‌ها لازم است از محل بودجه فرهنگی به رونق بخشیدن سینما کمک کنند، رونق سینما توسعه فرهنگ را در پی دارد.

عبودی با بیان اینکه اداره فرهنگ و ارشاد هر جا نیاز بود کمک کرده و به تناسب امکانات کوتاهی نداشته است، خاطرنشان کرد: بیست و چهارم خرداد ماه سال 95 نشستی برگزار و برای رسیدگی به مشکلات سینما تدابیری اندیشیده شد، عبودی اقرار کرد همه وعده‌ها در حد حرف بود و مصوبه‌هایی که برای رونق‌دهی سینما داشتیم هیچ کدام اجرایی نشده است.

وی، از اختصاص یکی از نشست‌های آتی شورای فرهنگ عمومی شهرستان به محوریت سینما خبر داد و گفت: با توجه به اینکه مصوبه‌های این نشست ضمانت اجرایی دارد بهتر می‌تواند در کمک به رفع مشکلات و ارائه راهکارهای رونق دادن به سینما مؤثر واقع شود.

به گزارش فارس، با این اوصاف سیر نزولی مخاطبان، مشکلات مالی و مقرون به صرفه نبودن و دیگر عوامل همه دست به دست هم داده‌اند تا هنر هفتم در این استان به کما برود و تنها سینما در معرض تعطیلی قرار گیرد.

سینمای دهناد امروز به جایی رسیده است که با گذشت بیش از سه دهه از عمر خود به ضرردهی برسد و به دلیل قادر نبودن به تأمین هزینه‌ها در آستانه تعطیلی قرار گیرد.

این در حالی است که مسؤولان و متولیان استانی همواره از نبود سینما در این استان سخن می‌گویند اما از طرف دیگر سینمای دهدشت را به چشم نمی‌بینند و فکری به حال رونق آن ندارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار