کد خبر: ۴۸۷۱۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹ 31 August 2017
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، حجت الاسلام سید عبدالرشید موسوی متین، معاون فرهنگی و پژوهشی تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد امروز ( 9 شهریور ) به خبرنگاران، گفت: برگزاری مراسم های دينی و مذهبی با موضوعات مختلف يکی از تاثيرگزارترين برنامه های این سازمان در مساجد، حسينيه ها و هيئت های مذهبی است.



وی با بیان اینکه برنامه های فرهنگی و مذهبی تفکرات دینی افراد جامعه را تقويت می کند، اظهار داشت: جامعه امروزی به ویژه جامعه علمی به شدت نيازمند تقويت تفکرات دينی است.



موسوی متین، خاطرنشان کرد: يکی از موثرترين نوع تبليغات دينی در جامعه، انجام برنامه های دینی و مذهبی مانند برگزاری مراسم دعای روز عرفه است.



این مسئول فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد، ادامه داد: روز نهم ذی ‌الحجه و روز عرفه در روايات اسلامی جزو يکی از اعياد الهی و اسلامی محسوب شده و از روزهای بسيار ارزشمند مسلمانان است.



موسوی متین، عرفه را روز غفران و بخشش الهی دانست و ابراز داشت: خداوند در این روز بندگان را به عبادت و اطاعت خود فراخوانده و شيطان در اين روز خوار و حقير می ‌‌شود.



وی دعای عرفه را از مشهورترين دعاهایی دانست که شامل مضامين عارفانه ‌ای همچون شناخت پروردگار و تضرع به درگاه لايزال الهی می ‌شود و یادآور شد: جوانان و نوجوانان ايران اسلامی بايد با الهام از دعای عرفه، درس خودشناسی و خودباوری را بیاموزند.



معاون فرهنگی و پژوهشی تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: به همین مناسبت اداره تبليغات اسلامی استان و شهرستان ها با هماهنگی ائمه جماعت مساجد، حسينيه ها و هيئت های مذهبی محوری امسال مراسم معنوی دعای عرفه را با تعامل و همکاری دانشگاه ها، حسينيه ها و ائمه مساجد برگزار می کند.



موسوی متین، با بیان اینکه مراسم پرفیض دعای عرفه امروز با حضور پرشور و گسترده مردم استان برگزار می شود، عنوان کرد: مراسم پرفیض دعای عرفه از ساعت 14 و 30 دقیقه عصر امروز در حرم امامزاده شاه قاسم (علیه السلام) یاسوج با حضور آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی، نماینده ولی فقیه در استان و سخنرانی حجت الاسلام لبانی از تهران برگزار می شود.



وی با اشاره به اینکه دعای عرفه در حرم امامزاده عبدالله (علیه السلام ) یاسوج نیز از ساعت 15 امروز برگزار می شود،اضافه کرد: دعای عرفه ساعت 16 عصر امروز در مسجد صاحب الزمان ( عج الله تعالی فرجه شریف ) شهر لیکک برگزار می ‌شود.



این مسئول فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد، با بیان اینکه مراسم پرفیض دعای عرفه از ساعت 17 عصر امروز در حسینیه مرحوم کرمی شهرستان باشت برگزار می شود، گفت: دعای عرفه ساعت 17 عصر امروز نیز در مصلی شهرستان چرام برگزار می شود.



موسوی متین، گفت: مراسم پرفیض دعای عرفه ساعت 17 امروز در جوار گلزار مطهر شهدای شهرستان لنده برگزار می ‌شود.



**عرفات نام جایگاهی است كه حاجیان در روز عرفه (نهم ذی الحجه) در آنجا توقف می كنند و به دعا و نیایش می پردازند و پس از برگزاری نماز ظهر و عصر به مكه مكرمه باز می گردند و وجه تسمیه آن را چنین گفته اند كه جبرائیل علیه السلام هنگامی كه مناسك را به ابراهیم می آموخت، چون به عرفه رسید به او گفت «عرفت» و او پاسخ داد آری، لذا به این نام خوانده شد.



آخرین سفارش پیامبر اکرم (ص) در عرفات

دامنه کوه عرفات در زمان صدر اسلام کلاس صحرایی پیامبر اکرم (ص) بود و بنا به گفته مفسرین آخرین سوره قرآن در صحرای عرفات بر پیغمبر نازل شد و پیغمبر این سوره را که از جامع‎ ترین سوره ‎های قرآن است و دارای میثاق و پیمان‎ های متعدد با ملل یهود، مسیحی، مسلمان و علمای آنها بوده و قوانین و احکام کلی اسلام را در بر دارد، به مردم و شاگردانش تعلیم داد.

بنا بر قول مشهور بین محدثان، پیامبر در چنین روزی سخنان تاریخی خود را در اجتماعی عظیم و باشکوه حجاج بیان داشت: ... ای مردم سخنان مرا بشنوید شاید دیگر شما را در این نقطه ملاقات نکنم. شما به زودی به سوی خدا باز می‎گردید. در آن جهان به اعمال نیک و بد شما رسیدگی می ‎شود.

من به شما توصیه می‎ کنم هر کس امانتی نزد اوست باید به صاحبش برگرداند.

هان ای مردم بدانید ربا در آئین اسلام اکیداً حرام است.

از پیروی شیطان بپرهیزید. به شما سفارش می‎ کنم که به زنان نیکی کنید زیرا آنان امانت ‎های الهی در دست شما هستند، و با قوانین الهی بر شما حلال شده ‎اند.

.... من در میان شما دو چیز به یادگار می‎ گذارم که اگر به آن دو چنگ زنید گمراه نمی ‎شوید، یکی کتاب خدا و دیگری سنت و (عترت) من است.

هر مسلمانی با مسلمان دیگر برادر است و همه مسلمانان جهان با یکدیگر برادرند و چیزی از اموال مسلمانان بر مسلمانی حلال نیست مگر این که آن را به طیب خاطر به دست آورده باشد ... .



صحرای عرفات همایش شناخت امام حسین (علیه السلام)

حضرت سیدالشهدا، امام حسین (علیه السلام) نیز بعد از ظهر روز عرفه همراه با فرزندان و گروهی از اصحاب از خیمه‎ های خود در صحرای عرفات بیرون آمدند، و روی به دامن «کوه رحمت» نهادند و در سمت چپ کوه رو به کعبه، همایشی تشکیل دادند، که موضوع آن به مناسبت روز عرفه (روز شناخت)، شناخت و سازندگی بود.



اعمال روز عرفه

براى این روز اعمالی ذکر شده است:

غسل که مستحب است قبل از زوال انجام شود .

زیارت امام حسین (علیه السلام) که از هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد بالاتر است و احادیث، در کثرت فضیلت زیارت آن حضرت در این روز متواتر است و اگر کسى توفیق یابد که در این روز در تحت قُبّه مقدّسه آن حضرت باشد ثوابش کمتر از کسى که در عرفات است نیست.

بعد از نماز عصر پیش از آن که مشغول به خواندن دعاهاى عرفه شود در زیر آسمان دو رکعت نماز بجا آورد و نزد حق تعالى به گناهان خود اعتراف و اقرار کند تا به ثواب عرفات رستگار شود و گناهانش آمرزیده گردد.

پس چون وقت زوال شد زیر آسمان رَوَد و نماز ظهر و عصر را با رکوع و سجود نیکو به عمل آورد و چون فارغ شود دو رکعت نماز اقامه کند. در رکعت اوّل بعد از حمد، توحید و در دوم بعد از حمد، قُل یا اَیُّهَا الْکافِروُنَ خوانده شود. و بعد از آن چهار رکعت نماز گزارد که در هر رکعت بعد از حمد، توحید پنجاه مرتبه بخواند. که این نماز، همان نماز حضرت امیرالمؤمنین (ع) است.

تسبیحات حضرت رسول صَلَّى اللهِ عَلِیهِ وَ آله در روز عرفه

دعای ام داود خوانده شود.

دعای امام حسین (علیه السلام) در روز عرفه

در آخر روز عرفه این دعا خوانده شود:

یا رَبِّ اِنَّ ذُنُوبى لا تَضُرُّکَ وَاِنَّ مَغْفِرَتَکَ لى لا تَنْقُصُکَ فَاَعْطِنى ما لا

پروردگارا همانا گناهان من زیانى به تو نزند و محققاً آمرزش تو از من نقصانى به تو نرساند پس عطا کن به من

یَنْقُصُکَ وَاغْفِرْ لى ما لایَضُرُّکَ و ایضا بخوان : اَللّهُمَّ لا تَحْرِمْنى خَیْرَ ما

آنچه را نقصانت نرساند و بیامرز برایم آنچه را زیانت نزند * خدایا محرومم مکن از آن خیرى که

عِنْدَکَ لِشَرِّ ما عِنْدى فَاِنْ اَنْتَ لَمْ تَرْحَمْنى بِتَعَبى وَ نَصَبى فَلا

نزد تو است بخاطر آن شرى که در پیش من است پس اگر تو به رنج و خستگیم رحم نمى کنى پس

تَحْرِمْنى اَجْرَ الْمُصابِ عَلى مُصیبَتِهِ

محرومم مدار از پاداش مصیبت دیده اى بر مصیبتش.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار