کد خبر: ۴۸۶۱۳۹
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲ 29 August 2017

به گزارش ایرنا، برجام سبب شد عده‌ای از علاقه مندان به تاریخ و تمدن مشرق زمین که معمولأ برای دیدن آثار تاریخی به کشورهای شرقی سفر می‌کنند، ایران را که دارای قدمت و پیشینه بسیار قوی تاریخی و تمدنی کهن است در برنامه سفر خود بگذارند.
انتظار دوستداران سفر به سرزمین کهن ایران پس از چند سال وقفه و انزوا پایان یافت و در سال‌های اخیر با ارائه تصویر واقعی از فرهنگ و تمدن این سرزمین موجی از تحول و امید و نشاط دوباره در این حوزه ایجاد شده است.
برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) بین ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان در 23 تیر سال 1394 و پس از 20 ماه مذاکره‌های فشرده به امضا رسید.
در حال حاضر بسیاری از کشورهای منطقه خاورمیانه درگیر جنگ و تنش‌های داخلی هستند و همین موضوع به‌ خودی ‌خود توجه گردشگران خارجی را به سمت ایران معطوف کرده است.
همچنین بسیاری از گردشگران خارجی به دلیل شرایط خاصی که هم ‌اکنون کشور ترکیه به خاطر بمب گذاری‌های تروریستی با آن مواجه شده، علاقه زیادی برای سفر به ایران از خود نشان داده‌اند.
ایران دارای یکی از تمدن‌های قدیمی جهان است که آثار بی شمار تاریخی، طبیعی و تفریحی است و گردشگری می‌تواند یکی از منابع اصلی درآمد زایی و رونق و حتی به عنوان رقیب نفت باشد.

** قرار گرفتن ایران در کانون توجه جهان پس از برجام
یک گردشگر اهل کشور سوئیس در تفرجگاه کوه گل سی سخت به خبرنگار ایرنا گفت: ایران کشوری متمدن بوده و آثار تاریخی آن نیز قدمت و صلابتش را بیش از پیش آشکار می‌کند.
الیزابت اظهار داشت: با توجه به توافق برجام امکان رفت و آمد گردشگران خارجی به ایران بسیار راحت‌تر شده است.
وی افزود: رئیس جمهوری اسلامی ایران و وزیر امور خارجه این کشور به عنوان 2 چهره صلح طلب در سطح بین المللی شناخته شده‌اند.
الیزابت بیان کرد: هر چند که کهگیلویه و بویراحمد دارای مکان‌های زیادی برای دیدن است اما کمبودهایی از جمله نبود مترجم، وسیله حمل و نقل و راهنما مواردی هستند که مرا از لذت تماشای برخی مکان‌ها محروم کرد.

** رشد هفت برابری ورود گردشگران خارجی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: شمار گردشگران خارجی این استان در دولت یازدهم حدود هفت برابر افزایش یافته است.
محمود باقری اظهار داشت: شمار گردشگران داخلی در این مدت و ظرف چهار سال گذشته تاکنون نیز حدود 20 درصد رشد داشته است.
وی تعداد گردشگران خارجی اسکان یافته در مناطق بکر و گردشگری استان در سال 95 را حدود 2 هزار و 150 نفر دانست و افزود: شمار گردشگران داخلی نیز در این مدت 2 میلیون و 900 هزار نفر بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ظرف پنج ماه گذشته نیز شمار گردشگران خارجی در استان با بیش از 60 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال 95 افزون بر یکهزار و 200 نفر بوده است.
باقری با بیان اینکه امکانات و زیرساخت‌ها جوابگوی نیاز خیل عظیم گردشگران نیست، تصریح کرد: اینک هشت هتل 2 ستاره، 2 هتل چهارستاره و یک مجتمع جهانگردی در استان وجود دارد.
وی به طرح در حال اجرای هتل چهارستاره و پارک آبی یاسوج اشاره کرد و گفت: با بهره برداری از این طرح 100 تخت به تعداد تخت‌های رسمی گردشگر پذیر و هتل‌های چهارستاره ای در سطح استان اضافه خواهد شد.
باقری میزان پیشرفت فیزیکی این طرح را افزون بر 45 درصد ذکر کرد و گفت: حدود 110 میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی برای شتاب بخشی آن تخصیص یافته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تحولات انجام شده در حوزه زیرساخت‌های گردشگری در استان عنوان کرد: افزون بر 110 میلیارد ریال از محل سفر رئیس جمهوری و هیات دولت در مرداد سال گذشته در این زمینه تخصیص یافت.
باقری افزود: حدود 26 طرح در بخش‌های مختلف برای این میزان اعتبار تعریف شده که 50 میلیارد ریال آن برای ساخت چهار پارک اسکان اختصاص یافته است.
باقری همچنین گفت: 42 طرح در حوزه گردشگری با سرمایه گذاری افزون بر یکهزار میلیارد ریال در این استان توسط بخش خصوصی در حال اجراست.
وی اظهار داشت: میزان پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها بین 10 تا 90 درصد است.
باقری تصریح کرد: این طرح‌ها در بخش‌های مختلف شامل ساخت هتل، هتل آپارتمان و اردوگاه‌های تفریحی و گردشگری است.
وی افزود: سال گذشته بیش از 140 میلیارد ریال تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای طرح‌های در حال اجرای بخش خصوصی در کهگیلویه و بویر تخصیص یافت.

** کهگیلویه و بویراحمد از مناطق هدف گردشگری در ایران
کهگیلویه و بویراحمد از نظر جغرافیایی از استان‌هایی است که چهار فصل را همزمان در خود جای‌ داده است.
وجود یکهزار و 750 روستا با ظرفیت‌های مختلف بافت‌های تاریخی، جاذبه‌های طبیعی، آب و هوای متنوع و 14 روستای نمونه گردشگری قابلیت‌های مناسبی در جذب ایرانگردان و جهانگردان در این استان ایجاد کرده است.
جنگل‌های زیبای بلوط با هزاران سال قدمت همچون کمربندی سبز بخش وسیعی از جغرافیای این خطه کوهستانی را به وسعت بیش از 15 هزار کیلومترمربع در برگرفته است.
وجود پل‌ها، آتشگاه‌ها، قلعه‌ها، گنبدها و دیگر بناهای تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد نظیر بافت قدیم شهر تاریخی دهدشت از دوره اسماعیلیه، سنگ تراشیده ˈدوگور دوپاˈ در باشت، پل خیری محمدخان گچساران و پل تاریخی برین در ورودی باشت در جاده ارتباطی استان فارس از جمله این آثار زیبا و دیدنی است.
کوه گل سی سخت، رودخانه سادات باشت، چشمه موگرمو کهگیلویه، آبشار تنگ کبوتری یاسوج، منطقه سیاحتی بی رحکون، شلال دان باشت و طبیعت سحرآمیز طسوج چرام از مناطق سیاحتی - گردشگری این استان محسوب می‌شود.
به‌ طور کلی کهگیلویه و بویراحمد دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای است که بر اساس آن می‌توان به‌ خوبی گردشگران را جذب کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ورود گردشگران خارجی به شهر یاسوج مرکز این استان نیز رشد مطلوبی داشته است.
باقری اظهار داشت: چنانچه فضای مطلوبی بر جامعه حاکم باشد با استقبال بیشتری از سوی گردشگران مواجه خواهیم بود و تصویر مثبتی در ذهنشان از کشور ایران به جا می‌ماند.
وی افزود: تلاش بر این است که با جذب گردشگران فضایی مناسب برای اشتغال و درآمدزایی جوانان کهگیلویه و بویراحمد فراهم شود.

**زیرساخت‌ها جوابگوی رونق گردشگری نیست
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: زیرساخت‌ها و امکانات موجود در بسیاری از مناطق گردشگری استان جوابگوی نیازهای گردشگران و رونق و شکوفایی این صنعت نیست.
فتاح محمدی معرفی شکل، سبک و محتوای زندگی عشایری کهگیلویه و بویراحمد را برای رونق صنعت گردشگری این استان ضروری دانست.
وی اظهار داشت: نقش رسانه‌های ارتباط جمعی و سازمان‌های مردم نهاد در تحقق این امر مهم تعیین کننده است.

** بوم گردی ظرفیتی جدید در رونق گردشگری
مدیر یکی از دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری یاسوج نیز گفت: وظیفه اصلی در بحث گردشگری توسعه گردشگری به ویژه بوم گردی و گردشگری فرهنگی در روستاها و مناطق دورافتاده کهگیلویه و بویراحمد است.
بابک عوض پور اظهار داشت: صنعت گردشگری به ارتقای وضعیت اقتصادی روستاها، جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها و استفاده از استعدادهای کم نظیر آن مناطق کمک می‌کند.
وی افزود: یکی از راهکارهای تحقق این مقوله مهم آموزش اصولی و کافی راهنمایان گردشگری باتجربه با برخورداری از اطلاعات علمی روز گردشگری است.
حدود 12 درصد از جمعیت 713 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد عشایر است.
کهگیلویه وبویراحمد با داشتن 250 تفرجگاه طبیعی، 300 بقعه متبرکه و مواهب طبیعی چشم نواز مکانی مناسب برای مسافران و گردشگران در ایام مختلف سال است.
توافق برجام در راستای معرفی قدمت و اصالت ایران نقش بسزا و تعیین کننده‌ای ایفا می‌کند.
افزون بر 2 هزار و 600 اثر تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد 750 مورد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود 16 هزار کیلومترمربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار